מחקר: הגלישה הפרטית בדפדפנים לא תמיד שומרת על הפרטיות

עפ"י מחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד שבארה"ב על ה-Private Browsing, מידע אודות הרגלי הגלישה של המשתמש זולג אל הרשת גם בעת שימוש במצב זה, שמתוכנן כדי שלא לאסוף מידע על האתרים בהם ביקר הגולש

מצב הגלישה הפרטית (Private Browsing) של דפדפני האינטרנט המובילים, מה שזכה זה מכבר לכינוי "מצב פורנו", לא מגן על פרטיות הגולשים כמצופה. על-פי מחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד שבארה"ב, מידע אודות הרגלי הגלישה של המשתמש זולג אל הרשת גם בעת שימוש במצב זה, שמתוכנן כדי שלא לאסוף מידע על האתרים בהם ביקר הגולש.

המחקר גילה כי ברבים מהמקרים נעקף מצב הגלישה הפרטית על-ידי תוספות שונות לדפדפנים או אמצעי אבטחת מידע מוגברים של האתרים ברשת. על-פי עורכי המחקר, תכונות רבות שאנשים מוסיפים לדפדפן האינטרנט שלהם עלולות "לבטל לחלוטין" את האנונימיות שמאפשר מצב גלישה זה.

בראש צוות החוקרים עמד המדען דן בונה, והצוות בחן את הדפדפנים המובילים כיום בשוק: אינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט, פיירפוקס של מוזילה, גוגל כרום של גוגל וספארי של אפל.

כדי לאסוף נתונים למחקר, השתמשו החוקרים במודעות פרסומת מקוונות שתוכנתו לאסוף מידע על מצב הדפדפן בעת הגלישה. באופן לא מפתיע, מצב הגלישה הפרטית שימש לרוב כשביקרו הגולשים באתרים למבוגרים.

נקודות תורפה

מצב הגלישה הפרטית, שהתווסף בתקופה האחרונה לדפדפנים המובילים, מונע איסוף מידע על-ידי הדפדפן באמצעות מחיקה מיידית של מידע אודות האתרים בהם ביקר הגולש. תיעוד אתרים על-ידי דפדפנים כולל קבצי טקסט המכונים "עוגיות" (Cookies), רישום בהיסטוריה של הדפדפן ומידע הנשמר בזיכרון המטמון שלו (Cache).

אולם, החוקרים גילו כי קיימות דרכים אחרות בהן הדפדפנים שומרים מידע אודות הגלישה. כך קורה, למשל, כשהגולש מבקר באתרים המשתמשים במערכת אבטחה השולחת מידע הלוך ושוב בעת עריכת קניות מקוונות. וכך גם, כאמור, קורה כשמתקינים תוספות שונות לדפדפנים, במיוחד אלה האמורות לסייע בגלישה, ואלה אוספות מידע שמצב הגלישה הפרטית אמור למחוק. בסופו של דבר, הגיעו החוקרים למסקנה כי נקודות תורפה אלה של מצב הגלישה הפרטית, מבטלות לעיתים את היתרונות של השימוש במצב זה.