Epistar משקיעה באורי כחלק מגיוס של 15 מיליון דולר

נורות ה-LED רושמות השנה את הפריצה שלהן, בזכות היותן חסכוניות, בעלות אורך חיים ועמידות - אורי מקווה ליהנות ממגמה זו ■ המנכ"ל: "עם הכסף נקנה הרבה נורות LED. ההסכם גם מספק לנו גישה נוחה יחסית לשבבים הללו"

שוק נורות ה-LED מתפוצץ. אמנם הטכנולוגיה משמשת בתשתיות שונות כבר משנות ה-60 של המאה קודמת, אבל 2010 היא הראשונה בה הפכה הטכנולוגיה למיינסטרים.

אחד המקומות בהם זה אמור להגיע לידי ביטוי, הוא בהשקעות בטכנולוגיות חדשות, שאמורות לסייע להפוך את הנורות החדשות לאטרקטיביות יותר מבחינת הביצועים והעלויות.

סטארט-אפ ישראלי אחד בתחום הוא Oree, שמספק אריזה שטוחה - שנראית כמו כרטיס אשראי - למספר נורות.

אורי הודיעה היום על השקעה אסטרטגית שהיא תקבל מיצרנית נורות ה-LED הטייוואנית Epistar. ההשקעה הנוכחית היא אמנם בהיקף של 2-3 מיליון דולר בלבד. אולם, ל"גלובס" נודע כי זוהי רק המנה הראשונה מתוך סבב גיוס גדול בהרבה - בהיקף של 15 מיליון דולר לערך, אליו מכוונת החברה ובו אמורים ליטול חלק גם המשקיעים הוותיקים של החברה.

עד כה גייסה החברה כ-16 מיליון דולר מהקרנות ג'נסיס, GIMV, וכן קיבלה הלוואות מבנק סיליקון ואלי וקרן קראוס.

צמיחה של 20%

את אורי הקים ב-2006 ערן פיין, שמשמש גם כמנכ"ל שלה. החברה פונה לעולם ה-LED (Light-emitting-diode) עם אריזה ייחודית, שמבוססת על טכנולוגיה אופטית.

נורות ה-LED, שהאור מהן מופק על-ידי רכיב אלקטרוני (מוליך למחצה) ולא מפליטת חום כמו בנורה רגילה, נחשבות לחסכוניות יחסית לנורות רגילות, בעלות אורך חיים ממושך עד פי 100, עמידות, ויעילות יותר מבחינת התאורה. החיסרון הבולט של הנורות הללו הוא העלות הגבוהה של ייצורן, מכיוון שזה מתבצע על-ידי תהליך דומה לייצור שבבים.

המספרים של עולם ה-LED השנה מרשימים מאוד. בבנק ההשקעות Lazard העריכו בתחילת השנה כי שוק ה-LED יסתכם ב-2010 ב-7.7 מיליארד דולר, מה שמשקף גידול של 20%. המניע העיקרי של השוק השנה הוא הביקושים הגבוהים לטלוויזיות מבוססות תאורת LED, שאמורות לפי Lazard להסתכם ב-1.3 מיליארד דולר השנה, קפיצה של יותר מפי 5. המשמעות באה לידי ביטוי גם בצד ההיצע ואמורה ליצור מחסור במלאי של נורות בשנים 2011-2012.

ההסכם של אורי הוא חריג יחסית. Epistar הוא אחד המפעלים הגדולים בעולם לייצור נורות ה-LED, בדומה ל-TSMC, מפעל השבבים הגדול בעולם, רק שזה לתחום ה-LED.

ההשקעה, מספר פיין, אינה רק כספית. אורי זקוקה לנורות ה-LED, או שבבי ה-LED אם תרצו, כחומר גלם למוצר שלה, והביקושים הגבוהים לטכנולוגיית התאורה החדשה, מעמידים את החברה בבעיה.

"אנחנו צריכים את הכסף בעצם כדי לקנות כמות גדולה של נורות LED. ההסכם גם מספק לנו גישה נוחה יחסית לשבבים הללו", אומר פיין.

המיקוד השתנה

אורי פעלה ברוב שנותיה בתחום תאורת המסך עבור טלוויזיות שטוחות, בהן הציעה אופציה למארז נורות יעיל עד פי 4 ממארז רגיל. אולם, לדברי פיין, במקרה או שלא, החברה שינתה מיקוד.

"גילינו שמאוד רוצים אותנו בתעשיית התאורה", הוא אומר וטוען כי החברה רואה כבר מכירות ראשוניות בשוק הזה, "התהליכים בעולם הטלוויזיות ארוכים בהרבה יותר".

לפי הערכות, היה לחברה הסכם עם ענקית האלקטרוניקה היפנית שארפ לאספקת מארזי נורות למסכי ה-LED שלה.