הוחלט: המבנים בשוק העלייה בת"א יונמכו ומס' הדירות יצומצם

המבנים יונמכו ל-9 ו-7 קומות ומספר הדירות יצומצם ל-147, מתוכן 30% בדיור בר השגה‏ ■ שטח והמבנים נמצאים בבעלות היסטורית של עיריית תל אביב ושימשו כשוק המרכזי הראשון של העיר

תוכנית עיריית תל אביב לבינוי בכיכר שוק העלייה שוב שונתה, כך שגובה המבנים למגורים יונמך והיקף זכויות הבנייה למגורים יצומצם, זאת לפי החלטת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב, שהתקבלה היום.

מתחם שוק העלייה משתרע על פני כ-12 דונם בין הרחובות מטלון מצפון, וולפסון מדרום, צ'לנוב ממזרח והעלייה ממערב. השטח והמבנים נמצאים בבעלות היסטורית של עיריית תל אביב ושימשו בעבר את "שוק העלייה", שנבנה כשוק המרכזי הראשון של תל אביב.

לפי תוכנית שאושרה למתחם ב-2003 היה אמור לקום במתחם מגדל בן 30 קומות מעל בניין בן שש קומות ובו מסחר, משרדים ומגורים בהיקף של עד 160 יחידות דיור. תוכנית זו גם התייחסה להקמת מבנה לשימושים ציבוריים ובעלי אופי ציבורי בשטח כולל של 2,000 מ"ר. אולם בהמשך הופחת גובה מבני המגורים כדי להתאימם לסביבה ולמאפייני האוכלוסייה כך שזכויות הבנייה למגורים פוצלו לארבעה מבנים בני 12 קומות מעל קומה מסחרית.

‏אולם בדיון בשנה שעברה הוחלט להחליף שלושה מהמבנים בני ה-12 קומות בשני מבני מגורים בגובה 9 ו-14 קומות בתוספת קומה מסחרית ולצמצם את היקף זכויות הבנייה למגורים במתחם מ-17,600 מ"ר ל-14,500 מ"ר. כן הוחלט אז לבטל את כל שטחי התעסוקה ולהגדיל את היקף הזכויות למסחר מ-1,800 מ"ר ל-2,700 מ"ר. באותו הדיון גם הוחלט להגדיל את מספר יחידות הדיור מ-160 ל-178, מתוכן 40 יחידות לזוגות צעירים.

‏היום הוחלט לערוך שינויים נוספים בתוכנית, כולל שינוי ייעוד החלק המערבי של המבנה לשימור שבמתחם מייעוד של מגורים לייעוד של מסחר, תוך הרחבת השטח למבני ציבור, וכן הגדלת השטח הציבורי הפתוח ל-4,535 מ"ר. בנוסף הוחלט שבמקום שני המבנים בני 9 ו-14 קומות ייבנו שלושה מבנים, שניים מהם בגובה 9 קומות מעל קומה בנסיגה וקומה מפולשת ואחד בגובה של 7 קומות מעל קומה בנסיגה וקומה מפולשת. כמו כן הוחלט הפעם לצמצם את היקף הזכויות למגורים במתחם מ-14,500 מ"ר ל-12,500 מ"ר, כך שמספר יחידות הדיור יעמוד על 147, מתוכן 30% בדיור בר השגה.

חבר הוועדה המקומית, אהרון מדואל, שבעקבות הערר שהגיש נידונה המתכונת הנוכחית של התוכנית, ציין אף כי הפעם אף הוחלט שבמבנה השוק הישן תוקם בריכת שחייה ציבורית.

‏יצוין שמגמה דומה של הנמכת המגדלים הוצעה בדיון גם לגבי תוכנית המגורים במתחם שוק בצלאל, במסגרת תוכנית העיצוב האדריכלי החדשה שהגישה חברת דנקנר השקעות מקבוצת דלק נדל"ן, שבשליטת יצחק תשובה. השינוי שהוצע הוא ממגדל של 16 קומות ומבנה של 10 קומות לשני מגדלים של 7 קומות מעל קומת מסחר. בנוגע לתוכנית זו החליטה הוועדה המקומית לשוב ולדון בעוד שלושה שבועות.