שיתחילו לעבוד

בשום דור, בשום מקום בעולם, לא הסתפקו יהודים בלימוד. מחיר המנהג החדש גבוה מדי

כן, גם אותי מרתיחה העובדה ש-60 אלף חרדים צעירים אינם משרתים בצבא, בשעה שצה"ל (כרגיל) סובל ממחסור בכוח-אדם. גם אני הייתי רוצה שהם יתחיילו, ושיפסיקו לספר לנו סיפורים על "תורתם אמונתם" ועל כך שהם מתים באוהלה של תורה, ומצילים אותנו מכל אויבינו. כן, גם אותי מרגיז שהחלטה חשובה כמו מתן פטור מלא לבחורי ישיבה משירות צבאי, אם הם משרתים שירות אזרחי לאחר גיל 22, מתקבלת בהסתר על-ידי הממשלה, כפי שחשף שלשום (א') "גלובס".

אבל אני חושב שהחלטה זו, בהשראתו של שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, היא החלטה נכונה, ואילו בי היה תלוי הדבר, הייתי מוותר לחרדים גם על שנת השירות האזרחי (שהוא יקר מאוד למדינה ושתועלתו מפוקפקת). עשרות שנים אנו מדברים על גיוס בחורי ישיבה, והמרב שנעשה בתחום זה הוא גיוס בחורי השוליים מהמגזר החרדי. לשום ממשלה לא היה אומץ להחזיר את השד לבקבוק, לאחר שראש הממשלה לשעבר, מנחם בגין ז"ל, הוציא אותו משם והרחיב, ללא גבול, את הפטור לחרדים.

השאלה האמיתית היא אם להמשיך במצב הנוכחי (ש"חוק טל" כמעט לא שינה אותו, לצערי), "לדחות" לנצח את שירות החרדים הצעירים המוכיחים כי הם לומדים בישיבה, לאסור על האברכים לעבוד, לממן את הישיבות ולשלם קצבאות לאלפי צעירים, שרובם לומדים בישיבות רק כדי לא להתגייס לצבא, או להביא לשינוי דרמטי.

השינוי הוא נכונות של הרוב הלא-חרדי להעניק פטור מגיוס לכל מי שיוכיח כי הוא חי חיים חרדיים (כמו הפטור שניתן לבנות דתיות), ולאפשר לאנשים הצעירים הללו להשתחרר מכבלי הישיבה, ולצאת לשוק העבודה. המתנגדים הראשונים להצעה נדיבה זו יהיו ראשי הציבור החרדי. מבחינתם, זהו האיום הגדול ביותר על עולם הישיבות. הם יודעים היטב את הסוד: אנחנו הפכנו את הפטור משירות צבאי לגייס התלמידים האולטימטיבי לישיבות. מעולם לא היה אחוז הלומדים גדול כל-כך בכל ההיסטוריה היהודית.

בשום מקום בעולם לא הסתפקו היהודים בלימוד. יהודים חרדים במקומות אחרים בעולם עובדים ככל האדם. רק בישראל נוצר מצב בלתי טבעי ובלתי הגיוני כשכל צעיר חרדי הוא בחור ישיבה, ושום בחור ישיבה אינו עובד.

המשק הישראלי משלם על כך, מדי שנה, מיליארדי שקלים. אנחנו מוותרים, מרצוננו על כוח עבודה חשוב, ומשלמים לו כדי שיתבטל.

זהו פוטנציאל גדול, שעשוי להתממש בתוך חדשים ספורים, אם תתממש החלטה כמו זו שהתקבלה בממשלה. אם יצאו החרדים לשוק העבודה, סביר להניח שחלק גדול מהם גם יתגייסו לצה"ל, כי יבינו שהשירות בצבא מסייע לקידום בתעסוקה, ולא ירצו להוציא עצמם מן הכלל.

אפשר לדבוק בסיסמאות, ואפשר להפגין בעד גיוס כל בחורי הישיבות, ונכון לתבוע זאת. אבל גיוסם לא יקרה בקרוב, וככל שגדל מספר החרדים, קטן הסיכוי שהרוב הלא-החרדי יכפה זאת עליהם. אפשר לבדוק מה ניתן לעשות כדי לשנות את המצב המתמשך והמחריף שבו אנו חיים. ניתוק הקשר הגורדי בין הלימוד בישיבה לבין הפטור מן השירות הצבאי הוא הצעד הנכון, גם אם משמעות הדבר היא שאנחנו ובנינו נמשיך לשאת לבדנו בנטל הביטחוני.

הכותב הוא נשיא ביילינק, משרד החוץ העסקי. כיהן בעבר כשר המשפטים