סדרת טלוויזיה טייוואנית תקדם טכנולוגיות מים ישראליות

צוות טלוויזיה מטייוואן מצלם בישראל, בתיווך מכון הייצוא, סדרה בת שמונה פרקים על טכנולוגיות מים מקומיות כמו התפלה, ניהול מים ועוד

הזדמנות שיווקית חשובה עבור תעשיית המים הישראלית: מכון היצוא מארח בימים אלה בישראל צוות של רשת הטלוויזיה הטייוואנית DaAi, שהגיע לארץ כדי לצלם סדרת כתבות על טכנולוגיות המים המקומיות. מדובר בחלק מפעילות של מכון היצוא בשיתוף עם הנספחות המסחרית של משרד התמ"ת בטייוואן, לקידום ולחשיפת טכנולוגיות המים הישראליות בשוקי מזרח אסיה.

רשת DaAi הטייוואנית משדרת למיליוני צופים ברחבי העולם, הן בטייוואן והן בערוצים לווייניים, המשדרים במזרח אסיה ובאמריקה. סדרת הכתבות צפויה לכלול שמונה פרקים, בני 24 דקות כל אחד. כל פרק יוקדש לנושא אחר, בהם: התפלת מים; חסכון במים ומניעת דליפות; ניהול והובלת מים; טיפול במים; סינון, טיהור ומחזור שפכים עירוניים ותעשייתיים; בקרה, שליטה וניטור מים, השקיה; ופרק בנושא היישוב הבדואי בישראל. קטעים קצרים מהתוכנית ישודרו גם כפרומו בערוץ החדשות של טייוואן.

במסגרת הביקור יסיירו נציגי הרשת במקורות, נטפים, במוטק (העוסקת בהפצה ואינטגרציית מערכות בקרה ממוחשבות של מוטורולה לניהול מים והשקיה), IDE (שבבעלות שווה של כי"ל ודלק), מיה (קבוצת אחזקות המים של אריסון החזקות), צ'קלייט (סטארט-אפ מקבוצת ווייטווטר, קבוצת ביטחון המים של אורי יוגב וחנה גרטלר) ובחברות אחרות.

מי שבולטת בהיעדרותה המסדרה, לפחות בשלב זה, היא חממת טכנולוגיות המים של ישראל, כינרות. ממכון הייצוא נמסר בהקשר זה כי הרשימה היא בהחלטת הצוות הטייוואני, וכי היא עדיין נתונה לשינויים, כך שייתכן שכינרות "תהיה בפנים". לסדרה עצמה אמורים להתראיין, בין היתר, נציגים ממרכז פרס לשלום, משרדי התשתיות, החקלאות והתמ"ת, ובוקי אורן שמוביל את ווטק, תערוכת המים הבינלאומית השנתית המתקיימת בישראל.

בלו"ז הצילומים נקבע כי הצוות יסייר ויצפה במתקן ההתפלה הגדול בעולם בשיטת האוסמוזה ההפוכה שממוקם באשקלון, בשפד"ן (מתקן הטיפול בשפכים הגדול בארץ), בפארק המחזור והטיפול בפסולת בחירייה, במתקן הטיפול בשפכים בניר עציון ובטכנולוגיות הגינון בפארק הלאומי ברמת גן. במהלך השהייה בארץ בכוונת הצוות גם לבקר במרכז בטר פלייס, וככל הנראה, גם להכין כתבה בנפרד על מיזם המכונית החשמלית של שי אגסי.

הפרדוקס הישראלי בתחום המים

ישראל יצרה לעצמה מעמד של מובילות בתעשיית המים העולמית, למרות שבניהול מדיניות מים עד כה המדינה נחלה כישלון מהדהד. לכן, נוצר מצב פרדוקסלי, שמצד אחד נצבר בישראל ידע עצום בכל תחומי הניהול והטיפול במים, והיא מוכרת כמובילה הבלתי מעורערת בתעשיית המים העולמית, ומצד שני, המדינה סובלת ממחסור חמור במים. כעת, ישראל נמצאת במרוץ מזורז להדביק את הפער במשק המים.

סדרת הטלוויזיה הטייוואנית עשויה לסייע להגדלת הייצוא למדינה האסייתית, שהסתכם בינואר-מאי 2010 בכ-284 מיליון דולר, עלייה של 109% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, שהייתה שיא המיתון הגלובלי. הייבוא הסתכם בכ-271 מיליון דולר, עלייה של 28%.