מארק מוביוס: "השוק השורי בעולם יימשך - קיימות הזדמנויות"

"גורו השווקים המתעוררים": "ההבראה עדיין כאן, הנתונים יילכו ויישתפרו‏" ■ ‎‎להערכתו, כלכלות ברזיל רוסיה הודו וסין יקזזו את הביצועים החלשים של ארה"ב ויפן ‏‎‎‏■ "גם אם נראה בסין האטה בצמיחה מ-10% ל-8% זה לא נורא"‏

‎‎‏"ההבראה בכלכלית העולמית קיימת בהחלט, והיא עשויה להאיץ כאשר הצמיחה במדינות המתפתחות תקזז את הביצועים החלשים של יפן וארה"ב". כך אומר מארק מוביוס, ממנהלי חברת קרנות ההשקעה טמפלטון אסט מנג'מנט, המכונה "גורו השווקים המתעוררים".

להערכת מוביוס, מנהל ותיק ומוערך, שצפה בדייקנות את הגאות בשוקי המניות המתעוררים במארס 2009, כלכלות ‏BRIC‏ (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) וכן טורקיה ודרום-אפריקה, יניעו את ההבראה העולמית. מדד ‏MSCI‏ של המניות ב-21 שווקים מתעוררים הכפיל את עצמו מאז השפל שרשם ב-2 במארס 2009.

‎‎הפוך מאל-אריאן

‎‎אנליסטים בגולדמן זאקס וכן מנכ"ל חברת הקרנות פימקו מקליפורניה, מוחמד אל-אריאן, העריכו החודש שיש סיכוי של "לפחות 25%" שכלכלת ארה"ב תיסוג חזרה למיתון. הפדרל ריזרב הצביע בישיבתו האחרונה על הבראה איטית מהצפוי במשק האמריקני.

מוביוס אמר שהנזילות העולה תסייע להגן על הכלכלות המפותחות ביניהן ארה"ב מפני מיתון חוזר. "ארה"ב והעולם נעים בשני כיוונים שונים", אמר מוביוס, שאחראי על ניהול 34 מיליארד דולר כיו"ר קבוצת ההשקעות בשווקים המתעוררים של טמפלטון בסינגפור, בראיון לערוץ הטלוויזיה של בלומברג. "במבט קדימה, הנתונים ילכו וישתפרו".

התמ"ג היפני התרחב ב-0.4% בלבד בקצב שנתי ברבעון אפריל-יוני, ואילו התמ"ג האמריקני עלה בקצב איטי מהצפוי של 2.4% באותו רבעון, לפי נתונים שפורסמו החודש.

הצמיחה בסין אמנם הואטה ל-10.3% מ-11.9% ברבעון הראשון של השנה, אך נתון זה הספיק לסין כדי לעקוף את יפן ולהדיח אותה ממעמד הכלכלה השנייה בגודלה בעולם בתמ"ג דולרי ריאלי. "גם אם נראה בסין האטה בצמיחה מ-10% ל-8%, זה לא נורא. רק אם נרד ל-5% זה יהיה מדאיג", אמר מוביוס.

ההבראה החזקה יותר בכלכלות המתעוררות סייעה לשוקי המניות שלהן לעקוף את שוקי המניות בשווקים המפותחים. מדד ‏MSCI‏ של השווקים המתעוררים נסוג מתחילת השנה ב-0.9%, ואילו מדד ‏MSCI‏ העולמי נסוג ב-5.6%.

‎‎חיפוש סלקטיבי

‎‎‏"אם נניח שלא יהיה מיתון חוזר, אנחנו חושבים שהשוק השורי העולמי יימשך", אמר מוביוס. "התמחורים אינם כה זולים כפי שהיו במארס 2009 ובסוף 2008. אפשר למצוא הזדמנויות, אך הן כבר לא קלות לאיתור".

בסין, טמפלטון מחפשת ב"סלקטיביות" מניות מוצרי צריכה וייצור, מאחר שרווחי החברות נהנים כעת מן המעבר של הכלכלה מתלות בייצוא להוצאה מקומית, אומר מוביוס. הוא "אינו מתעניין יותר מדי" בבנקים הסינים, בגלל האפשרות שההלוואות הרעות שלהם יעלו בשיעור של עד 20%.

ברזיל נשארה העדיפות הראשונה שלו בשווקים המתפתחים, הודות למחצבים שלה ולירידה בפער ההכנסות. הוא מחבב את הבנקים הברזילאיים ואת מפיקות חומרי הגלם כמו ‏Vale‏, חברת הכרייה השלישית בגודלה בעולם.