נתן חץ: "מחירי הדירות יירדו, אנשים לא יוכלו לשלם; לא מבין משוגע שקונה דירה במגדל הצעירים בת"א"

אתמול צוטט באתר "גלובס" מנכ"ל גזית גלוב ישראל, שאמר "אין בעיה לאסוף חצי מיליון שקל לדירה". לפניכם השיחה המלאה מ"גלובס נדל"ן" ■ חץ: "הורים פולניים אומרים 'במקום שישכבו מיליון-שניים בבנק, נקנה דירה לילד בן 4' גם אם אין תשואה. זה יעבור בשלב כלשהו"

למרות שהם לא פוזלים לשוק המגורים, אי אפשר שלא לשאול את אנשי הנדל"ן המניב, שהשתתפו בפורום הנדל"ן של גלובס וארנסט אנד יאנג, לגבי העליות החדות במחירי הדירות בישראל.

נתן חץ, יו"ר אמות: "תהיה ירידת מחירים בשוק הדירות באופן טבעי. כמו בכל דבר, אחרי שיש עלייה כזו, מתי שהוא תהיה רוויה וירידת מחירים, כי אנשים לא יוכלו לשלם. ברגע שהמחירים עולים באופן דרמטי מעל התל"ג אי אפשר לשלם את זה.

"אבל עם זאת, כל זמן שלא יטפלו בצד ההיצע, הביקוש ישחק תפקיד. אנשים מחפשים ביטחון ופוחדים לשים כסף בבנק. כדאי לזכור שבנקים זה עסק מאוד מסוכן. זה העסק הכי ממונף בעולם. אז אומרים אנשים במקום שישכב לי מיליון או שניים בבנק, נשים את זה בדירה לילד שהוא בן 4. אפילו אם זה ריק, בלי תשואה, יש דירה. אמא פולנייה ואבא פולני רוצים שתהיה דירה לילד. אבל באיזה שהוא שלב זה יעבור, יחזרו דירות לשוק ותהיה רגיעה".

איתן בר זאב, מנכ"ל ביג: "אני לא חושב שהחשש הוא מבנקים. התשואה היא פשוט אפס. אתה מפקיד את הכסף בבנק ולא מקבל כלום. יהודי לא יכול לסבול את זה אז הוא מחפש לאן לצאת. אתה לא תחזיק יהודי בכלוב. ביום שהוא יקבל תשואה בבנק של 4% על פיקדונות ארוכים, ייגמר כל העניין".

מדינת ישראל ומדינת ת"א

רונן אשכנזי, מנכ"ל גזית גלוב ישראל: "צריך לשים לב בסיפור הזה שיש מדינת ישראל ויש מדינת תל אביב. במדינת ישראל עוד לא קרה שום דבר. כל מי שקנה נדל"ן במדינת ישראל, שהיא לא מדינת תל אביב, לאורך זמן לא הרוויח כסף יחסית להשקעות סולידיות אחרות. מחוץ לתל אביב בהחלט אפשר לקנות דירה. הרבה מהמעסיקים מוכנים לתת לעובדים שלהם הלוואות. למשל גופים כמו הצבא, המדינה ועובדי עיריות נותנים 50-70 אלף שקל כנגד התחייבות ל-5 שנים או כנגד הפנסיה. אין בעיה בסופו של דבר לאסוף חצי מיליון שקל כהון התחלתי שמספיק לקנות דירת 5 חדרים בפתח תקוה למשל.

"אז במדינת תל אביב קרו דברים אחרים, אבל צריך לקחת בחשבון שבתל אביב מחירי הנדל"ן נקבעים על ידי 2,000-3,000 איש שהם הקונים הפוטנציאליים בכל המגדלים ובכל הפרויקטים ובכל מגורי היוקרה. זה אותם אנשים שהקצו חלק מההון האישי שלהם לנדל"ן והם שמים קצת פה וקצת פה. כל עוד תיתן להם ריבית אפסית על החוב, ותיתן להם מקלט מס פעם ב-4 שנים למכור את הנכס באפס מס, הוא ימשיך לשים חלק במגורים. כשאותם 2,000 ו-3,000 אנשים יחליטו שמגורי יוקרה בתל אביב הם לא השקעה ריאלית נכונה, תראה את הכל נופל במכה אחת".

חץ: "עכשיו יש סיפור שהולכים לבנות "מגדל צעירים" על דרך פתח תקוה בתל אביב. אני לא מכיר, סתם קורא עיתונים, ולא מבין את המשוגע שהולך לקנות דירה במקום הזה. שכשהוא יורד אין לו בית ספר, כלום. הם עשו עבודה שיווקית ממדרגה ראשונה".

כשחקני נדל"ן מניב, אולי תתנו יד למאמצי המדינה ליצור פה שוק של דירות להשכרה.

אשכנזי: "זה בלתי אפשרי. בגוש דן התשואות לא יחזיקו מים. זה מתחת לכסף. נדל"ן מניב אתה יוזם היום ומקבל 7.5% או 8%, במגורים תקבל 4% במקרה הטוב. בשביל להיות מסוגל להרוויח מתיק כזה, אתה צריך להגיע לתיק של 1,500-2,000 דירות. אי אפשר בישראל לייצר 1,500-2,000 דירות. זה כמו שנדל"ן מסחרי צריך לפחות 100 אלף מטר שטחי מסחר כדי להחזיק מטה שינהל אותם ואותו דבר במגורים. מי יעשה 2,000 דירות?"

בר זאב: "זה לא יקרה, עד שלא יבוא מישהו עם שכל שיתיר לבנות באזור מסוים דירות במקום או לצד משרדים".