מנרב וסולר מילניום הגרמנית מפרקות השותפות במכרז "אשלים"

שתי החברות הודיעו על סיום ההתקשרות ביניהן לוועדת המכרז הבוקר ■ לפי הערכות שתי השותפות יפנו בנפרד למתמודדות שנותרו במכרז בבקשה להצטרף ■ הפרויקט, בהיקף כמיליארד וחצי דולר, כולל הקמת שתי תחנות תרמו-סולאריות

חברת סולר מילניום הגרמנית ומנרב החליטו לפרק את השותפות ביניהן לצורך התמודדות במכרז אשלים. הודעה על כך נמסרה הבוקר לוועדת המכרז, בראשות סגן החשב הכללי באוצר גיל שבתאי. לפי הערכות, שתי השותפות יפנו בנפרד למתמודדות שנותרו במכרז ויבדקו אפשרות להצטרף אליהן. במכרז מתמודדות עדיין קבוצת סימנס-סולל-שיכון ובינוי וקבוצת ברייטסורס האמריקנית-ישראלית שצרפה אליה לאחרונה את אלסתום הצרפתית.

אלסתום ניהלה גם מגעים עם סולר-מילניום-מנרב והחלטתה להעדיף את ברייטסורס היא שהביאה להתפרקות הקבוצה. גורמים בקבוצת סולר-מילניום - מנרב אמרו ל"גלובס" כי "מאחר שהמכרז מחייב שבקבוצה יהיה גורם בעל ניסיון בהפעלת תחנות כוח רגילות לייצור חשמל וגורם כזה אינו שותף בקבוצה החלטנו לאחר שנתיים על התפרקות הקבוצה".

סולר מילניום היא אחת החברות הבודדות בעולם המפעילה תחנות כוח תרמו-סולאריות בהספק משמעותי. מדובר בשתי תחנות בספרד בהספק של 50 מגוואט כל אחת ויכולת אחסון חשמל בהספק דומה. תחנה שלישית נמצאת בבנייה. מנרב הנדסה היתה אמורה לנהל את העבודות להקמת התחנה.

האפשרות המרכזית העומדת כיום בפני סולר-מילניום ומנרב הנדסה היא הצטרפות לחברת אבנגואה הספרדית, שבדומה לאלסתום מתמחה בהפעלת תחנות כוח קונוונציונליות. החברה הספרדית מחפשת שותפים לאחר ששותפתה כלל אנרגיה הודיעה על פרישה מהמכרז לפני כשלושה חודשים.

מסולאר מילניום גרמניה נמסר, כי בכוונת החברה "להמשיך ולבחון הזדמנויות לשותפויות נוספות שיאפשרו לה לגשת למכרז וזאת לאור העובדה שהיא החברה היחידה בעלת ניסיון מוכח בהקמה ותפעול של תחנות תרמו-סולאריות בהיקפים מסחריים גדולים".

מכרז אשלים בהיקף כמיליארד וחצי דולר נחשב לפרויקט הדגל של מדינת ישראל בתחום האנרגיות המתחדשות. במסגרת המכרז מתוכננת הקמת שתי תחנות תרמו-סולאריות בהספק כולל של עד 250 מגוואט ותחנה פוטו-וולטאית בהספק של 25 מגוואט.