בכיר בבנק אוף אמריקה: "ההתאוששות החלשה נחלשת יותר"

איתן האריס, בהתקפה חריפה על שתי המפלגות הגדולות בארה"ב: "אנו תומכים במאמצים לצמצם את התקציב, אבל רק לאחר שהכלכלה תעלה על מסלול של צמיחה"

בכיר בבנק אוף אמריקה מאשים את הדמוקרטים והרפובליקנים בקונגרס בסיכון הכלכלה האמריקנית במשחק של "מי ימצמץ ראשון". לטענת הבנק, עלול הידוק היתר להתגלות כטעות חמורה במדיניות. הדמוקרטים רוצים לשים קץ להפחתות המס שהעניק ממשל בוש לעשירים, והרפובליקנים רוצים לבטל את מיזמי התשתית שנועדו לאושש את תעשיית הבניין.

איתן האריס, הכלכלן הבכיר של בנק אוף אמריקה בצפון אמריקה, אמר שמהנתונים הראשוניים לאוגוסט עולה "שההתאוששות, שהיתה חלשה בלאו הכי, נחלשת עוד יותר", ושכתוצאה מכך גבר הסיכוי שהכלכלה תגלוש שוב למיתון.

פעולה מהירה בכיוון הלא-נכון

למרות זאת, העיר האריס, שתי המפלגות נחושות בדעתן להכות זו את זו בתחרות על מי יציע צעדי צנע חמורים יותר. "הפוליטיקאים דורשים פעולה מהירה - לא כדי להמריץ את הכלכלה החלשה באופן מסוכן, אלא כדי לצמצם את הגירעון התקציבי. אנו תומכים מאוד במאמצים לצמצם את התקציב, אבל רק לאחר שהכלכלה תעלה על מסלול של צמיחה בריאה", אמר האריס.

על האג'נדות של הפוליטיקאים אמר האריס כי "אף אחת משתי גישות אלה אינה משכנעת אותנו. ככל שיימשך המשחק של 'מי ימצמץ ראשון', כך יגדל הסיכון לתאונה כלכלית. "מקור דאגתנו הדחוף ביותר הוא היעדרה של חקיקה חדשה. תוקפם של כל קיצוצי המסים של בוש יפוג בסוף השנה. להערכתנו זה יוביל לפגיעה של 2% בהכנסות משקי הבית. אם לא תבוטל העלאת המס הצפויה, היא עלולה להוביל למיתון בעל תחתית כפולה".

בבנק אוף אמריקה אומרים שהפופוליזם של הפוליטיקאים הנערכים לבחירות לקונגרס בנובמבר יוצר בוושינגטון תערובת הגרועה ביותר של החלטות ומדיניות: הידוק מוקדם מדי ללא תוכנית אמינה לפיקוח ארוך טווח על הוצאות רווחה, התחום שבו טמון האיום האמיתי.

משרד התקציב של הקונגרס (CBO) מעריך שהמדיניות הפיסקלית תעבור מגידול ששווה ל-2% מהתמ"ג (על בסיס שנתי) במועד מוקדם יותר השנה לנסיגה של 2% עד סוף השנה הבאה, אם לא יתרחש שינוי במדיניות. התרחשות כזאת תחולל הלם במערכת בתקופה שבה מחזור המלאי מתקרב לקצו והכלכלה לא הגיעה ל"מהירות מילוט".

ההוצאות יצאו משליטה

אבל בגבעת הקפיטול הולכת ומתבססת הגישה שההוצאות הפדרליות אינן בשליטה, ושהן הפכו לאיום העיקרי להתאוששות בת-קיימא. "מספר האנשים שמאמינים שאלביס פרסלי חי וקיים גדול ממספר האנשים שמאמינים שצעדי המרצה יוצרים מקומות עבודה", אמר חבר הקונגרס קווין מקרתי, מנהיג תנועת מסיבת התה.

האריס מבנק אוף אמריקה אמר שהקונגרס לא למד את הלקחים מ"העשור האבוד" של יפן, שהעלתה את מסי הצריכה ב-1997, לפני שההתאוששות היתה חזקה דיה.

הטענה - שעליה חולקים בתוקף המוניטריסטים - היא שהעלאת מסי הצריכה היא שהכניסה את יפן לסחרור של דפלציה.