"את החזון של צמיחה מואצת לא נוכל לבצע רק באופן אורגני"

אחראי הרכישות בסופטוור AG פרדריק הניקה מסביר למה לקנות חברות בזמן משבר ■ "צריך להוכיח לבעלי המניות שההוצאה הייתה מוצדקת. בחברה יש חזון של עשור ואנחנו עובדים כדי להגשימו. רוב החברות לא עובדות ככה"

ההיי-טק הישראלי מייחל שהחברות הגדולות יחזרו לרכוש כאן טכנולוגיות. בשנים האחרונות רוב המכירות המפוארות היו בתחום הרפואי, בעוד חברות בתחומי ההיי-טק הקלאסי, כמו תוכנה ותשתיות, ממשיכות לחכות להצעה הזו שלא יוכלו לסרב לה.

המציאות בינתיים לא מצליחה לממש את התקוות. שוק המיזוגים והרכישות בעולם צולע, והתאגידים הגדולים, אלה שישבו בזמן המשבר על הררי דולרים, רק מתעוררים. גוגל, אורקל ו-IBM כבר מבצעות רכישות במרץ, אבל אלו עדיין לא כוללות חברות בישראל.

שיעור בעברית

Software AG אינה אורקל או IBM, אבל היא בהחלט חברה לא קטנה, שכבר רכשה בישראל חברות בסכום כולל של יותר מ-100 מיליון דולר.

חברת התוכנה הזו עוסקת בעיקר בשיפור תהליכים עסקיים (Business Process Excellence), ונסחרת ב-TecDAX, הבורסה בפרנקפורט לפי שווי של מיליארד אירו. ב-2008 היא רשמה הכנסות של 720.6 מיליון אירו.

בנוסף, בשעה שחברות גדולות נמנעו מלרכוש חברות בזמן המשבר, סופטוור AG דווקא ביצעה מספר רכישות גדולות. בשנה האחרונה החברה קנתה שבע חברות, בסכום כולל של 1.3 מיליארד דולר. לפי פרדריק הניקה, סגן נשיא בחברה וראש חטיבת המיזוגים והרכישות, סופטוור AG מתכננת להמשיך במדיניות הרכישות הזו.

הניקה יושב במועצת המנהלים של החברה והוא ובעל מניות בחברת Otto Lab. בעבר הוא היה מנהל פיתוח תאגידי בחברת Vedior Group, בכיר בחברת הייעוץ KPMG, מתמחה בדויטשה בנק וגם קצין בצבא גרמניה.

בראיון בלעדי ל"גלובס", מדבר הניקה על התעניינותו בתחומים מסוימים בישראל. למי שהתרגל כבר לשמוע על בכירים שמשחררים הצהרות מעין אלו, הנה "מימד רצינות" נוסף בהקשר של הניקה: כדי לעבוד טוב יותר מול הסטארט-אפים שהוא בוחן בישראל, הוא אף החל לאחרונה ללמוד עברית.

אבל עוד לפני כן, הניקה מתאר כיצד מדיניות הרכישות הייתה חלק מהשינוי שעברה סופטוור AG. לדבריו, "לפני כעשור החברה נרכשה במצב רע. המנכ"ל, קארל היינץ שטרייביך, הביא אותה ליציבות ומשם למספר שנים של צמיחה אורגנית. לפני ארבע שנים הוחלט שזה הזמן לבצע רכישות. ההחלטה הזו שינתה את החברה".

לדבריו, "אחרי שרכשנו ב-2007 את SPL בישראל (מצביקה בארינבוים, תמורת 330 מיליון שקל - ב.פ), רכשנו את webMethods בארה"ב תמורת 546 מיליון דולר וזו הייתה הרכישה הכי גדולה ביצענו. בעבר רכשנו עוד חברות קטנות, כמו את פעילות המודרניזציה של ג'קאדה הישראלית (ב-2007, תמורת 26 מיליון דולר), וכן גם בגרמניה ובשוויץ. במקביל, מכרנו מספר נכסים שלא היו אסטרטגיים עבורנו".

אבל מה שמעניין באמת אלו הרכישות במהלך המשבר. לדברי הניקה, "האמנו שדווקא אז צריך לפעול. את הרכישה האחרונה, של IDS Scheer, התחלנו לקדם באוגוסט 2009. השקענו במהלך 500 מיליון אירו, ועבורנו זה סכום עצום.

"זו חברת התוכנה השלישית בגודלה בגרמניה. ביצענו עוד רכישה אחת שלא הכרזנו עליה ואנחנו עובדים על רכישות נוספות. אולי נצליח לסיים אותן עד סוף השנה.

"אנחנו מאמינים שצריך טכנולוגיה בשוק ואנחנו רוצים להעשיר את סל המוצרים שלנו, גם בעזרת רכישת חברות עם טכנולוגיה ייחודית או גישה לשווקים. שטרייביך אמר לא פעם בעבר שהוא רוצה שנהיה חברה של 7 מיליארד דולר תוך עשור. החזון שלו הוא צמיחה מואצת ואת זה אי אפשר לעשות רק בצמיחה אורגנית".

"נקנה רק חברות עם לקוחות גדולים"

הניקה אומר שאסור לשכוח את השלב הבא שאחרי החתימה על הצ'ק: "צריך להוכיח לבעלי המניות שההוצאה הייתה מוצדקת. בחברה יש חזון של עשור ואנחנו עובדים כדי להגשימו. רוב החברות לא עובדות ככה".

* מה אתם מחפשים?

"בטווח הקצר אני מחפש חברת טכנולוגיה עם לקוחות, שמאפשרת לנו למנף את הפורטפוליו. לא נקנה טכנולוגיה קטנה ולא מוכחת. הלקוחות שלנו גדולים ונקנה רק חברות עם לקוחות גדולים - חברות שמפתחות בתחומים של ניהול ועיבוד ידע. ראינו לא מעט חברות ישראליות מעניינות בתחומים הללו".

הניקה אומר שישנם תחומים נוספים שהחברה עוקבת אחריהם: "כיום אנחנו חברה שמרנית שמוכרת רישיונות שימוש, אבל אני מניח שבעוד מספר שנים העולם יהיה שונה, לכן אנחנו מסתכלים על מה שקורה בתחום ענן המחשוב. יש לנו כוח משימה בתחום ואנחנו מנסים להבין ולמצוא את המקום שלנו. בתחום הסלולר אין לנו פעילות, אבל ברור לנו שגם התחום הזה מחייב התייחסות".

* אתה חושב ששוק המיזוגים והרכישות מתעורר?

"IBM, גוגל, אורקל ואחרות התחילו לקנות חברות. כולם קונים, וחלק מהעסקאות הן במכפילים גבוהים. השוק אקטיבי. לפני שנתיים קרה דבר דומה, אבל כיום מספר הוונדורים ירד באופן דרמטי אחרי תהליך של קונסולידציה ורק הגדולים משחקים".