גושן בוחן הטיפול החשבונאי ב-EER שהצהירה על כוונות הנפקה

EER, שמחזיקה לטענתה בגישה חדשנית וייחודית לטיפול בפסולת מוצקה, רשמה נכסים בלתי מוחשיים ב-17.5 מיליון שקל ■ החברה סובלת מתזרים שלילי והפסדים שוטפים מתמשכים

ארבעה חודשים לאחר שחברת EER דיווחה על כוונתה להנפיק לראשונה מניות בבורסה בתל אביב, נראה כי חלום ה-IPO הולך ומתרחק. מדו"חות בעלת השליטה ב-EER, חברת גרינסטון מקבוצת שרם-פודים, עולה כי רשות ני"ע בוחנת בימים אלה את הטיפול החשבונאי של החברה בנכס בלתי מוחשי שהוכר בגין הידע שנרכש ופותח. עלות הנכסים הבלתי מוחשיים רשומה בספרי החברה ב-17.5 מיליון שקל.

EER הוקמה בשנת 2000 ומחזיקה לטענתה בגישה חדשנית וייחודית לטיפול בפסולת מוצקה. הטכנולוגיה העיקרית של EER לטיפול בפסולת ברמת קרינה רדיואקטיבית נמוכה, פותחה ברוסיה במכון Kurchatov. התהליך מתבצע בסביבה בעלת ריכוז חמצן נמוך, שאינה מאפשרת שריפה. החברה מעריכה שקהל היעד של הטכנולוגיה הוא רשויות מדינתיות ומקומיות, בתי חולים ותאגידים שנדרשים לסלק פסולת. החברה רשמה 6 פטנטים על שמה במקומות שונים בעולם.

מעסיקה 17 עובדים

למרות ידיעות רבות בתקשורת הכלכלית על מכירת החברה, הנפקתה או על פריצת דרך מסחרית, הרי שבשורה התחתונה 10 שנים לאחר הקמתה - EER עדיין ללא לקוחות, ללא הכנסות או חוזים מסחריים וסובלת מתזרים שלילי מפעילות שוטפת, הסתמכות נמשכת על אשראי לטווח קצר והפסדים שוטפים מתמשכים.

EER תלויה בהשגת מקורות מימון נוספים לצורכי המשך פעילותה העסקית.

גרינסטון מדווחת שהחברה פועלת להמשך פיתוח ושיפור הטכנולוגיה. בנוסף, פועלת EER להקמת מתקנים לטיפול בפסולת מוצקה במקומות שונים בעולם, לרבות סיוע בהקמת מתקנים אלה. נכון לסוף 2009, EER מעסיקה 17 עובדים.

גרינסטון התחייבה להעמיד לחברה מימון נוסף לצורך המשך פעילותה העסקית במתכונת מצומצמת, שאינה כוללת פעילות פיתוח עסקי נרחבת. EER , בעלת התחייבויות של 53.4 מיליון שקל, סיימה את המחצית הראשונה של השנה בהפסד של כ-14 מיליון שקל, בהמשך להפסד של כ-26 מיליון שקל ב-2009 כולה. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת שלילי היה בהיקף של 6.7 מיליון שקל. בפברואר השנה התפטר מנכ"ל EER, זאב בר גיל, ובמקומו התמנה נשיא החברה, משה שטרן, לתפקיד המנכ"ל.

בחודש אפריל השנה החליטה גרינסטון לחלק את מניות EER כדיבידנד בעין לבעלי המניות, במהלך הכולל גם את הנפקתה בבורסה, אך מהלכים אלו לא קרמו בינתיים עור וגידים.

בתווך, הודיעה גרינסטון בחודש שעבר, על שינוי במתווה ההשקעה המתוכננת ב-EER מצידה של חברת יו-טרנד, שבשליטת איש העסקים והמרצה לשוק ההון, נפתלי (מנדי) מנדלוביץ'.

הסכם ההשקעה הקודם של יו-טרנד ב-EER נחתם במאי השנה, ובו התחייבה יו-טרנד להשקיע 12-18 מיליון שקל ב-EER כנגד הקצאה מניות וכתבי אופציות, כשההשקעה מותנית ברישום מניות EER בבורסה. הצטננות שוק ההנפקות הביאה, ככל הנראה, לביטול התלות הזו, אך מנגד קטן סכום ההשקעה המובטח ל-8-12 מיליון שקל.

לפי הסכם ההשקעה החדש, תשקיע יו-טרנד 4 מיליון שקל ב-EER בתמורה להקצאת כ-2.5% מהון המניות של החברה - עסקה שמשקפת ל-EER שווי של 100 מיליון שקל. בנוסף, תקבל יו-טרנד 800 אלף כתבי אופציות למניות החברה, שניתנות למימוש עד לסוף יולי 2014, במחיר של 12.5 שקל. האופציות יומרו לאופציות סחירות, אם וכאשר החברה תונפק.

עוד נקבע בהסכם, כי אם עד מארס 2011 יונפקו ני"ע של EER לציבור, תשקיע בה יו-טרנד סכום נוסף של 12 מיליון שקל, שיועבר ל-EER בתשלומים רבעוניים בני 2 מיליון שקל, אשר ייפרסו על פני 18 חודשים. כנגד כל תשלום רבעוני, תקבל יו-טרנד 200 אלף מניות ו-400 אלף אופציות סחירות.