המאבק על תמלוגי הגז מתלהט לקראת פרסום מסקנות הביניים של ועדת ששינסקי: נובל בונה על סיוע מארה"ב

התומכים בהעלאת התמלוגים: "מדובר בסכומים בלתי נתפסים שיאפשרו למדינה לממן את כל היוזמות החברתיות שתמיד רצינו ואף פעם לא היה להן תקציב"

את המאבק נגד יוזמת העלאת תמלוגי הגז מובילים הנפגעים העיקריים מהמהלך: נובל אנרג'י ודלק אנרגיה , השותפות העיקריות בקידוח "תמר" ובמבנה "לוויתן".

נובל מטילה את יהבה בעיקר על סיוע מארה"ב. מדובר בראש ובראשונה בתמיכתו הגלויה של הממשל האמריקני באינטרסים של החברה, תמיכה שקיבלה בין השאר ביטוי בפנייה של שגרירות ארה"ב לראש הממשלה ולשר האוצר להימנע מהעלאת התמלוגים על רווחי גז שיופקו מרישיונות שכבר חולקו. נובל אף גייסה לעזרתה כמה מבכירי המומחים בעולם במשפט ובמיסוי הבינ"ל. בנוסף שכרה נובל את שירותיהן של שתי חברות ייעוץ: מודלים כלכליים של יעקב שיינין ו-TEC של אילן כהן, לשעבר מנכ"ל משרד רה"מ.

דלק אנרגיה נערכה למאבק על התמלוגים לפי לקחי מאבק קודם שבו הייתה מעורבת, סביב הקמת התחנה באזור חוף דור לקבלת הגז מתמר. הפעם הוחלט שלא לשכור שירותים של "כוכבים" כמו שר האנרגיה לשעבר משה שחל אלא להסתפק במומחים מהשורה הראשונה במיסוי ובמשפט.

את הקמפיין של דלק בנושא התמלוגים מנהל רונן צור, שותפו לשעבר של מוטי מורל, שנשכר במיוחד לצורך התמלוגים ומטפל בראיונות ובתדרוכי העיתונאים.

בשבועות האחרונים התנהל קמפיין לא שגרתי של ארגונים עצמאיים, הפועל בשני מסלולים: טענה שהגדלת המיסוי על ספקי הגז הישראלים משמעותה העדפת הגז המצרי וטענות המופנות אישית נגד יו"ר הוועדה לבחינת התמלוגים פרופ' איתן ששינסקי. הצטרפות ארגונים עצמאיים למאבק היא התפתחות תקדימית במה שנראה כמאבק בין אילי ההון לארגונים חברתיים.

ההתפתחות מעוררת גל השערות בשאלת זהות הגורמים המממנים את הקמפיין. אחד מבעלי התפקידים הוא משרד הייעוץ התקשורתי EDK של משה קלוגהאפט ושמוליק ויליאן, המסרבים לנקוב בשם המממן, שלפי פרסומים נהנה מתקציב של 2 מיליון שקל. בתחילה לבש הקמפיין אופי פוליטי ימני מובהק כשבחזיתו התייצב הפורום למען א"י, תא סטודנטים ימני מאוניברסיטת בר-אילן בראשות רנן שוורצמן.

מאוחר יותר התנער שוורצמן ולדברי קלוגהאפט הוחלט "להזיז אחורנית" את הפורום כדי לא להיות מזוהים עם "הצביון הימני החזק" שלו. המסלול השני, האנטי-ששינסקי, הובל עד היום ע"י תנועת אומ"ץ, שפנתה למבקר המדינה בדרישה לחקור חשדות לניגוד עניינים של ששינסקי בשל חברות אשתו בהנהלת הקרן החדשה לישראל. מסלול זה קיבל חיזוק מהעמותה למזרח תיכון חכם של אלי אבידר.

מתיחות מורגשת בין התומכים

על הובלת המאבק להעלאת התמלוגים מתמודדים שני ארגונים חברתיים: הקרן החדשה לישראל והפורום לפעולה אזרחית. המתיחות בין הגופים מורגשת היטב. "בקרן החדשה לא אוהבים את הפעילות שלנו", אומרים בפורום, "הם חושבים שיש להם מונופול על נושאים חברתיים".

במקביל, מתנהלת תחרות סמויה בין חברי הכנסת על הובלת יוזמות החקיקה להעלאת התמלוגים. ח"כ כרמל שאמה היה הראשון שזיהה את ההזדמנות והגיש הצעת חוק פרטית, אלא שח"כ שלי יחימוביץ' מיהרה לסגור את הפער כשהגישה הצעה מפורטת יותר להקמת קרן לאומית לרווחי התמלוגים, הצעה שחברו אליה חברי כנסת נוספים.

הפורום לפעולה אזרחית הוקם בסך הכול לפני כחודשיים והעלאת התמלוגים היא מטרתו היחידה. הפורום נוסד על-ידי מנהיג מימד לשעבר מיכאל מלכיאור והיועץ האסטרטגי רון ורבר. מלכיאור אמור לעמוד בחזית וורבר הוא המוח מאחורי הקלעים. מבחינת החברים בו הפורום מזוהה כיום במידה כמעט מוחלטת עם השמאל הישראלי: ורבר ייעץ בין השאר לח"כ דב חנין בבחירות לראשות עיריית תל אביב והיה מעורב בקמפיין נגד תוכנית ויסקונסין. לפורום הצטרפו גם אקדמאים כמו ד"ר איציק ספורטא, ממקימי הקשת המזרחית ואמנון פורטוגלי, מהנדס במקצועו העוסק בשנים האחרונות במחקרים עצמאיים בנושאים כלכליים.

הרעיון מאחורי הגוף, לדברי המקימים, היה לנצל את ההזדמנות החד פעמית שנפלה לידי ישראל בדמות תגליות הנפט והגז הטבעי כדי לממן "מהפכה חברתית". "מדובר בסכומים בלתי נתפסים", אומר אחד המייסדים, "שיאפשרו למדינה לממן את כל היוזמות החברתיות שתמיד רצינו ואף פעם לא היה להן תקציב".

הפורום הוציא עד היום קרוב ל-100 אלף שקלים במסגרת הקמפיין, שמומנו לטענת חבריו מכיסיהם הפרטיים של החברים. בעתיד מקווים ראשי הארגון לקבל מימון מהציבור הרחב באמצעות תרומות - לשם כך נרשם הגוף בשבוע שעבר כעמותה. "לא נקבל תרומות מחברות או מכל גוף עסקי הקשור במישרין או בעקיפין לסקטור האנרגיה", מבטיחים בפורום.

גוף נוסף הממלא בינתיים תפקיד משני במאבק להעלאת התמלוגים היא כאמור הקרן החדשה לישראל. הקרן הגישה נייר עמדה לוועדת ששינסקי, באמצעות ארגון שתי"ל שאליו הצטרפו קבוצת ארגונים חברתיים. נייר העמדה קורא בין השאר לשלב בוועדת ששינסקי אישה ונציג מיעוטים.