יחסי ארה"ב-ישראל: מחוייבות חזקה או כוונות הפוכות ונסתרות?

האם השינוי באג'נדה האמריקנית מדכא את היתרון האיכותי של ישראל? ■ ארה"ב: אין ראיות שנשק שסיפקנו ללבנון זלג לארגונים קיצוניים ■ ישראל חוששת מ"ההחלטות הקשות" שהיא מצופה לקבל במו"מ עם הפלסטינים

מתקפת הקסם של ממשל אובמה כלפי ישראל אינה מצליחה להפיג חששות של מעצבי מדיניות בישראל ושל מחוקקים מרכזיים בקונגרס מפני היבטים חשובים במדיניות ארה"ב במזה"ת, ובראשם תכניות לאספקת נשק אמריקני למדינות ערביות, במיוחד לבנון, האסטרטגיה כלפי איראן והציפיות מישראל לקבל "החלטות קשות" בשיחות הישירות הצפויות עם הפלסטינים. כך מדווח "דיפנס ניוז" במאמר על יחסי ישראל-ארה"ב.

תחת הכותרת, "האם האג'נדה המשתנה של ארה"ב מכהה את היתרון האיכותי של ישראל", מציין המאמר שוושינגטון מדגישה כל העת, בחודשים האחרונים, כמו מנטרה, את "העבותות הבלתי ניתנים לניתוק" בין ארה"ב לישראל, אך בה-בעת היא מתכננת לצייד את חיל האוויר הלבנוני ביכולות תקיפה, למכור לסעודיה מטוסי קרב בשווי מיליארדי דולר, ולחזק את צבאותיהן של מדינות ערביות אחרות באזור.

על רקע זה, כותב השבועון, מתחילים הישראלים לתמוה, כמו המלט של שייקספיר, להבדיל: האם הממשל הזה אינו מוחה יותר מדי? או במילים אחרות: האם ייתכן שההכרזות המתמידות של הבית הלבן על מחויבותו הבלתי ניתנת לערעור כלפי ישראל מסתירות בדיוק כוונה הפוכה?

"אנחנו מעריכים לגמרי את ערך הדיונים שאנו מנהלים עתה עם האמריקנים ואנו יודעים שהם קשובים לדאגותינו", אמר קצין בכיר בצה"ל, חבר במטכ"ל. "אבל זה אינו משנה את העובדה, ששכנינו הולכים ומתחזקים, מבחינה איכותית ומבחינה כמותית".

הקצין אמר, כי ישראל לא תתנגד לעסקה עם סעודיה או לתכנית למכור לנסיכות עומאן מטוסי אף 16, ולאמירויות הערביות המאוחדות מטוסי תובלה ותחמושות מדויקות.

"אנחנו צריכים לבחור בקפידה את הסעיפים שעל סדר היום שלנו, ושר הביטחון, אהוד ברק, החליט לעבוד עם האמריקנים כדי לדלל את השפעת (מכירות הנשק לערבים) על ישראל", אמר הקצין.

הקצין העדיף לא לציין אלו מגבלות טכנולוגיות או לוגיסטיות יוטלו על מכירות הנשק למדינות הערביות, אם בכלל, בעקבות פגישתו של ברק עם עמיתו האמריקני, רוברט גייטס, בסוף יולי.

אך גורמים בכירים בממסדים הביטחוני והפוליטי בישראל אומרים, לדברי דיפנס ניוז, כי מכירות הנשק האמריקני ללבנון הן סיפור אחר לגמרי. הסוגיה הזו היא אחת מכמה נושאים ששני הצדדים מקווים לפתור בסדרת הפגישות החצי-שנתיות שישראל וארה"ב יקיימו בסתיו הקרוב.

אנדרו שפירו, עוזר שרת החוץ האמריקנית לעניינים פוליטיים וצבאיים, אמר לדיפנס ניוז, כי מכירות הנשק לסעודיה ולמדינות אחרות במפרץ נועדו לחזק את יכולתן להגן על עצמן מפני איום איראני.

על מכירות הנשק ללבנון אמר שפירו: "מטרתנו היא לחזק את המוסדות המממלכתיים של לבנון". ארה"ב מממנת חבילת סיוע צבאי ואימונים ללבנון, בשווי 100 מיליון דולר, שכוללת, בפעם הראשונה, מל"טים ומטוסי סיור ותקיפה קלים. חבילת סיוע בהיקף דומה מתוכננת גם לשנת הכספים 2011.

שפירו חזר והדגיש את מחויבות ארה"ב ליתרונה האיכותי של ישראל: "מבחינתי, היחסים עם ישראל הם ייחודיים ואקסקלוסיביים. זו המדינה היחידה בעולם, שאנו מחויבים, על פי חוק, לשמר את הייתרון האיכותי שלה, וזאת נוסף לערכים המשותפים שלנו ועשרות שנים של שת"פ אסטרטגי הדוק".

אך פקידים ישראליים ותומכי ישראל בוושינגטון חוששים מהאצה ביחסים הביטחוניים הבין ארה"ב ללבנון בשבועות שחלפו.

בתגובה על כך אומר שפירו: "לישראל יש חששות ואנו מדברים על כך, אך, בה בעת, מבחינת האינטרס שלה, והאינטרס האזורי, יש צורך במדינת לבנון חזקה יותר, שתוכל לעמוד בלחצים חיצוניים. יש לנו רקורד טוב מאוד עם הסייוע הצבאי שלנו ללבנונים. לא ראינו שום הוכחה לכך שנשק כלשהו שסיפקנו ללבנונים זלג לצדדים לא ממלכתיים".

אך מחוקקים משתי המפלגות בקונגרס מביעים דאגה חמורה מהאפשרות, שמטוסים וכלי-נשק אחרים שנתנה ארה"ב ללבנון ייימצאו דרכם לידי חיזבאללה, או, באפשרות גרועה יותר, חיל האוויר של לבנון יפנה את הנשק החדש שלו כלפי ישראל.

פקידים ישראליים ותומכיהם בארה"ב אף חוששים מהציפיות בוושינגטון שישראל תקבל "החלטות קשות", במו"מ עתידי עם הפלסטינים.

גנרל צ'רלס קליוולנד, בכיר בפיקוד המרכז של צבא ארה"ב, נשאל על דאגות בדרגים הבכירים של הפיקוד שהעדר פיתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני מסכן חיילים אמריקניים באפגנניסטן ובעירק: תשובתו: "לא שנשקף איום ישיר על כוחותינו (בגלל ישראל)., אך אין ספק (שהמשך הסכסוך) מסבך את הסביבה שבה אנו צריכים לתפקד.... וככל שהסביבה מסובכת יותר, כן נשקפת לכוחותינו סכנה רבה יותר".