צה"ל מאשר: מג"ד בדרגת סא"ל נהרג ומפקד נוסף נפצע קשה

(עדכונים שוטפים) - ההרוג: דב הררי בן 45 מנתניה ■ אלוף פיקוד צפון: "מדובר במארב מתוכנן של צלפים כנגד כוחות צה"ל" ■ משרד החוץ והפרלמנט הלבנוני הגישו תלונות הדדיות למועצת הביטחון של האו"ם בגין האירוע ■ מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה יישא דברים הערב

צה"ל מאשר הערב (ג') כי מג"ד במילואים, סא"ל דב הררי בן 45 מנתניה, נהרג בחילופי האש עם כוחות צבא לבנון בגבול הצפון ומפקד אחר נפצע "באופן חמור". בצה"ל טענו כי מדובר ב"מארב מתוכנן של צלפים לבנונים שירו באופן מכוון במפקדי צה"ל מבלי שאלה חצו את גדר הגבול".

על פי ההערכות בצה"ל, לא מדובר ביוזמה רשמית של גורמים מדיניים בלבנון - אלא ביוזמה "פרטית" של צלפים הממוקמים במוצבים הדרומיים במדינה. עוד דווח כי צה"ל פועל בערוצים דיפלומטיים להביא לבדיקת האירועים שהובילו לחילופי האש היום ולהשבת השקט לגזרת הצפון.

קודם לכן פורסם כי צה"ל הגיב בירי לעבר הכפר עדיישה, הסמוך לכפר רג'ר המהווה את הגבול בין שתי המדינות. ברשתות הלבנוניות דווח על לפחות 4 הרוגים באירועי השעות האחרונות כתוצאה מירי צה"ל לעבר כלי רכב של הצבא הלבנוני. אחד מהם, על פי רשתות ערביות, הוא עיתונאי. בנוסף, נפצע עיתונאי של רשת אל-מנאר של חיזבאללה ומספר לבנונים נוספים.

יו"ר הפרלמנט במדינה, נביה בררי, הודיע כי הגיש תלונה רשמית כנגד ישראל למועצת הביטחון של האו"ם.

ישראל הגישה כבר אחר הצהרים תלונה רשמית למועצת הביטחון של האו"ם בטענה כי לבנון היא זו שהפרה את התחייבויותיה כפי שנקבעו בהחלטה 1701 של המועצה מאוגוסט 2006 ומעגנת את הסכם הפסקת האש בין הצבאות. בהודעה רשמית שהוציא משרד החוץ לנציגויות בעולם נכתב: "ישראל רואה בירי על כוח צה"ל, שפעל בשעות האחרונות באזור הגבול בתיאום עם יוניפי"ל, הפרה בוטה של החלטת מועצת הבטחון... ההפרה האחרונה מצטרפת לשורה ארוכה של הפרות של החלטה 1701, ובראשן ההתחמשות המאסיבית של חזבאללה, כולל בדרום לבנון". עוד נכתב בהודעה כי "ישראל רואה בממשלת לבנון אחראית לאירוע החמור, ומזהירה מפני ההשלכות במידה והפרות אלה תמשכנה".

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא במשך היום בקשר רצוף עם גורמי הביטחון, ובהם שר הביטחון, הרמטכ"ל, סגן הרמטכ"ל וראש אמ"ן וכן עם שר החוץ. ראש הממשלה עודכן באופן שוטף על התגובה המיידית של צה"ל והנחה להגיב בתקיפות על כל התחדשות של ירי מצד לבנון. כן הנחה את משרד החוץ להגיש לאו"ם מחאה תקיפה.

ראש הממשלה אמר כי "ישראל רואה בחומרה רבה את ההתקפה על חיילי צה"ל. מדובר בהפרה בוטה של החלטת מועצת הביטחון 1701. אני רואה בממשלת לבנון אחראית ישירה לפרובוקציה אלימה זו כלפי ישראל". הוא הוסיף כי "ישראל הגיבה ותגיב גם בעתיד בתקיפות על כל ניסיון להפר את השקט בגבול הצפון ולפגוע בתושבי הצפון ובחיילים המגינים עליהם".

מלחמה לבנון צפון קטיושה / צלם: רויטרס
 מלחמה לבנון צפון קטיושה / צלם: רויטרס

(חיילי יוניפי"ל בעמדותיהם, היום)

הכל התחיל מעץ

המתיחות החלה לאחר שכוח של צה"ל ביקש לעקור עץ במובלעת בשטח לבנון, תוך תיאום מלא עם כוחות האו"ם הנמצאים באזור, לדברי גורמים צבאיים. במהלך הפעילות נורתה אש על ידי צבא לבנון לעבר כוחות צה"ל, שמצידם השיבו אש. ברשת "אל-מנאר" של חיזבאללה טענו כי ישראל ניסתה להציב מצלמות על גדר הגבול.

נשיא לבנון מישל סולימאן, שהיה מפקד צבא לבנון בעברו, התראיין בצהריים לרשת הטלוויזיה אל ג'זירה ואמר: "יש להגיב לתוקפנות הישראלית בכל מחיר, יהיה המחיר אשר יהיה וגם אם נאלץ לבצע הקרבות". לדבריו, ישראל הפרה את החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם שהתקבלה באוגוסט 2006 בעת העימות האחרון באזור. בהודעה רשמית שהוציאה ממשלת לבנון מאוחר יותר נאמר כי המדינה תגיב באופן מיידי ובכל דרך לכל הפרה שהיא של ההסכמים הבינלאומיים מצד ישראל או ניסיון התקדמות מצד כוחותיה. בממשלה הלבנונית קראו לאו"ם להתערב בעימות ולוודא כי ישראל אינה מפרה ההתחייבויות.

מפקד צבא לבנון מסר לרשת כי הנחה את מפקד הגזרה הדרומית במדינה להגיב לכל גילוי תוקפנות מכל צה"ל ובכל דרך שהיא - על מנת שלא לאפשר לכוחות ישראליים לחצות את הגבול ולהתקדם אל תוך לבנון.

מלחמה לבנון צפון קטיושה / צלם: רויטרס
 מלחמה לבנון צפון קטיושה / צלם: רויטרס


(כך זה החל? פעילות צה"ל בסמוך לגדר המערכת)

חיזבאללה הביע נכונות לסייע לכוחות צבא לבנון

בכירי חיזבאללה הגיבו אחר הצהריים לאירועים ומסרו כי הם "מבקשים לגבות את עמידתה הנחושה של ממשלת לבנון כנגד ישראל". באירגון הביעו נכונות לסייע לצבא לבנון במידת הצורך. על פי ההערכות. נמנעים בשלב זה בחיזבאללה מהתערבות ישירה בעימות על מנת שלא יואשמו ביצירת המשבר הנוכחי בגבול הצפון.

נשיא סוריה בשאר אסד התקשר לנשיא לבנון ואמר לו כי יעמוד לצידו בכל עימות נגד ישראל. נשיא מצרים חוסני מובראק אמר כי הוא מתנגד לכל הפרה של החלטות האו"ם.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שהיה אמור לשאת דברים הערב בביירות הודיע כי יקדים את מועד נאומו לשעות אחר הצהריים. בחיזבאללה הגדירו קודם לכן את הנאום כ"נאום לציון הניצחון על ישראל במלחמה בשנת 2006" והוא נקבע עוד טרם העימותים שהתפתחו הבוקר בגבול הצפון. עוד צפוי נסראללה להתייחס לאישומים כנגד האירגון בסוגיית ההתנקשות בראש ממשלת לבנון חרירי ולהאשמות השונות בעולם כנגד האירגון ומעורבותו לכאורה באירוע.

בתגובה לאירועים, הבורסה בת"א מחקה בצהריים עלייה של כ-0.4% ועברה לירידה של 0.5% תוך פחות מ-3 דקות. בהמשך שבה הבורסה וחזרה במהירות לעליות של 0.3% על רקע דיווחים לפיהם חילופי האש הסתיימו. בסיכומו של יום איבד מדד המעו"ף 0.5% מערכו לאחר שהמגמה השלילית נמשכה בשעות אחה"צ באופן הדרגתי.

ירידת הבורסה תקיפה בצפון
 ירידת הבורסה תקיפה בצפון

(צילום מסך מתוך ממשק TradeOne: התנודות במדד ת"א 25 מרגע הפתיחה ועד שעות הצהרים - אז רשם המדד צניחה פתאומית לירידה של 0.5%, על רקע הדיווחים, ושב לעליות של עד 0.35%)