ישראל הסכימה לוועדת חקירה של האו"ם לחקירת המשט לעזה

שרי השביעייה אישרו כי נציג ישראלי ייטול חלק בוועדה המיוחדת של האו"ם ■ גם נציג טורקי צפוי ליטול חלק בוועדה ■ לשכת ראש הממשלה: "ההחלטה התקבלה במטרה להבטיח שמדובר בפאנל ובכתב מנדט מאוזנים והוגנים"

ישראל הסכימה לשתף פעולה עם ועדת החקירה של האו"ם לחקירת אירועי המשט הטורקי לעזה בסוף מאי השנה - כך הוחלט היום (ב') בפורום שרי השביעייה. על החלטתה של ישראל עדכן היום ראש הממשלה בנימין נתניהו את מזכ"ל האו"ם באי קי מון.

הוועדה צפויה להתחיל לעבוד כבר בשבוע הבא 10 באוגוסט. על פי דיווח בעיתונות הטורקית, צפויה הוועדה לפרסם מסקנות ראשונות באמצע ספטמבר.

שר הביטחון אהוד ברק נועד עם באי בסוף השבוע בוושינגטון, ועל פי דיווחים בכלי תקשורת זרים, הוא דרש מברק באופן נחרץ את שיתוף הפעולה הישראלי עם ועדת החקירה. הערב נמסר מלשכת ראש הממשלה כי "ההחלטה התקבלה לאחר מגעים מדיניים שהתקיימו בשבועות האחרונים, במטרה להבטיח שמדובר בפאנל ובכתב מנדט מאוזנים והוגנים".

"לישראל אין מה להסתיר", אמר היום ראש הממשלה בתום שיחתו עם באי. "ההיפך הוא הנכון. האינטרס הלאומי של מדינת ישראל הוא להבטיח, שהאמת העובדתית על כלל אירועי המשט תצא לאור בעולם כולו, וזה בדיוק העיקרון שאנו מקדמים".

טורקיה עדיין לא אישרה רשמית את השתתפותה

בראש ועדת החקירה של האו"ם צפוי לעמוד ראש ממשלת ניו-זילנד ג'פרי פאלמר, כשלצדו ישתתפו בחקירה גם נציגים מארצות הברית, האו"ם, ישראל וטורקיה. התעקשותה של טורקיה לקבל התנצלות רשמית על אירועי המשט עדיין עומדת בעינה.

בשבוע שעבר דיווח עיתון טורקי כי ישראל דורשת מטורקיה התחייבות בכתב להפסיק את המשטים לרצועת עזה, בטרם השבת ספינת ה"מרמרה" והספינות הנוספות שהשתתפו במשט האלים. על פי הדיווח, ישראל העבירה את הבקשה על מנת למנוע משברים דיפלומטיים נוספים, עם מדינות שמעוניינות לשלוח משטים הומניטריים לרצועת עזה.