חצי שנה אחרי ההשקה: המפרסמים עדיין לא גילו את ה-iPad

המשווקים בארה"ב עדיין לא פיצחו את השימוש הנכון ב-iPad: רק משווקים בודדים מנצלים את יכולות המכשיר, והרוב עדיין נשענים על יישומי iPhone ■ חומר למחשבה למפרסמים הישראליים, רגע לפני שה-iPad מושק בארץ באופן רשמי

נדמה כי שנת 2009 היתה השנה בה אימצו המותגים בחום את ה-iPhone, ופיתחו עבורו אלפי יישומים. אבל מכשיר ה-iPad לא זכה משום מה לאותה רמת התלהבות. דווקא המגזינים כן אימצו את ה-iPad, אבל למרות ההייפ סביב המכשיר, המסך הגדול יותר וטכנולוגיית המגע שלו - המותגים לא עשו עמו כמעט דבר.

מדוע זה המצב? ייתכן כי מדובר פשוט בהסבר סטטיסטי. מאז השקת ה-iPad באפריל נמכרו 3.27 מיליון מכשירים. מדובר באחוז מזערי ממאה מיליוני הגאדג'טים הפועלים על מערכת ההפעלה של אפל.

רייבן זכארי, נשיא סוכנות מכשירי האפל סמול סוסייטי, מעריך כי 95% מהם הם מכשירי iPhone ומכשירי iPod Touch. אם לומר זאת בפשטות, הרי שלמותגים יש סיכוי להגיע ליותר אנשים בעזרת ה-iPhone מאשר בעזרת ה-iPad, בייחוד לאור העובדה שאפשר לחזות ביישומי ה-iPhone גם על-גבי המכשיר הגדול יותר.

לדברי זכארי, עם זאת, מדובר עדיין בראשית השימוש במכשיר: ה-iPad עצמו בן כמה חודשים בלבד, והוא טרם הגיע להפצה גלובלית. זכארי צופה כי ה-iPad יצעד בדרכו של ה-iPhone.

דו"חות שמפיקות סוכנויות הפרסום מאשרים כי מדובר במגמה מתפתחת, וכי כמה יישומי iPad נמצאים בפיתוח. "אני בהחלט מאמין שבקרוב נראה יותר ויותר יישומי iPad שאינם רק יישומי iPhone שפורמטו למסך רחב יותר", אומר זכארי. "לקח זמן מה לפני שמספר מותגים ניכר אימץ ממש את ה-iPhone", הוא מוסיף, "ואותו הדבר קורה כעת עם ה-iPad".

עם זאת, אומר כריס קנינגהאם, מנכ"ל ומקים AppSavvy, סוכנות המפגישה מותגים עם יישומים קיימים, ייתכן דווקא כי היעדר היישומים ל-iPad מעיד על כך שעידן היישום הממותג חלף. "התעשייה מבינה יותר כיום בנושא ההשוואה בין בניית יישומים לבין פריסת חסויות", אומר קנינגהאם, "מינוף יישום קיים מהווה הימור בטוח הרבה יותר כי בסיס המשתמשים כבר מותקן".

לדעת קיניגהאם, רוב המותגים אינם פונים ל-iPad משום שנשרפו על-ידי ה-iPhone. "לא רואים הרבה יישומים ממותגים כי הם ניסו לבנות על ה-iPhone ונכשלו", הוא אומר. לדבריו, העלויות הכרוכות בבניית היישום מאפס וקידומו לשם השגת הורדות גורמות לכמה מותגים לחבור למפתחים שכבר נהנים מקהל מוכן על-גבי פלטפורמות אלה.