סאב-פריים כחול-לבן? חזקיהו לא יחריג את זכאי משרד השיכון

ח"כ שאמה פנה לבנק ישראל בבקשה להחריג את זכאי משרד השיכון - הכוללים זוגות צעירים ועולים חדשים - מההוראה להקשיח תנאי המשכנתאות במינוף של מעל 60% ■ חזקיהו בתגובה: "עלייה בריבית או ירידה בהכנסות רוכשי הדירות תביא לפגיעה ביכולתם לעמוד בהחזרי ההלוואות"

רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים בבנק ישראל, דוחה את בקשתו של ח"כ כרמל שאמה להעניק הקלות במשכנתאות לזכאי משרד השיכון המעוניינים לרכוש דירה.

שאמה פנה לחזקיהו לפני כחודשיים, כאשר האחרון הודיע על הקשחת התנאים לקבלת משכנתאות בשיעורי מימון של למעלה מ-60% מהיקף הנכס הנרכש, וביקש ממנו להחריג את זכאי משרד השיכון - ובהם זוגות צעירים ועולים חדשים. תשובתו של חזקיהו חדה וברורה: זכאי משרד השיכון לא יוחרגו, למרות שהוא מודה כי בבנק ישראל שקלו להחריגם.

"שקלנו אפשריות לייזום דיפרנציאציה ביישום ההנחיה, אולם לא מצאנו לנכון לעשות זאת", כותב חזקיהו בתשובתו לשאמה. לדברי המפקח על הבנקים, החשש העומד לנגד עיניו הוא מצב של חוסר יכולת של לווי משכנתאות לעמוד בהחזרים החודשיים, וזאת כאשר הריבית תעלה בעתיד או שתחול ירידה בהכנסות הפנויה של הלווים.

"עליות המחירים החריגות וסביבת הריבית הנמוכה דוחפים את הציבור, לרבות את אוכלוסיית הזכאים, לרכוש דירות במחירים גבוהים תוך נטילת הלוואות בסכומים גבוהים", כתב חזקיהו. "נוכח מחירי הדירות הגבוהים, רכישות אלה מבוצעות בשיעורי מימון גבוהים ביחס להכנסתם של לווים. במצב זה, התפתחויות כלכליות שונות, למשל עלייה בשיעורי הריבית או ירידה בהכנסתם הפנויה של זכאים אלה, עלולות להביא לפגיעה ביכולתם לעמוד בהחזרי ההלוואות".

חזקיהו מביע תקווה שמחירי הדירות יירדו לטובת כלל הציבור ואף מכנה זאת "כורח השעה", ומסביר כי זו הסיבה שבגינה החליט להקשיח את התנאים לקבלת משכנתאות על ידי הבנקים. עם זאת, הוא מכיר בכך שהביקוש הוא רק צד אחד של משוואת הנדל"ן ומדגיש כי הכלים שברשותנו מוגבלים ואינם יכולים לתת מענה למכלול הבעיות בשוק הדיור".

שאמה עצמו, אגב, מסר בתגובה, כי הוא מברך על החלטת חזקיהו לפעול לקירור שוק הנדל"ן, אולם הוסיף כי ההחלטה "גורמת עול ועוול מיותר לאוכלוסיות החלשות. מצב זה הינו בלתי נסבל ולכן אפעל באמצעות חקיקה".