להתקפלות של אסם יהיו השלכות

חשיפת התשלומים של אסם לרשת חצי חינם תשמש כלי בידי רשתות השיווק האחרות

קרב הורדת הידיים בין אסם לחצי חינם הסתיים השבוע כשהתוצאה היא אחת אפס לטובת חצי חינם: אסם גם נעדרה מהמדפים, גם תשלם לחצי חינם 4 מיליון שקל, וכעת גם רשתות שיווק אחרות מחכות לאסם בפינה. אף אחת מהרשתות האלה לא מטומטמת כדי לפתוח בקרב מול אסם בשנייה שהיא התקפלה מול חצי חינם, אבל כולן יחכו לרגע המתאים, וזה יגיע בקרוב.

תזכורת: חצי חינם בנתה סניף מתקדם בהוד-השרון ודרשה שאסם תשתתף בעלויות. במילים אחרות - חצי חינם תעצב לאסם את הבמה המתקדמת ביותר למותגיה, ואסם תפרע את החשבון בדיוק כפי שספקים אחרים פרעו אותו מבעוד מועד. מרגע שאסם סירבה - הדרך להורדת מוצריה ממדפי חצי חינם היתה קצרה.

מנכ"ל קבוצת אסם, גזי קפלן, גילה קוצר-רוח כשהחליט להשיב מלחמה שערה על-ידי הכרזה פומבית בדבר הנחות על מותגי אסם אצל המתחרים. קפלן נלחץ. היעדרות מרשת שמחזיקה ביותר מ-5% מהשוק היא בעייתית לחברה ציבורית אשר בעלי מניותיה מחכים לדיבידנד, ואשר הבונוס של המנכ"ל שלה מושפע מהתוצאות.

אבל דווקא הצעד הזה כנראה מתח קצת יותר מדי את החבל ונתפס כחולשה של אסם. הצעד הזה גם היווה תמריץ לסגירת הסכסוך ולהתקפלות של אסם.

הסכמי הסחר של הספקים עם רשתות השיווק נשארו עד כה חסויים. החשיפה הנוכחית של התשלומים של אסם לחצי חינם תהיה לאסם לרועץ ותשמש כלי בידי רשתות השיווק. אסם תימנע מלשלם ישירות עבור המדפים ותעטוף את התשלום בדרכים אחרות.

אסם היא חברה שמחזיקה במונופול בקטגוריות מסוימות, וההסכמים שהיא עושה עם רשתות השיווק ראויים לבחינה מעמיקה של הרגולטור.

אסם חצי חינם במבה / איור: טל אביב
 אסם חצי חינם במבה / איור: טל אביב