כוננות ספיגה? "איום טילים על כל התשתיות החשובות בישראל"

בכירים ישראליים לאוויאיישן וויק: "הרקטות הגדולות שמכוונות לישראל יצוידו בקרוב ב- GPS להנחיה מדוייקת ■ גיורא איילנד: להגן רק על המתקנים החשובים, לא על כל ישראל ■ מרידור: המענה לאתגרים החדשים אינו בהכרח עוד חטיבה משוריינת או עוד טייסת של אף 16

"כל התשתיות האסטרטגיות החשובות בישראל נמצאות תחת איום טילים בעקבות הגידול בטווחיהם". כך אומרים פקידים ישראליים בכירים שמצוטטים בגיליון החדש של "אוויאיישן וויק אנד ספייס טכנולוג'י".

השבועון אומר, כי יש הסכמה נרחבת בקרב הגורמים הבכירים בישראל, שכל הרקטות הגדולות שמאיימות על ישראל יצוידו בקרב במתקני GPS להנחיה מדוייקת. עובדות אלה מגבירות את תחושת הדחיפות בצורך לפרוש מערכות נוספות להגנה מפני טילים, מציין המגזין.

אלוף (במיל') גיורא איילנד, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, אמר לשבועון: "הייתי מקים הגנה מיוחדת (על האתרים האסטרטגיים החשובים ביותר), במקום לנסות להגן על כל מדינת ישראל, כפי שגורסת המדיניות הקיימת. יש עשרות מטרות שצריך להגן עליהן, ויש מערכת מתקדמת שמעניקה כמעט 100% הגנה לכל מתקן שהיא מסוככת עליו, אך אינני יכול לדבר עליה".

לדברי "אוויאיישן וויק", קרוב לוודאי שאיילנד מתכוון לאחת משתי המערכות הישראליות החדשות להגנה מפני טילים: "כיפת ברזל", שמיועדת ליירוט טילים בליסטייים בטווח קצר ורקטות ארוכות טווח, ו"קלע דוד" (הידועה גם בשם "שרביט קסמים") ליירוט טילים בליסטיים בטווח הבינוני. שתיהן משולבות במערכת מקיפה של הגנה אווירית, שכוללת גם מיירטי "חץ 2" וגרסאות מתקדמות של טילי "פטריוט", ושתכלול בקרוב גם מיירטי "חץ 3".

לפי השבועון, השילוב של כל רכיבי המערכת יייצור מגן שיסוכך על ישראל מהקרקע ועד השכבות הגבוהות ביותר של האטמוספירה.

"הייתי מפתח טילי קרקע-קרקע ארוכי טווח כדי שלא נצטרך להיות תלויים לגמרי בחיל האוויר, במקרה שבסיסי החיל ישמשו מטרה (להתקפות טילים)", אומר איילנד. "הייתי מגדיל את מספר הצוללות בגלל סיבות רבות".

"אוויאיישן וויק" מציין, שצוללות חיל הים הישראלי נושאות עתה טילי שיוט ארוכי טווח בעלי יכולת פגיעה מדוייקת במטרות.

המגזין מקדיש חלק ניכר מגליונו החדש לטכנולוגיות ולתעשיות הביטחוניות בישראל ולדיון ממצה באתגרים שניצבים לפניה. בעמוד השער של השבועון מופיע, בפעם הראשונה, תצלום של מל"ט "הרון" מתוצרת תע"א, תחת הכותרת "הישגי הטכנולוגיה הישראלית".

לפי הערכות של מתכננים אסטרטגיים בישראל, ניצבים בראש דאגות המדינה מדינות כושלות, חלשות; צמיחת גורמים רדיקליים חזקים, לא ריבוניים, שמחזיקים בנשק אסטרטגי; ומנוסת מיליוני אזרחים מתונים ממדינות האזור. כ-14 מיליון נוצרים וסונים עזבו את לבנון ב-20 השנים שחלפו, ושיעור הנוצרים, לעומת השיעים, בגדה המערבית צנח ל-20% מרמה של 60% מול 80%.

"הקדימות הראשונה במעלה היא איראן", אמר לשבועון מתכנן אסטרטגי בכיר בצה"ל. "אם איראן תוסיף להתקדם בקצב הנוכחי, בתוך שלוש שנים היא תהיה קרובה מאוד להשגת נשק גרעיני".

לפי החישובים הישראליים, יש עתה בידי איראן 2,400 ק"ג של אוראניום בעל דרגת העשרה נמוכה (LEU). אם תצליח איראן לאגור 4,000 עד 5,000 ק"ג, ייחשב הדבר בישראל כחציית הסף הגרעיני. עצם העובדה שאיראן החלה לתפעל 3,000 צנטריפוגות נחשבה כחציית קו ורוד. אגירת כמות מספיקה של אוראניום לייצור פצצה גרעינית תיחשב כחציית קו אדום. נשק גרעיני בידי איראן ייצור מטריה גרעינית שתסוכך על סוריה, חיזבאללה וחמאס, אומר "אוויאיישן וויק".

"תכלית המדיניות הביטחונית הישראלית היא, אפוא, לדחות פיתוח נשק גרעיני איראני עתה ולבלום אותו כליל בעתיד", אמר המתכנן האסטרטגי הבכיר. "אנו סבורים שיש אפשרות לבלום, או להשהות במידה ניכרת, את התכנית הגרעינית האיראנית ע"י מאמצים דיפלומטיים ואמצעים צבאיים שאינם כוללים מהלומה (על המתקנים הגרעיניים). יש אופציות מודיעיניות וחשאיות אחרות להשהות את תכנית הגרעין האיראנית".

האיום השני במעלה, לפי המתכננים האסטרטגיים הוא התפוצה הרחבה של טילים בליסטיים שמצויידים במערכות הנחיה מדוייקות בידי מה שמכונה "הציר הרדיקלי". אפשר ללמוד על העברות הנשק לציר הזה משישה משלוחי נשק מאיראן וקוריאה הצפונית לחיזבאללה שיורטו בשנים האחרונות. למשל: מטען שהועבר ברכבת והושמד בטורקיה ע"י הכורדים ב-2007.

בלבנון מוצבים כ-3,000 עד 4,000 רקטות בטווח בינוני שניתן לשגרן מצפון לליטני או מדרום לו, לדברי אנליסטים ישראליים. מאות רקטות נוספות, ארוכות טווח, ניתנות לשיגור מנקודות עמוק בשטחה של לבנון לעבר מטרות עמוק בשטחה של ישראל. מאגרי טילים נמצאים עתה בעמק בקעה ומדרום לליטני. בביירות נמצאות רזרבות אסטרטגיות.

פקיד ישראלי אמר, כי טיל M600 ("זלזאל") נחשב "בעיייתי מאוד" בגלל מערכת ההנחיה המשופרת שלו וטווחו (240 ק"מ 400 ק"מ). "ויש עתה טילי 'סקאד' (טילים בליסטיים) שעקרונית יכולים לפגוע במטרות בירדן ובמצרים. התחמושת הועברה לחיזבאללה ע"י סוריה ואיראן באמצעות כוח אל קודס האיראני".

כולם מודאגים מהסקאדים, אך הם לא יותר בעייתיים מטילי M600ׂ, אמר הפקיד. אמנם ראש החץ של של M600 קטן מזה של הסקאד, והוא אינו יכול להגיע לבאר-שבע או לירושלים, אך הוא מדוייק הרבה הרבה יותר.

"המצב בעזה דומה", אמר עוד הפקיד. "לפני שמונה שנים היו בידי חמאס רקטות מתוצרת יד בטווח של ארבעה ק"מ. עכשיו יש לארגון טילי 'גראד' בטווח 40 ק"מ ו'פאג'ר' בטוווח 75 ק"מ. הם יכולים להגיע לאזור ת"א".

בראיון ל"אוויאיישן וויק" אמר דן מרידור, סגן ראש הממשלה והשר לענייני מודיעין ואנרגיה אטומית: "האיומים כלפי ישראל משתנים במידה רבה מאוד. התשובה אינה בהכרח עוד חטיבה משורייינת או עוד טייסת של מטוסי אף 16. השינויים מחייבים השקעות בחדשנות, בחשיבה, במשאבים ובתכנון, במקביל לחידוש ההגדרות של 'מלחמה', 'הצלחה' ו'שדה הקרב'".

"העולם הקיברנטי הוא שדה מערכה חדש ומציאות חדשה", אמר מרידור. "אני מעוניין בזה, דן בזה ולומד את זה. החדשנות אינה באה לידי ביטוי רק בטכנולוגיה, אלא גם במשתמש. הילדים שלי חיים בעולם הקיברנטי, אך אני עדיין לא שם כפי שהם. קבוצות קטנות שיושבות במרתפים בפריס, באוסלו, בריאד או בניו-יורק יכולות לנהל מלחמה, ויהיה קשה מאוד אפילו למצוא את עקבותיהן. לא רק מדינות אלא גם בודדים יכולים להשתמש ביכולות האלה".

מרידור אמר עוד, כי "למל"טים ישראליים יש ביקושים מרשימים... הם מהווים מהפכה דרמטית. אפשר לנהל מגוון של מבצעים ממרחק בטוח בלי לסכן צוותי אוויר".

רא"ל (במיל.) דן חלוץ, הרמטכ"ל לשעבר, אמר למגזין: "החלל מהווה תחום שבו יש לישראל עניין הולך וגדל. הנוכחות של ישראל בחלל מרשימה מאוד ביחס לגודלה".