מוריניו על האש

"המיוחד" הגיע למדריד וגילה שפלורנטינו פרז קצת פחות בקטע של בזבוז כסף; חלוצים? בסגל העצום יש בקושי 2; ואת הסטטיסטיקה של פרז, שפיטר 6 מאמנים ב-7 שנים, כולם מכירים...

התנהלות מוזרה יש לפלורנטינו פרז. הנשיא הכל-יכול של ריאל מדריד, האחראי הבלעדי על פרויקט הגלאקטיקוס לדורותיו, שבר בשנה שעברה את כל השיאים האפשריים בשוק ההעברות, כשרכש שחקנים עבור יותר מרבע מיליארד אירו. הבעיה היחידה: הכוכבים הנוצצים האלו הגיעו לקבוצה שאימן מנואל פלגריני. לא בדיוק המאמן הכי מוערך באירופה. והנה, דווקא אחרי שהצ'יליאני פוטר, ובמקומו הגיע ז'וזה מוריניו (שהוא בטוח המאמן הטוב בעולם) - פרז מתקמצן ולא נותן לו מספיק כלים לעבוד איתם.

לא ש-80 מיליון אירו הקיץ על רכש זה סכום קטן. אבל השמות שנחתו בסנטיאגו ברנבאו בחודשיים האחרונים הם לא הסופרסטארים של קיץ 2009. מסוט אוזיל, אנחל די מאריה, ריקרדו קראבליו - שמות נחמדים, אבל אף אחד מהם לא מסעיר את הדמיון של אוהדי סגנית האלופה הספרדית.

אפילו סגל חסר לא מצליח לשכנע את פרז להכניס את היד עמוק יותר לכיס. לריאל מדריד, תאמינו או לא, יש רק שני חלוצים בסגל אחרי עזיבתו של ראול - קארים בנזמה וגונזאלו היגוואין.

ומוריניו לא ממש מחזיק מהשניים האלו: "אם תחבר את שניהם לגוף אחד", הוא אמר השבוע, "תקבל חלוץ מושלם". מה זה חלוץ מושלם מבחינת מוריניו? "שני חלוצים שעבדתי איתם בעבר: דידייה דרוגבה בצ'לסי ודייגו מיליטו באינטר". עד כמה "המיוחד" לא מעריך את בנזמה, אפשר להבין מדברים שאמר לו באחד מאימוני הבוקר של הקבוצה השבוע: "אתה מגיע לכאן ב-10:00 כשאתה חצי ישן, וב-11:00 אתה כבר ישן לגמרי".

קארים בנזמה, כריסטיאנו רונאלדו, ריאל מדריד, כדורגל / צלם רויטרס
 קארים בנזמה, כריסטיאנו רונאלדו, ריאל מדריד, כדורגל / צלם רויטרס

בנזמה ורונאלדו. אין חלוצים בריאל (צילום: רויטרס)

מבחינת המנהל המקצועי של המועדון, חורחה ולדאנו, אין בעיה. "אפשר להציב את רונאלדו כחלוץ אם בנזמה או היגוואין לא ישחקו". זה בערך הדבר האחרון שמוריניו רצה לשמוע: "כשרונאלדו משחק בשפיץ הוא מאבד את כל איכויות המשחק שלו", הגיב.

***

הסיטואציה שאליה נחת מוריניו במדריד היא מורכבת. ולא רק בגלל הלחץ להביא אליפות לברנבאו, אחרי שנתיים רצופות בשליטה של ברצלונה. זה לא סוד שלאורך השנים מעמד המאמן במועדון הזה היה של בובה על חוט. מי שמחליטים באמת הם הנשיא והמנהל המקצועי. "אין לריאל מושג איך להתייחס למאמנים", אמר יופ היינקס, שפוטר מהקבוצה ב-1998, שבוע אחרי שזכה בליגת האלופות.

פרז, במהלך שתי הקדנציות שלו כנשיא המועדון שארכו יחד כשבע שנים, פיטר שישה מאמנים שונים. גם הוא שמר על מסורת ביזוי המאמנים של ריאל מדריד.

אבל כשאתה מביא פיגורה כמו מוריניו, אתה יודע מראש שאתה לא תוכל להתייחס אליו כבובה. הפורטוגלי הגיע כסמכות המקצועית העליונה, וזה ברור לכולם. "מדובר בהחלטה היסטורית", נכתב ב"אס" אחרי המינוי של מוריניו. "לראשונה מאמן מגיע למדריד כשהוא יודע שיהיו לו את הכוח הבלעדי". פלורטינו פרז יודע שכל ניסיון להתערב בעבודה של מוריניו העונה, "ייגמר בפיצוץ", לדברי העיתון. אבל למרות שינוי האסטרטגיה ההיסטורי, נראה שבקיץ הזה שומר פרז על האוטונומיה שלו לפחות בנושא אחד: שוק ההעברות.

"מוריניו אולי רצה להביא כוכב או שניים, כשהשמות של דרוגבה ואשלי קול עלו לא אחת בישיבות שלו עם ההנהלה", נכתב ב"מארקה". "אבל השנה החליט פרז שה'גלאקטיקו' היחידי שלו יהיה זה שיישב על הספסל. תשומת הלב לחלוטין תרד מהגב של השחקנים - ואולי זה יהיה המתכון להצלחה של ריאל".

ובמילים אחרות: לפרז עוד פעם יהיה אשם אחד מרכזי במקרה של כישלון. המאמן.