זה מפחיד: האצה בעליית מחירי הדירות - המחירים עלו ב-2.2% ביוני וזינקו ב-48% מאמצע 2007

נתוני הלמ"ס חושפים תמונת מצב מדאיגה למדי בשוק הנדל"ן: המחירים עלו ב-ב-3.4% ברבעון השני וב-9.6% במחצית הראשונה של 2010 ■ בשנה האחרונה זינקו מחירי הדירות ב-23.6% ומאמצע 2007 הם נסקו ב-48% ■ העלייה ביוני הייתה החדה ביותר ב-2010

התחדשה האצת העלייה במחירי הדירות בחודש יוני. לפי נתונים שפרסמה הערב (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מחירי הדירות עלו ב-2.2% בחודש יוני (לעומת מאי) - השיעור החד ביותר השנה, וזאת לאחר עלייה של 1.2% בחודש מאי.

לפי סקר מחירי דירות של הלמ"ס, המחירים בחודש יוני עלו זה החודש ה-18 ברציפות. מעבר לכך, הייתה זו העלייה החדה ביותר במחירים מאז חודש נובמבר, אז נרשמה גם כן עלייה של 2.2%. ההאצה בעליות המחירים ביוני מגיעה לאחר כחודשיים בהם נרשמה האטה - או לכל הפחות עצירה - בקצב עליית המחירים.

חרף ההבטחות החוזרות ונשנות של שר השיכון אריאל אטיאס, מחירי הדירות לא מפסיקים לעלות, לפחות על פי נתוני הלמ"ס (כידוע, נתוני האוצר מציגים תמונה שונה לגמרי). בחודש אוקטובר האחרון הבטיח אטיאס כי בתחילת 2010 תיעצר מגמת עליית מחירי הדירות וכי לקראת סוף השנה תחול ירידה "בשיעורים לא מבוטלים". אטיאס התחייב להציף את השוק בקרקעות ועל ידי כך להוזיל את מחירי הדירות.

אך בתום המחצית הראשונה של 2010 המציאות בשטח נראית אחרת לגמרי: ברבעון השני של השנה עלו מחירי הדירות ב-3.4% ומתחילת השנה הם זינקו ב-9.6%. ב-12 החודשים האחרונים נרשמה עלייה של 23.6% במחירי הדירות ומאמצע 2007, אז החל גל העליות הגדול, נסקו המחירים בלא פחות מ-48% (ריאלית).

לאחרונה הצטרף גם בנק ישראל למאמצי משרד השיכון לצינון שוק הנדל"ן. בבנק רמזו בדו"ח האינפלציה לרבעון השני, שפורסם החודש, כי מתנפחת בועה בשוק הנדל"ן. בסוף חודש מאי הקשיח בעקיפין המפקח על הבנקים רוני חזקיהו את התנאים לקבלת משכנתאות, מה שהביא לירידה חדה של 25-27% בביקושים ובמכירות דירות חדשות בחודש יוני, מה שעשוי להביא להתמתנות המחירים בחודשים הבאים.