זה נגמר: צה"ל השלים את כריתת "עץ המריבה" בגבול לבנון

(עדכון) - תחת אבטחה כבדה, שבים הבוקר חיילי כוח צה"ל שהותקף אתמול בירי מלבנון, לבצע את עבודות חישוף הגדר במקום התקרית הקטלנית ■ הקבינט המדיני-ביטחוני מכונס כעת ודן באירועים החמורים בגבול הצפון ובאילת ■ אהוד ברק: "מקווה שלא תהיה הסלמה"

ממשיכים במשימה: כוח צה"ל שהותקף אתמול בגבול הצפון חזר הבוקר (ד') למקום התקרית, כדי להשלים את עבודות חישוף הגדר במקום. החיילים הגיעו לאזור הירי תחת אבטחה כבדה. בצהריים הושלמה מלאכת כריתת העץ ללא תקריות חריגות.

כוח יוניפי"ל אישר כי ישראל תיאמה מראש את העבודות אתמול בבוקר - כריתת העץ שבמהלכה נפתחה אש על החיילים. כמו כן, יוניפי"ל אישר כי העץ היה בשטח ישראל ולא בשטח לבנון כפי שטענו הלבנונים. מהירי נהרג סא"ל (במיל') דב (ברי) הררי ונפצע קשה סרן (מיל') עזרא לקיה.

בתוך כך, התכנס היום הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון בעקבות תקריות האש בגבול הצפון ובאילת ביומיים האחרונים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש כי ישראל רואה בחומרה רבה את ההתקפה של צבא לבנון על חיילי צה"ל אתמול והוסיף כי ישראל תגיב על כל ניסיון להפר את השקט בגבול הצפון.

אהוד ברק: "אני מקווה שלא תהיה הסלמה"

שר הביטחון, אהוד ברק, התראיין הבוקר לראשונה מאז אירועי האתמול ברשת ב' ואמר כי "אני מקווה שלא תהיה הסלמה אבל צה"ל ימשיך להגן את אזרחי המדינה". לשאלה האם הפעילות היום מתואמת עם כל הגורמים ענה ברק כי "צה"ל ממשיך לעשות את עבודתו לחשוף את הצמחייה בגדר הגבול ובמובלעות השונות".

"צבא לבנון עשה אתמול מעשה חמור ואנחנו קוראים לגורמים בעולם לגנות את המעשה הנפשע הזה וליוניפ"יל למנוע ממקרים דומים בעתיד מלהישנות. התגובה של ישראל הייתה מהירה, מאופקת ונכונה ואנחנו לא מתחייבים שבמקרים בעתיד נגיב כך", הוסיף ברק.

ברק ציין עוד כי "אני לא חושב שיש קשר בין האירועים של הימים האחרונים ברצועת עזה, גבול הלבנון ואילת אבל יש קשר מסוים באווירה. יש אלמנטים של מתח בעקבות הסימנים על חידוש השיחות בינינו לבין הפלסטינים ובעקבות הפרסום הצפוי של שמות החשודים ברצח חרירי בלבנון".

חיזבאללה תוקף מתוך צבא לבנון?

בצה"ל מעריכים כי מי שעומד מאחורי מתקפת הירי על חיילי צה"ל אתמול הם מפקדיה של חטיבה תשע בצבא לבנון - חטיבה שיעית שרבים מחייליה תומכים בארגון חיזבאללה. כעת נבחנת השאלה האם הייתה זו החלטה רגעית של מ"פ או מח"ט בחטיבה או שמא הייתה זו הוראה מפורשת ומתוכננת מביירות.

בצה"ל לא הופתעו מהמתקפה של חיילי לבנון. בחודשים האחרונים מדווחים כוחות בגזרה הצפונית על הרעה ביחסים עם צבא לבנון ובעיקר עם חטיבה תשע השיעית המעוררת פרובוקציות בגבול. גורמים בכירים בצבא מספרים כי בעבר חיילים לבנונים כבר כיוונו נשק כלפי חיילי צה"ל הפועלים במובלעות. לסברה כי הירי על החיילים ליד משגב עם היה מתוכנן, מצטרפת העובדה כי בזירת תקרית האש, נכחו צוותי תקשורת רבים.

ירי מול המצלמות

מלבד הכוח הלבנוני והחיילים הישראלים ששהו בגבול ישראל-לבנון בזמן התקרית, שהו במקום חיילים של כוח יוניפי"ל יחד עם עיתונאים וצוותי צילום שחזו בחילופי האש מטווח קצר.

תיעוד של רשת הטלוויזיה הלבנונית NBN שמתפרסם שעות לאחר האירוע, מציג את התמונות שצילמו העיתונאים ששהו לצד החיילים. בתמונות נראים חיילי יוניפי"ל שהבחינו בעימות בין חיילי צה"ל לחיילי צבא לבנון, החלו לצעוק לעברם במטרה להפריד בין הכוחות. החיילים מכוח האו"ם מתועדים כשהם מפצירים בחיילים לא לירות, אך זמן קצר לאחר מכן נשמע קול ירי מצד החיילים הלבנוניים.

בתקרית הירי הקשה שהתרחשה בשעות הצהריים נהרג קצין צה"ל וקצין נוסף נפצע. בתקרית נהרגו גם שלושה חיילים לבנונים ועיתונאי. ההרוג בתקרית הקשה הוא סגן אלוף דב הררי בן 45 מנתניה, מג"ד במילואים בחיל ההנדסה. הוא יובא למנוחות מחר בשעה 16:00 בבית העלמין הצבאי מנתניה. הפצוע הוא סרן עזרא לקיה מכפר הרי"ף. שני הקצינים נפצעו בתחילה בראשם מירי נשק קל, ולאחר קבלת טיפול רפואי נקבע מותו של אחד מהם.

לבנון וישראל מאשימות זו את זו בהפרת החלטה 1701

ראש ממשלת לבנון, סאעד אל חרירי, ביקש לאחר האירוע מהאו"ם "ללחוץ על ישראל לקיים את החלטות האו"ם מספר 1701", החלטת הפסקת האש בין ישראל חיזבאללה, שסיימה את מלחמת לבנון השנייה. נשיא לבנון מישל סולימאן גינה את "התוקפנות הישראלית".

משרד החוץ הישראלי, מצידו, מאשים בחזרה: "ישראל רואה בירי על כוח צה"ל, שפעל בשעות האחרונות באזור הגבול בתיאום עם יוניפי"ל, הפרה בוטה של החלטת מועצת הבטחון 1701", נמסר.

עוד נמסר כי "שר החוץ וסגן רה"מ הנחה את נציגות ישראל באו"ם להגיש תלונה בנושא למזכ"ל האו"ם ולמועצת הביטחון. ההפרה האחרונה מצטרפת לשורה ארוכה של הפרות של החלטה 1701, ובראשן ההתחמשות המאסיבית של חזבאללה, כולל בדרום לבנון. ישראל רואה בממשלת לבנון אחראית לאירוע החמור, ומזהירה מפני ההשלכות במידה והפרות אלה תמשכנה".

החיילים הלבנוניים פרוסים במוצבים קרובים מאוד לגבול, ונראה שהפעם הזו הם בחרו בתגובה מחמירה כלפי כוח צה"ל, תגובה שראינו בשנים עברו את ארגון החיזבאללה מבצע. כוחות האו"ם בשטח לבנון מיהרו לגשר בין הצדדים ולמנוע תקרית קשה אף יותר.