חברות הביטוח רוצות לדחות את המעבר למודל של "שווי הוגן"

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, עודד שריג, עשוי לדחות את החלפת המודל לשערוך נכסים לא-סחירים בגופים המוסדיים, ולא להחילו כבר בתום תקופת החגים

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, עשוי לדחות את החלפת המודל לשערוך נכסים לא-סחירים בגופים המוסדיים, ולא להחילו כבר בתום תקופת החגים.

חברות הביטוח פנו לאגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בבקשה לדחות את המעבר משירותי שערוך נכסים לא-סחירים באמצעות חברת "שערי ריבית" לחברת "שווי הוגן", על מנת לאפשר להן להיערך לשינוי באופן נאות. מהאוצר נמסר בתגובה כי "התקבלה פנייה מאיגוד חברות הביטוח בנושא. משרד האוצר בוחן את כל הנדרש לצורך תיאום המעבר למודל החדש מבחינה תפעולית ומקצועית בצורה הטובה ביותר".

לפני כחודש זכתה חברת "שווי הוגן" של פרופ' צבי וינר במכרז האוצר לשערוך נכסים לא-סחירים, במקום חברת "שערי ריבית" שסיפקה את השירות לגופים המוסדיים מ-2005. "שווי הוגן" מורכבת מחברת "אופטימייז ניהול סיכונים" של פרופ' צבי וינר, חברת "הישגים תכנה" ונסים כהן, לשעבר סגן בכיר לממונה על שוק ההון. האוצר קבע אז כי החברה תחל לפעול ולספק למוסדיים ציטוטים מאוקטובר 2010.

השפעה על התשואות

"שווי הוגן" תהיה אחראית לפתח מתודולוגיה לקביעת מחירים ושערי ריבית להיוון תזרימי מזומנים של נכסי חוב לא-סחירים, לצורך חישוב השווי ההוגן של נכסי החוב, וכן להקים מאגר שבו ייכללו נתונים על נכסי חוב לא סחירים - "לשכת שירות". נציין כי אם שווי הוגן תשנה מהותית את המתודולוגיה שלה ביחס למתודולוגיה הקיימת של שערי ריבית, אפשר שתהיה לכך השפעה על תשואות הגופים המוסדיים.

מדובר במתן שירותי תמחור בזמן אמת לנכסים לא-סחירים - בין השאר אג"ח קונצרניות לא-סחירות, הלוואות ופיקדונות - המוחזקים על ידי הגופים המוסדיים, כשהציטוט מעניק מעין מחיר שוק לנכסים, למרות שאינם נסחרים בשוק.

הצגת הנכסים הלא-סחירים בתיקי המוסדיים לפי שוויים ההוגן נועדה להבטיח שצבירת הרווחים או ההפסדים לחשבונות העמיתים והמבוטחים תשקף באופן הנכון ביותר את הערך הכלכלי האקטואלי הטמון בהם. עד 2005 לא בוצע בישראל שערוך נכסים לא-סחירים, והם שוערכו לפי שיטת העלות המתואמת והיו "עוגן" תשואה בתיקי הגופים המוסדיים - נכס לא תנודתי שמקטין את סטיית התקן של התיק.