דש ברוקראז': "שוק הדיור בהאטה וכבר נשק לשיאו"; בובליל: "לא רוצים שמחירי הדירות ימשיכו לעלות"

כלכלן המאקרו של דש ברוקראז': מחירי הדירות יירדו אך מחירי השכירויות ימשיכו לעלות ■ שר הרווחה בוז'י הרצוג: "אני מוטרד מגטאות העוני שיווצרו פה" ■ ח"כ יעקב כץ: "בגל העלייה הגדול מבריה"מ אריק שרון בנה 130 אלף דירות בשנתיים; בישראל אין בועת נדל"ן, פשוט אין דירות"

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המאקרו של דש ברוקראז', מעריך ששוק הנדל"ן למגורים בישראל כבר הגיע לשיא ונמצא במגמת התקררות, וכי נתוני הנדל"ן השונים שפורסמו בשבוע החולף רק ממחישים זאת. הוא מעריך שמחירי הדירות צפויים לרדת בחודשים הבאים, אולם להערכתו מחירי השכירויות ימשיכו לעלות, אם כי בקצב איטי מבעבר.

"שוק הדיור נמצא בהאטה של קצב הצמיחה ולהערכתנו כבר נשק לשיאו", כותב זבז'ינסקי בסקירה מאקרו-כלכלית שבועית. "גם לאחר שמחירי הדירות לרכישה יתייצבו או אף ירדו, מחירי השכירות שמשתקפים במדד המחירים לצרכן צפויים להמשיך לעלות, אך בקצב איטי יותר מבעבר".

משרד האוצר דיווח בשבוע שעבר על ירידה של 0.9% במחירי הדירות החדשות בחודש יוני. במקביל, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו ביום ה' הראו על ירידה חדה של עד 27% בביקושים ובמכירות הדירות החדשות בחודש יוני, חודש בו החלו הבנקים להקשיח את תנאי המשכנתאות לרוכשי הדירות בעקבות הוראת המפקח על הבנקים רוני חזקיהו.

"בסך הכל הנתונים ממשיכים לשקף מצב של התקררות בשוק הדיור, בעיקר בדירות חדשות", כותב זבז'ינסקי. "על פי הנתונים של הלמ"ס שהתפרסמו בשבוע שעבר, נרשמה אמנם ירידה בהיצע של דירות חדשות, אך הביקושים הואטו ובקצב חזק יותר, מה שגרם לגידול במספר חודשים שההיצע הקיים יכול לספק".

"אריאל שרון בנה 130 אלף דירות בשנתיים"

במקביל, נשיא התאחדות הקבלנים נסים בובליל אמר בסוף השבוע כי הקבלנים רוצים שמחירי הדירות "יתמתנו", אך הוא המשיך לתקוף את מדיניות הממשלה שגורמת, לדידו, עלייה במחירי הדירות. הוא האשים את מינהל מקרקעי ישראל בספסור קרקעות שנועד לייקר את מחירי הקרקעות ולהכניס יותר כסף לקופת המדינה.

"אנחנו לא רוצים שמחירי הדירות בישראל ימשיכו לעלות; אנחנו רוצים שהמחירים יתמתנו על מנת שיותר אנשים יוכלו לרכוש דירות", אמר בובליל בטקס חלוקת פרסים לעובדים מצטיינים בשל הסתדרות עובדי הבנייה והעץ שנערך בסוף השבוע בת"א. "אך שיטת שיווק הקרקעות של מנהל מקרקעי ישראל, שמנסה למקסם את מחירי הקרקעות על חשבון רוכשי הדירות גורמת לכך שהמחיר שאותו משלמים היום קבלנים על קרקע בערים כמו יבנה או בת-ים הוא אותו מחיר שבו ניתן היה לרכוש את כל הדירה באותן ערים לפני 3 שנים".

בטקס השתתפו גם שר הרווחה יצחק (בוז'י) הרצוג וחבר הכנסת יעקב כץ. הרצוג קרא להחזיר את מענקי דיור לזכאים, ליזום תוכנית לאומית להגדלת היצע הדירות ולעודד דיור בר השגה לשכבות החלשות.

"אני מוטרד מגטאות העוני שיווצרו פה", אמר הרצוג. כץ הזכיר כי בשנים 1990-1992, עת פקד את ישראל גל העלייה הגדול מבריה"מ לשעבר, "שר השיכון דאז אריאל שרון פעל לבניית 130 אלף דירות בשנתיים", הוכחה לכך שניתן לקדם בנייה מואצת בישראל.

"בישראל אין בועת נדל"ן, פשוט אין דירות", אמר כץ. "כדי שהמחירים לא ימשיכו לעלות צריך לבטל את הקפאת הבנייה בשטחים, לשחרר קרקעות מינהל במחירים נמוכים ולעודד ישראלים שיבנו את הבתים".