היסטוריה: איראן מפעילה את הכור הראשון - ומתקרבת לגרעין

למרות הסנקציות והלחצים, החלו הבוקר מהנדסים אירנים ורוסים להטעין דלק בכור הגרעיני בבושהר ■ באירן טוענים: המטרה היא רק לייצר חשמל ■ "רוסיה תירשם בהיסטוריה של אירן האיסלמית", אמר סגנו של אחמדינג'אד

היסטוריה באיראן: מהנדסים אירנים ורוסים החלו היום להטעין דלק בכור הגרעיני האירני הראשון, בעיר בושהר. מדובר בציון דרך משמעותי ביותר בשביל טהרן, שממשיכה לצעוד קדימה עם תכנית הגרעין שלה למרות הסנקציות שהאו"ם והעולם מטילים עליה.

משאית ראשונה ובה דלק שנלקח מאתר אחסון יצאה הבוקר ל"בריכת" דלק בתוך הכור. במהלך 10 הימים הקרובים, 80 טונות של דלק גרעיני יועברו לתוך האתר ואז לתוך הליבה הגרעינית עצמה. לאחר הטענת הדלק, יעברו עוד כחודשיים לפני שהכור יתחיל לייצר חשמל לערים האירניות.

באירן דוחים את הטענות לפיהן בכוונתם לפתח נשק גרעיני, ואומרים כי הכוונה היא רק לייצר חשמל בעזרת המתקנים הגרעיניים. למרות זאת, המערב ממשיך להיות מודאג מהצהרת האירנים על בניית 10 מתקני העשרת אורניום חדשים, למרות הסנקציות של האו"ם.

"רוסיה תירשם בהיסטוריה של אירן האיסלמית"

"אני מודה לממשלת רוסיה ולעם הרוסי, ששיתפו פעולה עם האומה האירנית ורשמו את שמם בהיסטוריה הזהובה של אירן האיסלמית", אמר סגן נשיא אירן, עלי אקבר סאלחי. "היום הוא יום היסטורי ויירשם בהיסטוריה".

רוסיה, שסייעה לסיים את בניית המפעל, התחייבה לשמור שהדלק הגרעיני לא ינוצל לצרכי מלחמה. לאחר שנים של דחיות בסיום הפרויקט, רוסיה אומרת היום כי היא מאמינה שהכור בבושהר הוא חיוני כדי לשכנע את אירן לשתף פעולה עם המאמצים הבינלאומיים להבטיח שהיא לא תפתח פצצת אטום.

ארה"ב, למרות שבאופן רשמי כבר אינה מתנגדת להפעלת הכור, אינה מסכימה ואומרת שאירן לא צריכה להיות מתוגמלת בזמן שהיא ממשיכה להפר את דרישות האו"ם לעצור את העשרת האורניום, תהליך בו מופק דלק לתחנות כוח - שגם יכול לשמש כדלק גרעיני.