תעסוקה לעובדי חברת החשמל: יקימו את תחנת הכוח הגרעינית

המשמעות היא שלאלפי עובדים המועסקים בחברה תהיה תעסוקה מובטחת גם במחצית הראשונה של העשור הבא

המדינה מוכנה להבטיח תעסוקה לעובדי חברת החשמל למשך שני העשורים הקרובים: ל"גלובס" נודע כי במסגרת הדיונים על השינוי המבני בחברת החשמל הסכימה המדינה להיענות לדרישת ועד העובדים והבטיחה כי גם תחנת הכוח הגרעינית העתידית תיבנה על ידי עובדי החברה.

משמעות ההתחייבות היא כי לאלפי העובדים המועסקים בחברה במסגרת אגף ביצוע הפרויקטים ואגף התכנון ההנדסי תהיה תעסוקה מובטחת גם במחצית הראשונה של העשור הבא - המועד המשוער להקמת התחנה הגרעינית.

פיצול התחנות

"גלובס" דיווח השבוע על המתווה לפיצול תחנות הכוח של חברת החשמל המתגבש במסגרת הדיונים על השינוי המבני בחברה המתנהלים בין האוצר, רשות החברות , ועד העובדים וההסתדרות. על פי מתווה זה תוקם חברה חדשה בשליטה פרטית (51%) עם אחזקת מיעוט של חברת החשמל (49%), שאליה יועברו תחנות כוח המופעלות בגז טבעי בהספק כולל של 1,700 מגה-ואט. מדובר בתחנות קיימות באתר רמת חובב ותחנה חדשה שתיבנה באלון תבור. בנוסף תועבר לבעלות החברה התחנה הפחמית החדשה באשקלון בהספק של 1,300 מגה ואט שבנייתה אמורה להסתיים ב-2015-2016.

יצוין כי בעקבות הדיווח ב"גלובס" קרא ועד המהנדסים הצפוני בחברה להדיח את יו"ר המזכירות הארצית של הוועד, מיקו צרפתי, בנימוק שהוא פועל לרוקן את החברה מנכסיה ולהותיר את עובדיה ללא פרנסה.

צרפתי מייחס חשיבות רבה לכך שהחברה תקים את התחנות כי הדבר יבטיח את המשך העסקתם של כ-2,000 עובדי האגף לביצוע פרויקטים בחברה. על רקע זה הגיע הוועד ב-2003 לסיכום עם שר התשתיות בנימין בן אליעזר שלפיו התחייבה המדינה שתחנת הכוח הפחמית (D) תוקם ע"י חברת החשמל ובתמורה הסכים הוועד להסיר התנגדותו למתן רישיונות ייצור חשמל ליצרנים פרטיים. מ-2003 דורש הוועד לקבל התחייבות דומה גם לגבי תחנת הכוח שתיבנה אחרי D, המכונה תחנה E. מדובר בתחנה שתוכננה במקור להיות פחמית אך בתחילת השנה חשף "גלובס" כי החברה החליטה להפוך את התחנה לגרעינית.

ההצעה שהועברה לוועד העובדים מדברת על תחנה שתוקם אחרי 2020 בשבטה בנגב ותהיה בהספק דומה לזה של תחנת הכוח בחדרה, כ-2,400 מגה-ואט. עם זאת, הפרויקט מותנה בקשיים רבים ובראשם מציאת חברה שתספק את הכורים למרות שישראל אינה חתומה על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. גורמי הממשל העוסקים בקידום היוזמה אופטימים ומציינים את הודו שקיבלה התחייבות לאספקת תחנות כוח מארה"ב למרות שאינה חתומה. לאחרונה דווח כי בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע נשיא ארה"ב ברק אובמה הסכמה עקרונית לספק לישראל דלק גרעיני.