"משט הנשים" הלבנוני נדחה לאחר שקפריסין סירבה לסייע

מארגנות "משט הנשים" הלבנוני, הודיעו היום כי ידחו את השיט ולא יפליגו מחר, כמתוכנן, מטריפולי - זאת לאחר שקפריסין סירבה להכניס המשט לשטחה ■ "אנו עובדים על מציאת נמל אחר לשוט ממנו - ישנם מכשולים אבל לא נוותר בקלות"

"משט הנשים" שאמור היה לצאת מחר מלבנון לכיוון חופי עזה לא ייצא בסופו של דבר, לאחר שקפריסין הודיעה כי לא תאפשר לכלי השיט לעגון בשטחה בדרך לרצועה. "לא נפליג מחר", אמרה סמאר אל-חג'אג', אחת המארגנות, לסוכנות הידיעות רויטרס.

"אנו עובדים על מציאת נמל אחר לשוט ממנו. ישנם מכשולים, קשיים. אבל לא נוותר בקלות".

הנשים תכננו לשאת על סיפון הספינה "מרים" סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה. "מרים" אמורה הייתה לצאת מנמל טריפולי הצפוני לקפריסין, מחר.

לבנון, מוקדם יותר היום: "נמשיך להפעיל את הריבונות שלנו"

שר התחבורה הלבנוני דחה מוקדם יותר היום את דבריו של שר הביטחון אהוד ברק, שאמר אתמול כי ישראל תעצור את "משט הנשים" הלבנוני. "לא נגיב למשאלות ולבקשות של ברק, ולמה שהוא אומר יש מעט מאוד רלוונטיות אלינו", אמר השר גאזי ארידי לסוכנות הידיעות AFP.

"אנו נמשיך להפעיל את הריבונות שלנו ולעשות את ההחלטות שאנו מוצאים ראויות", הוסיף ארידי. ברק קרא אתמול לממשלת לבנון "לפעול באחריות ולמנוע את ההפלגה". הוא הוסיף כי ישראל תתיר, כמו במשטים קודמים, את העגינה בנמל אשדוד או בנמל חלופי במצרים.

ביום ראשון כאמור, אמורה הייתה לצאת האונייה "מרים" מחופי לבנון ולהפליג לעבר רצועת עזה כשעליה כ-75 פעילות מלבנון ארצות הברית וככל הנראה גם מבריטניה.

קפריסין סירבה לסייע למשט הנשים הלבנוני

יאסר קשלאק, מארגן המשט, הודיע אתמול כי "הם נחושים להגיע קודם לקפריסין ומשם לנמל הפלסטיני". בחודש שעבר אמרה שגרירת ישראל באו"ם גבריאלה שלו כי יש סבירות גבוהה שהספינה הלבנונית נושאת נשק או פעילים עם כוונות לעורר פרובוקציה.

קאשלק מצידו הכחיש וטען שהספינה נושאת ציוד רפואי ואספקה הומיניטרית בלבד. האו"ם שב חזר בקריאה למדינות האיזור, לא לנסות לשבור את המצור הימי על רצועת עזה. שגריר קפריסין בלבנון קיראקוס קורוס מיהר להכריז כי ארצו לא תתיר לספינה הלבנונית "מרים" לעגון בקפריסין בדרכה לרצועת עזה.

עוד הוסיף השגריר כי אם תצליח הספינה לעגון באי יגורשו נוסעיה בחזרה לארצותיהם. " על ממשלת ניקוסיה מוטלת אחריות מוסרית וחוקית שלא לסכן חיי-אדם ובטח שלא לערער את היציבות באזורנו", אמר קורוס.

הפתרון הישראלי מול משט הנשים הלבנוני - יחידת נשים

לפני כחודשיים, זמן קצר לאחר מבצע ההשתלטות על המרמרה, דיווחה רשת פוקס ניוז כי לוחמי שייטת הכשירו חיילות מג"ב להתמודדות עם משט הנשים שצפוי לצאת מלבנון לחופי עזה בניסיון לעקוף את הסגר הימי על עזה. על פי הדיווח, הצוערות ערכו אימונים כהכנה לעימות אפשרי שעלול להיערך בים עם הנשים שמתכננות להגיע מנמל טריפולי בלבנון.

החיילות הצעירות, שעוברות הכשרה בדרכן להיות קצינות, התאמנו בסיוע לוחמי השייטת לקראת מגוון אפשרויות להתפתחות בלב ים. בין היתר הן מתכוננות לתרחיש שבו יצטרכו להשתלט על הספינה "מרים" ולהוביל אותה לנמל אשדוד, שם, ייבדק המטען שעליה.

על פי הדיווח, הכוח הנשי נועד כדי למזער סיכויים לפגיעה נוספת בתדמית של צה"ל, שהדי ההשתלטות על ספינת המרמרה הטורקית עדיין מלווים אותו. גורמים בבסיס חיל הים בעתלית דיווחו כי הלוחמים, שמזוהים בעיקר עם מבצעים סודיים מעבר לים, מתקשים להשלים עם המשימה המשונה שניתנה להם. הם דיווחו על נשים צעירות שעברו אימונים על גבי סירות מירוץ ותרגלו השתלטות על ספינה גדולה יותר.