באלמר סוגר עשור בכסא: האם מיקרוסופט גמרה את הסוס?

בעולם של גוגל, אפל ופייסבוק, ההובלה של מיקרוסופט בתוכנה והמחשוב קצת נשכחה מאחור ■ היא נמצאת במחלוקת - מצד אחד הובלה, מצד שני חשש לאבדן הרלוונטיות

בסוף יולי האחרון קיימה מיקרוסופט את יום האנליסטים המסורתי שלה. הפעם, בניגוד לשנים קודמות, ההתנהלות הייתה שונה. החברה הפכה את האירוע למעין פאנל רב משתתפים מול ההנהלה הבכירה. בניגוד לשנים קודמות בו שמעו המשתתפים הרצאות מראשי החטיבות, השנה הדגש הטכנולוגי בא לידי ביטוי במצגות, הדגמות והתנסויות, וגם הגרלה. האנליסטים שמילאו את המשוב עבור היום שערכה החברה התמודדו על פרס: קונסולת אקס בוקס 360, מתנה של כמה מאות דולרים, שאולי סימלה את החשיבות שהקדישה החברה ליום הזה.

מיקרוסופט היא עדיין חברת התוכנה המובילה בעולם ומהחברות הגדולות והמרשימות ביותר הקיימות. קל לשכוח את זה לעיתים, בעיקר כשמחפשים משהו באינטרנט (עם גוגל ), מפנטזים על הגאדג'ט החדש (האייפד של אפל ) או רוצים להעביר מסר מהיר לחברים הווירטואליים (רשת חברתית כמו פייסבוק). למיקרוסופט יש נוכחות בכל הסגמנטים האלה, אבל היא למעשה כמעט ואינה מורגשת בהם.

המבנה של יום האנליסטים האחרון ניסה להתמודד עם הסוגיה הזו. המסרים לגבי המקום בו מיקרוסופט רואה את עצמה בעתיד הועברו לא רק במילים, אלא גם בשפת הגוף, בתקשורת עם הקהל, בפתיחות שניסתה החברה לשדר, ובמידע שהיא העבירה מעבר לשורה התחתונה.

קרייג מנדי, מנהל האסטרטגיה והמחקר הראשי של החברה, היה המציג הראשון שדיבר על אסטרטגיה. המצגת שלו, שפחות או יותר הוצגה גם במהלך הביקור שלו בישראל לפני מספר חודשים, הייתה מרשימה ביותר. הצופה נשאב לתוך החזון על השינויים הצפויים בתחום המחשוב. על-פי החזון של מנדי, הממשק העתידי יהיה הרבה יותר ישיר, התצוגה תהיה גם על הקירות ועל השולחנות, המכוניות יהפכו ליחידות תקשורת ממונעות, הבתים יהיו הרבה יותר חכמים, חוות שרתים יידחסו למכולות משוכללות וניידות, ועוד ועוד.

מיקרוסופט אמנם לא מחדשת הרבה מבחינת האפשרויות הגלומות בעתיד המחשוב, אבל השאלה הגדולה היא איפה בדיוק מיקרוסופט משתלבת? "מיקרוסופט הייתה בלב מהפכת המחשוב שעברה על הצרכן", אמר מנדי. "המחשוב האישי, בכל גלגול שלו, ימשיך להיות - ואני חושב שלעד - חלק חשוב מסביבת המחשוב".

ואולי זה הלקח הבסיסי שצריך לקחת מהחזון שאותו מתאר מנדי. מיקרוסופט בסופו של דבר היא חיה של המחשוב האישי והיא תרצה לקחת אותו איתה לכל מקום.

החברה תנסה בכל דרך לשלב בין החוויה המוכרת של המחשב האישי לכל דבר אחר - אם זה תוכן, תשתיות, חומרה אטרקטיבית או אפליקציות חדשות.

החזון של מיקרוסופט משתלב גם בכל הנוגע לענן המחשוב. מיקרוסופט מתכוונת לשלב בין היכולות המוכרות של המחשוב האישי למה שניתן לקבל מהתכנים ומשאבי המחשוב שיאוחסנו על שרתים שנמצאים אי שם ברשת. קו המחשבה הזה יוביל אותה לאורך כל הדרך: מפיתוח של אפליקציות שיסופקו מרחוק כשירות, דרך התאמה להתקני תקשורת ומחשוב חדשים, ועד לכיבוש הבית הדיגיטלי, שהמלחמה עליו מתחילה להתגבש בימים אלה.

מיקרוסופט תהיה שם, אבל איתה ביחד - באופן פיזי או מנטלי - היא תנסה לשווק גם משהו מסביבת המחשוב שאנחנו מכירים כבר עשרות שנים. זה הגל שאיתו תנסה החברה לחדור בעתיד הקרוב אל עומק עולם הטלפונים החכמים ומחשבי הלוח.

באלמר לוקח אישית את המצב

אחרי מנדי, היה זה מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, שהפציע אל הבמה. נסו להיזכר מתי ראיתם מנכ"ל בסדר גודל של באלמר - היינו, מנכ"ל HP, IBM, סיסקו או גוגל - עולה לבמה ומסביר מדוע ההחלטות שהוא מבצע טובות לבעלי המניות. כמובן, הם כולם מדגישים כי כל המהלכים שהם מבצעים מיועדים, אך ורק, לטובת בעלי המניות, אבל באלמר לוקח את הגישה האמריקנית הטיפוסית הזו צעד אחד קדימה.

"אני מנכ"ל מיקרוסופט, אך אני גם בעל מניות, כך שכל מה שאנחנו עושים הוא בעל משמעות מקצועית ואישית עבורי. עשיתי חישוב לפני הפגישה, ויש לי היום 86% מכמות המניות שהיו לי כשהוקמה החברה.

"אני יודע שאנשים חושבים לפעמים, 'מה הם חושבים על בעלי המניות שלהם?' הם אוהבים אותם. אני מתכוון, שזה באמת חשוב עבורי. זה לא אומר שלא עושים טעויות, אך בסופו של יום באמת חושבים על ההחזר מההשקעה, ועושים הכל, לא רק מזווית של הנהלה, אלא גם מזו של בעלי מניות".

הדברים אולי יישמעו בנאליים משהו, אבל הרקע הוא רגיש. באלמר סוגר בחודשים אלה 10 שנים כמנכ"ל בחברה. הוא מחזיק, על-פי דו"ח של החברה מלפני שנה, כ-4.6% ממניות מיקרוסופט (השווי היום 9.7 מיליארד דולר). בתקופה הזו, כפי שאפשר לראות בגרף, בעלי המניות לא נהנו.

בלשון המעטה. אבל הכל היה נסלח, אילולא ההשוואה לכוחות אחרים בשוק, כמו אפל או גוגל, לא הייתה צורמת כל כך. מי ששם דולר על סטיב ג'ובס בתחילת העשור יש לו היום קרוב ל-10 דולר. מי שהחליט להמר עם הדולר שלו על באלמר, נשאר עם 70 סנט בלבד ביד.

באלמר לא חוגג את העשור האחרון. מבחינת ביצועי המניה, הוא לא ענה על הציפיות ובחברה אחרת, מאוד יכול להיות שמזמן הוא כבר היה הולך הביתה. אבל במיקרוסופט הוא בעל הבית. ובעצם, תנסו לחשוב על מחליף פוטנציאלי, וסביר שלא תמצאו אחד מומלץ. למעשה, בין השורות בנאום שלו ביום האנליטסים הוא מנסה לשדר גישה של "נכון שלא הצלחנו כמו שציפיתם, אבל תאמינו לי, אני סובל בדיוק כמוכם, ואני אחראי". הבעיה שלא כולם מקבלים את זה.

התמודדות בעולם של מחשבי לוח

אחרי הנאום הגיע פאנל השאלות והתשובות, שנפתח בנקודה הכואבת. שרה פרייר, אנליסטית התוכנה של גולדמן זאקס, מקשה בנושא ההיערכות של מיקרוסופט לגבי מחשבי הלוח. "אולי אפשר לשמוע תשובה ברורה, מה האסטרטגיה של מיקרוסופט בנושא הזה?", היא שאלה.

באלמר הוא איש של מחוות גדולות, הנפות ידיים והרמות קול. לעיתים הן מדגישות את הנושא ולעיתים נראות כניסיון מביך להשתמש במילים גדולות היכן שיש אמת קטנה מאוד. "האם נראה את Slate (מחשב הלוח המתוכנן של HP)? כן, האם זה ירוץ עם חלונות? כן.. ואנחנו נמכור את זה בטירוף", ענה לה באלמר. "יש לנו התקנים שיריצו יותר אפליקציות, עם יותר תוכן, ועם כל מה שאת רוצה.

"יש לנו מערכת אקולוגית שכוללת מפתחים שיודעים איך לכתוב יישומים לדבר הזה. תאמיני לי, אני חושב שכל אחד מבין, שאתה יכול לקנות שני מחשבים אישיים במחיר של אייפד אחד".

נושא מחשבי הלוח הוא רגיש במיוחד עבור באלמר ומיקרוסופט. החברה פרסמה כי היא מכרה כ-175 מיליון יחידות של מערכת חלונות 7 בתוך פחות משנה. הישג חסר תקדים, כנראה גם במיקרוסופט עצמה. והנה, גם לאחר כזה הישג, כל מה שמעניין זה ההתמודדות שלה מול אפל והאייפד.

גם אם באלמר, שמציין גם 30 שנות מיקרוסופט בחייו, לא באמת אומר את זה, התשובות שלו לשאלות על מענה לאייפד הן בעיקר: "תרדו ממני".

החומרה, מאמינים במיקרוסופט, לא תהיה הדבר שיעשה את ההבדל. התשובה, מבחינת באלמר, טמונה ב"מערכת הפעלה של Windows Phone".

"אמרתי שבשום מצב לא נאפשר לחומרה להיות מכשול", מוסיף באלמר. "נאמץ את מה שצריך לאורך הזמן", הוא ענה. לטענת מיקרוסופט, יש 20 יצרניות מחשוב שעובדות על גרסת מחשבי לוח מבוססות חלונות.

לא כולם השתכנעו, אבל לפחות על חלק מהאנליסטים זה עבד. יום אחרי, הדו"ח של סיטי בנק טען כי "אנחנו מאמינים שהדאגות מנושא מחשבי הלוח הן מופרזות. אנחנו מאמינים שהיחסים של מיקרוסופט עם ספקי המחשוב וכן החלק היחסי של היישומים מבוססי החלונות הופכים לסבירות גבוהה שמיקרוסופט תזכה בנתח שוק רציני גם במחשבי הלוח". עכשיו רק צריך לחיות ולראות.

22
 22