רייטינג של טייקונים

עסקים קטנים כמעט שלא מוזכרים בתקשורת, ולכן ח"כים לא ממהרים להניח הצעות חוק למענם

יותר מ-98% מהעסקים במשק הם עסקים קטנים, ולמרות זאת את מרבית הסיקור התקשורתי והדיון הציבורי תופסים העסקים הגדולים, שמטבעם מושכים יותר אש בשל גודלם ושליטתם במשק ריכוזי.

בדיקה קטנה בגוגל של המילים: "נתניהו" ו"עסקים קטנים" או "שטייניץ" ו"עסקים קטנים" לא תניב תוצאות לגבי התבטאויות שלהם בנושא בחודשים האחרונים. לעומת זאת, חיפוש הצירוף "אובמה" ו"עסקים קטנים" יוכיח כי נשיא ארה"ב, למרות שלל בעיות הפנים והסוגיות הבינלאומיות שאיתן הוא מתמודד, מקדיש זמן ניכר לתוכניות לקידום עסקים קטנים. זאת, מתוך ההבנה, שעליה הוא חוזר שוב ושוב, כי עסקים קטנים הם עמוד השדרה של הכלכלה ומנוע להגדלת התעסוקה.

רק בשבועות האחרונים התבשרנו על כך שאובמה מקדם את הקמתה של קרן בהיקף של 30 מיליארד דולר לעידוד עסקים קטנים, במטרה להתמודד עם אפליית האשראי החמורה שממנה הם סובלים מידי הבנקים.

מבדיקה לגבי האיחוד האירופי עולה גם איזו משמעות וחשיבות מייחסים באירופה לעסקים קטנים וכמה תוכניות ומשאבים מופנים לקידומם. נדמה כי רק בישראל עדיין לא הפנימו את חשיבות העסקים הקטנים, ויש לקוות כי הצטרפותנו לארגון ה-OECD תשנה במהירות את פני הדברים.

בינתיים, קשה להחליט מי קדם למי בהדרתם של העסקים הקטנים מהשיח הכלכלי, התקשורת או ההנהגה. סביר להניח כי מדובר בסיפור הביצה והתרנגולת: הפוליטיקאים ופקידי הציבור ממעטים לעסוק במגזר זה שאינו מקבל בולטות בתקשורת, בין השאר בשל היותם מונעים על-ידה, בבחינת "אם אתה לא שם אתה לא קיים".

מצד אחד, כשאתה לא מוזכר בתקשורת - לא מקיימים בכנסת דיונים דחופים בעניינך, חברי הכנסת לא ממהרים להניח הצעות חוק למענך, ומשרדי הממשלה ושריה לא חשים צורך להכין תכניות סיוע ועידוד עבורך. מצד שני, כשאין פעילות פוליטית עבור מגזר העסקים הקטנים והבינוניים - אין לתקשורת מה לסקר.

התקשורת מצידה הולכת שבי - ולאחרונה יותר ויותר - אחר אבק הכוכבים של הטייקונים, המספקים חדשות מושכות רייטינג חדשות לבקרים: הם עושים עסקאות ענק, נקלעים לחובות ענק, עורכים נשפי ענק. כשהכול כל-כך ענק - סף הגירוי של כולנו עולה, והעסקים הקטנים והבינוניים כמעט נשכחים, על אף שהם אחראים על כ-50% מהתוצר העסקי (וכ-33% מהתוצר הגולמי) ומעסיקים כחצי מיליון עובדים.

המשבר האחרון, שמדי יום אנו נוכחים שוב ושוב כי עדיין לא ניתן לדבר עליו בזמן עבר, הותיר את העסקים הקטנים מרוטים וחבוטים, נאבקים על כל פרוטה והזמנת עבודה ועושים להטוטים שונים כדי לא לפטר עובדים. רק במגזר היצרני של העסקים הקטנים, הנתונים מגלים ירידה של 13% בפדיון וירידה של כ-39% בהכנסות מיצוא.

האפוטרופוס הכללי דיווח לאחרונה על עלייה של כ-35% בפשיטות-רגל של בתי עסק - אלה נתונים שדורשים התייחסות גם מההנהגה הכלכלית וגם מתקשורת אחראית.

אם אובמה, שנודע כמי שהגיע לשלטון בזכות שימוש מושכל בתקשורת, אינו זונח את צרכיו האמיתיים והבוערים של מגזר חשוב זה, למרות היותו קטן ופחות נוצץ - ניתן לצפות לכך גם מראש הממשלה שלנו.

הכותב הוא נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה