טבע בצד השני של המתרס

מלכת הגנריקה מרגישה לפתע איך זה להילחם על פטנט ולסבול פיננסית כשהגנריקה מאיימת

לפני שנה בקיץ חצתה מניית טבע את רף ה-50 דולר. ביום שישי היא שוב חצתה אותו, אבל הפעם בכיוון ההפוך. אז, החדשות היו חיוביות - פסיקות לטובת טבע, השקת תרופה מקורית בתחום בריאות האישה וציפיות לחקיקה אוהדת בתחום הביוגנריקה.

בשבועות האחרונים, מלווה את משקיעי טבע רצף חדשות מאכזבות. החל מאישור תרופה שניתנת בבליעה לטיפול בטרשת נפוצה ועלולה לנגוס בנתח השוק של הקופקסון, דרך הפסד בהליך משפטי נגד פייזר ואפשרות לתשלום פיצויים של מאות מיליוני דולרים, והשיא הגיע ביום שישי עם אישור הגרסה הגנרית הראשונה ל-lovenox. טבע, שהגישה בקשה לאישור, לא קיבלה אותו בינתיים, אך לא זה מה שגרם לנפילת המניה. האישור שניתן למומנטה הצית שוב את החששות מאישור דומה שיינתן גם לגרסה גנרית לקופקסון.

אפילו מניית סאנופי-אוונטיס, החברה שמייצרת את הלובנוקס וצפויה להיפגע עכשיו מתחרות גנרית, לא ירדה בשיעור כה גבוה כמו מניית טבע. הסיבה לכך היא שהאישור היה עובדה ידועה, אירוע צפוי שרק המועד הסופי שלו לא היה ידוע מראש.

אמנם הליך האישור של לובנוקס גנרי לקח הרבה יותר זמן מאישור של תרופות גנריות אחרות, אך בחודשים האחרונים אפילו בסאנופי-אוונטיס התייחסו לכך כאל עובדה מוגמרת. לכן, קשה להבין את עוצמת התגובה של משקיעי טבע. התגובה ההיסטרית בוול-סטריט ביום שישי, נראות כמו מצב של אובר-שוטינג.

טבע מאמינה שהקופקסון היא תרופה הרבה יותר מורכבת מהלובנוקס, ושאישור קופקסון גנרי יחייב ביצוע ניסויים קליניים. אנליסטים מסבירים שהרכב הלובנוקס שונה מהרכב הקופקסון, ואי אפשר להקיש מאישור התרופה הראשונה שגם השנייה תאושר באותו אופן. ובכל זאת, תגובת המניה שבה ומדגישה את המשמעות והחשיבות של הקופקסון לטבע. זאת התוצאה של חדשות שליליות בנוגע לתרופה ששווה שליש מהרווח של טבע. תרחיש של תחרות גנרית מוקדמת מלחיץ את המשקיעים, והם מוכרים את המניה.

גם אם 30% מפעילות טבע היא בתחום התרופות המקוריות, הגנריקה היא הליבה העסקית של טבע. כחברה גנרית היא רגילה לאתגר את הפטנטים של יצרניות התרופות המקוריות. הפעם היא נמצאת מהצד השני של המתרס, ורואה איך חברות גנריות מתחרות מנסות לאתגר את הפטנטים ששומרים על התרופה המקורית שלה, הקופקסון.

סביר להניח ששיחת הוועידה שתתקיים ביום שלישי, לאחר פרסום הדו"חות, תהיה ארוכה מהרגיל, ותעסוק בעיקר בתחום התרופות המקוריות של טבע.