קצת אחרת

בסביבה עסקית שבעה, שבה רק בודדים מצליחים "להמציא את הגלגל מחדש", הצורך להתבדל מהמתחרים הולך ונעשה מהותי יותר בעת הקמת עסק. שישה עסקים שהחלו לפעול בתש"ע, מספרים כמה קשה להיות ממש כמו כולם ובכל זאת לחשוב על רעיון שיאפשר לך להיות יוצא דופן

כל מי שניסה, יודע שהקמת עסק כרוכה בלא מעט כאב ראש: גיוס הון התחלתי, גיבוש קונספט ייחודי, בדיקות שוק, איתור לוקיישן מיטבי, הוצאת רישיון עסק, ועוד-ועוד ביורוקרטיה וריצות.

ואחרי שהוא נולד, בשעה טובה, על בעליו ללמוד לנווט את צעדיו הראשונים בשוק תובעני, חסר סבלנות, רווי מתחרים, עם צרכנים "שבעים" בעלי דרישות גבוהות.

בסביבה שבה רק בודדים מצליחים לרגש ו"להמציא את הגלגל מחדש", הצורך להתבדל, מאחרים בכלל וממתחרים בפרט, הולך ונעשה הכרחי יותר ויותר. בידול עסקי נכון יכול לעתים לעשות את ההבדל בין עסק חדש במסלול המראה, לבין עסק חדש במסלול התרסקות. "כל עסק המצוי בזירה עסקית תחרותית זקוק לבידול, כי בידול מאפשר ללקוחות הפוטנציאליים לזכור את העסק המבודל ולרכוש את מוצריו או את שירותיו. בידול מקנה לעסק המבודל יתרון משמעותי בשוק רווי שחקנים ומתחרים", אומר גיא ברעם, מנכ"ל "רעם פרסום מקורי". לדבריו, הדרך להתבדל מתחילה בזיהוי המאפיינים הייחודיים של העסק אל מול המתחרים, ומה הכי חשוב ללקוחות הפוטנציאלים. "אחר כך", מוסיף ברעם, "יש לתקשר את כל זה באמצעות פרסום, יחסי ציבור, שיווק מפה לאוזן ועוד".

שישה יזמים שהחלו למכור את מרכולתם השנה מספרים על הקשיים בהקמת העסק, ועל חשיבות הבידול העסקי בנישות, בשיטת השיווק והפרסום, בשירות ועוד.

"אין לי צורך להתבדל, כי אם אני אדם אוהב, באופן אנרגטי אקבל אותו דבר מהסביבה"

אחרי דשדוש בהיי-טק, החליט יוסי גינסברג, המוכר בעולם כ"השורד מטואיצ'י", ליישם בעסקים את חוכמת הטבע: ניהול מתוך הנחה שיש מספיק לכולם, ולכן אין צורך להתחרות

סיפור הקמת העסק

קצרה היריעה מלהכיל את סיפורו של יוסי גינסברג, השורד מטואיצ'י. כמעט 30 שנה חלפו מאז הלך לאיבוד בג'ונגל הפראי של בוליביה. מה שהתחיל כטרק תמים של צעיר בן 22, נמשך כמסע הישרדות מטורף שכמעט עלה לו בחייו, לאחר שנהר הטואיצי' השוצף הפריד בינו לבין חברו לטרק. במבט לאחור, ובלי ציניות, אפשר לומר שגינסברג, היום בן 51, עשה קריירה לא רעה מהחוויה שנמשכה שלושה שבועות. ספר שכתב בעקבותיה, "בחזרה מטואיצ'י", הפך לספר פולחן אולטימטיבי של תרמילאי דרום-אמריקה. וגם במדריך הטיולים "לונלי פלנט" יש אזכור לסיפור.

מאז, גינסברג הספיק לחיות בכל מיני מקומות נידחים ולהפוך למרצה מבוקש בעולם. תמורת 15 אלף דולר הוא מרצה על השראה, צמיחה אישית והתמודדות עם משברים. לפני כשנתיים, אחרי שבע שנים בחווה מבודדת באוסטרליה, החליט לחזור לארץ "בגלל גילם המתקדם של הוריי", ולפני חצי שנה פנה לעסקי האומנות: פתח במושב בצרה, יחד עם שותפו, רון פרמדר (51) את collect'eco, גלריה לחפצי אומנות שאיתר במסעותיו השונים בעולם בהשקעה של כחצי מיליון דולר. "יש לי פילוסופיית חיים שאומרת שכל אחד מאיתנו תורם לעולם את מה שהוא. המתנה שלי לעולם, היא מי שאני. אם אני אדם פוזיטיבי, נעים ואוהב, אז באופן אנרגטי אקבל את אותו הדבר מהסביבה. כשחזרתי לארץ, רציתי להשפיע ולתרום את שלי, אבל לא ידעתי לאיזה כיוון ללכת. כחובב גאדג'טים הלכתי להיי-טק והקמתי את הסטארט אפ "דפדפן", שעדיין נמצא בשלב של גיבוש רעיון. נסיעה לאי האינדונזי באלי, הולידה אצלי רעיון עסקי אחר: גלריה ליצירות של אמנים מרחבי העולם".

הקשיים בהקמה

"לקח יותר זמן (כחצי שנת התארגנות), וכסף (כחצי מיליון דולר הלוואות והון עצמי), ממה שחשבנו תחילה. בהתחלה התלהבנו ולא ידענו מה וכמה לקנות. אחרי שהמכולות הראשונות הגיעו לארץ, הבנו שטעינו והגענו למסקנה שאנחנו צריכים לבטא את עצמנו בדרך אחרת, ולא להיות עוד חנות חפצים ורהיטים מברזיל. הצורך להתגבש על קונספט ייחודי לנו היה כרוך בקושי פנימי ומעשי".

הבידול העסקי

"בחברה המערבית יש הנחת יסוד שאין מספיק, ולכן צריך להתחרות על כל מה שיש. כיוון שכך, זה בסדר לרמוס זה את זה כדי להשיג יותר. קוראים לזה 'המטרה מקדשת את האמצעים'. הטבע, לעומת זאת, מנהל את הדברים מתוך הנחה שיש מספיק לכולם, ולכן אין צורך להתחרות. בטבע יש מודל אחר של התמחות ולא תחרות. כלומר, כל זן מוצא יתרון יחסי. מתמחה במשהו. מתוך ההתבוננות הזאת שלי על הטבע, החלטתי ליישם את החוכמה של הטבע ולצאת מהמלכוד הזה של התחרות. כלומר, למצוא את הנישה העסקית שלי, שאני יכול להיות ייחודי וטוב בה. הנישתיות באה לידי ביטוי בתפישת העולם והערכים האקולוגיים שלי, שהם שקובעים את סוג ואופי החפצים בגלריה. הסיפור האישי שלי לא כל-כך תורם לבידול העסקי, כי בארץ אני כמעט לא מוזמן להרצאות. אבל זה בסדר, לא חייתי כאן שנים. היום, אחרי שהקמתי בית וגלריה, אני מנסה לקדם את הברנד שלי גם לטובת הגלריה".

2010 לעסק החדש

"עסק צריך להיות מבוסס על התמדה ואורך רוח, ולא משנה באיזו שנה הוא קם. אם כי, השנה הראשונה להקמה היא תמיד קשה כי היא שנת בנייה. בשלב זה אנחנו לא מושכים משכורות ומזרימים כסף פרטי לעסק, ומקווים שזה ישתנה בקרוב".

תוכניות ל-2011

"להגיע לאיזון. וכשהקונספט שלנו יצליח בארץ, אין מניע לפתוח גלריות דומות בדובאי או באוסלו".

גלריית collecte'co

פעילות: גלריה ליצירות של אמנים מרחבי העולם

בעלים: יוסי גינסברג ורון פרמדר

התחלת מכירות: פברואר 2010

מספר עובדים: 6

השקעה ראשונית: כחצי מיליון דולר

צפי למחזור בשנה הראשונה: כ-2.5 מיליון שקל

"הבידול הוא בתוכנה, שמתרגמת טקסט לרגשות"

אחרי אקזיט בהיי-טק, גייס דורון פרנקל את חברו יוסי לוי, ויחד המציאו את "צ'טמן" - בובה שמשתתפת בשיחות ילדים בצ'טים ומסננת תכנים בעייתיים. את הבאזז הם יצרו, כמובן, באינטרנט

סיפור הקמת העסק

אחרי אקזיט לא רע, דורון פרנקל, אחד ממייסדי we!, חברת הייעוץ והאינטגרציה שנמכרה ב-2005 לחברת חילן טק תמורת 25.6 מיליון שקל, חיפש לעשות משהו כיפי עם יוסי לוי, חבר ואיש תוכנה. כהורים לילדים, השניים הבינו שהכיף נמצא בעולם התוכן האינטרנטי של הילדים. "אנחנו יודעים מעט מאוד על מה שהילדים עושים ברשת. הם מבלים שם שעות על גבי שעות ומצ'וטטים ביניהם בקודים, ולנו אין מושג", אומרים פרנקל (47) אב לשלושה, ולוי (35) אב לשניים.

אחרי סיעור מוחות בינם לבין עצמם ובינם לבין ילדים בקבוצת מיקוד, פרנקל-לוי הקימו את Rondyo, לא לפני שגייסו שלושה משקיעים, בהם משקיע בריטי. הם יצרו את ה"צ'טמן", בובה צהובה שיודעת, בזכות תוכנה שפיתחו, להשתתף בשיחות של הילדים בפייסבוק, במסנג'ר ובצ'טים אחרים, ועל הדרך גם לסנן תכנים בעייתיים. "חיפשנו לעשות משהו מחוץ למחשב שיודע להביע רגשות, ומצאנו. ה'צ'טמן', שנרשם כפטנט, מגיב לצ'טים ומביע רגשות. אם למשל, ילד כותב על סקס או סמים, הצ'טמן יצעק 'הצילו'. התוכנה יודעת להשמיע אלפי מילים ומאות משפטים המשויכים לרגש". ה"צ'טמן", המיוצר בסין, נמכר החל משלשום ברשתות הפנינג, באג וטויס אר אס, במחיר של 249 שקל. "למכירה ברשתות קדמה פעילות שיווקית מאסיבית ברשתות החברתיות, ולכן נוצרה סביבו היסטריה מהיום הראשון".

הקשיים בהקמה

"גיוס כספים זה תמיד דבר קשה. משקיעים בישראל נוטים יותר לעולמות של חדשנות ופחות לעולמות של ריטייל, ולכן פנינו גם למשקיעים זרים. עם זאת, אפשר לומר שקשיים ליוו אותנו בכל שלב. בשלב הראשון, הקושי היה לגבש את הקונספט, אחר כך איך ליישם אותו ואיך לייצר אותו. וברגע שהמוצר מוכן, הקושי הוא שיווקי".

הבידול העסקי

"במישור הטכנולוגי הבידול שלנו הוא בבינה המלאכותית, בתוכנה הייחודית שפיתחנו, שיודעת לתרגם טקסטים לרגשות. ובמישור העסקי, בחיבור שבין עולם התוכנה לעולם הצעצועים. יש הרבה צעצועים, אבל אין הרבה שמשלבים בין העולמות הפייסבוקיים והפיזיים".

2010 לעסק חדש

"אם בונים חברה כדי שתהיה חברה מצליחה, אז כל שנה היא טובה".

תוכניות ל-2011

"לגייס הון נוסף כדי לפרוץ לשווקים נוספים בעולם, לתרגם את המוצר לשפות נוספות, לצאת עם ליין של אקססוריז ותלבושות לבובות, ולהמשיך ולהלהיב את הילדים. אקזיט לא עומד על הפרק בשלב זה".

Rondyo

פעילות: פיתוח צעצועי בינה מלאכותית

בעלים: דורון פרנקל ויוסי לוי (70%), רז אלון ושני משקיעים פרטיים (30%)

מספר עובדים: 13

השקעה ראשונית: כ-200 אלף דולר

צפי למחזור בשנה הראשונה: כ-2 מיליון דולר

"אני מתבדל בנישתיות: התמקדות בכלי נגינה ערביים"

כשפוטר מהיי-טק ב-2008, החל אסף קסל לקנות ולמכור מוצרים שונים ב-eBay. כשהבין שאי-אפשר להתפרנס כראוי בלי להתבדל, הקים חנות מקוונת לכלי נגינה ערביים

סיפור הקמת העסק

לאסף קסל (35), ממפוטרי ההיי-טק של 2008, לא הייתה שום נגיעה או שמיעה מוזיקלית בכלל ואוריינטלית בפרט. "אחרי שמונה שנים שוחקות בהיי-טק, רציתי לשלב בחיים שלי משהו אחר", אומר קסל. התחום "האחר" שבחר היה מסחר ב-eBay. "קניתי ומכרתי ב-eBay כל מיני דברים, אפילו בובות גדולות כמו בסינימה סיטי וכלי נגינה ערביים. אחרי כמה חודשים, ראיתי שאי-אפשר להתפרנס מזה טוב, והתחלתי לחשוב מה הלאה". קסל, החליט להמר על כל הקופה ולהתמקד במוצרים שהצליח למכור טוב יותר ב-eBay, אך הפעם בפלטפורמה עצמאית: חנות מקוונת לכלי נגינה ערביים, www.arbinstruments.com. "אני קונה כלי נגינה מארבעה ספקים שונים במצרים, בירדן ובארה"ב, מאפסן במחסן ומשלח בהתאם להזמנות באתר. כיום יש לי מלאי של כ-80 כלי נגינה שונים, במחיר ממוצע של כ-300 דולר לכלי. עיקר הלקוחות שלי הם מארה"ב, אירופה, אוסטרליה וניו-זילנד. המכירות, שהחלו בתחילת השנה, במגמת עלייה ואני מתפרנס מזה יפה מאוד".

הקשיים בהקמה

"הקושי הוא בשיווק. קשה למכור כלי נגינה ברשת. זה מוצר שאנשים אוהבים לגעת, לנגן ולשמוע לפני שהם קונים. הדרך שלי להתמודד עם החסם הזה הוא להעלות סרטונים, הן באתר והן ביו טיוב, של נגנים שמנגנים בכלים שאני מציע למכירה. קושי נוסף, שהסב לי בחודשים הראשונים לפעילות הפסדים כספיים, הוא המשלוח. כלים ניזוקו ונשברו כי לא היו ארוזים נכון. כמעט הרמתי ידיים בנושא הזה, עד שכמה מומחים לשילוח יעצו לי איך לארוז נכון באריזות מיוחדות".

הבידול העסקי

"הבידול שלי הוא בנישתיות. בהתמקדות בכלי נגינה ערביים ואתניים איכותיים; וכן בשיטת מכירה ברשת, הכוללת סרטונים של נגנים מקצועיים שמנגנים בכלים המוצעים למכירה".

2010 לעסק חדש

"שנה של התאוששות ממשבר כלכלי עולמי".

תוכניות ל-2011

"לעשות שיתופי פעולה עם אתרים אחרים בתחום המוזיקה".

Arb instruments

פעילות: חנות מקוונת לכלי נגינה ערביים

בעלים: אסף קסל

מספר עובדים: אין

השקעה ראשונית: 100 אלף שקל

צפי למחזור בשנה הראשונה: כמיליון שקל

"הבידול הוא פרסום בפריפריה, שם הלקוחות האמיתיים"

אחרי שהבין כי לא יצליח לבנות קריירה מפוארת ככדורגלן, החליט אליקו בן-עיון להפוך לזכיין משנה של "נומיניישן" - חברת תכשיטים מאיטליה. עכשיו הוא מנסה להתבדל

סיפור הקמת העסק

בניגוד ליוסי בניון, הרכש החדש של מועדון הכדורגל האנגלי המפואר צ'לסי, קרוב משפחתו מהעיר אריאל, אליקו בן-עיון (23), לא בנה קריירה מפוארת ככדורגלן. בן-עיון, לשעבר שחקן עירוני אריאל מליגה ג' שרון ו"ספרטגוס קיטי" הקפריסאית וכיום שחקן הפועל אורנית, פנה לעסקים. "אבא שלי, שהוא גם הגורו שלי, הנחיל לי ולאחיי את האהבה לעסקים", הוא מסביר. לדבריו, אביו, העוסק בנדל"ן למגורים ולמסחר, נתן לכל אחד מארבעת בניו, כל אחד בתורו, לנהל את הפיצוציה המשפחתית. "זה היה בית ספר טוב מגיל צעיר", אומר בן-עיון.

בתקופת שהותו הקצרה (חצי שנה) בקפריסין, נזרעו הזרעים הראשונים של "נומיניישן ישראל", עסק חדש ליבוא ולשיווק תכשיטים מאיטליה, שהקים בפברואר השנה עם שלושה שותפים, אחד מהם, יעקב נמרודי, הוא שותפו של אביו בעסקי הנדל"ן. "במהלך השהות שלי בקפריסין, הכרתי את תאסוס, עורך-דין שעזר לי לטפל בכל ענייני באי. כשעזבתי את קפריסין, בגלל הגעגועים הביתה, תאסוס הציע לי הצעה עסקית מעניינת: להיות זכיין משנה של בחור קפריסאי בשם פיטוס, הזכיין של 'נומיניישן' בכל המזרח התיכון. נפגשנו ואחרי דין ודברים יצאנו לדרך". לפני כחצי שנה, אחרי שהקימו בשותפות את חברת "קפריסין ישראל סחר", הציבו דוכן קבע ב"דיזינגוף סנטר" בתל-אביב, בהשקעה כוללת של כמיליון שקל, ואתמול (א') פתחו חנות שנייה באריאל.

הקשיים בהקמה

"מציאת לוקיישן מתאים היא אחת המשימות הקשות, ולא רק בגלל דמי השכירות הגבוהים, אלא גם בשל המחסור האדיר בלוקיישנים אטרקטיביים. אנחנו נמצאים כרגע ברשימת המתנה של לא מעט קניונים, ובמקביל מחפשים חנויות רחוב".

הבידול העסקי

"מעבר לייחודיות של התכשיטים, הניתנים להרכבה ולתוספות ובכך מעודדים קנייה חוזרת, הבידול שלנו בא לידי ביטוי בשיטת הפרסום: אנחנו מפרסמים בפריפריה, מתוך הבנה ששם נמצאים הלקוחות האמיתיים. אדם שמגיע מהפריפריה לקניות בעיר הגדולה תל-אביב ורואה משהו שמוצא חן בעיניו, יקנה אותו במקום כי לא יזדמן לו להגיע הנה בקרוב. מתוך ההבנה הזו אנחנו מפרסמים את המותג במסגרת חוגים במתנ"סים שונים בפריפריה. כדי להעמיק את הפעילות השיווקית שלנו במתנ"סים, אנחנו צפויים לקיים פרזנטציה עם 170 מנהלי מתנ"סים".

2010 לעסק חדש

"לא יודע. אין לי אומדן השוואה לשנים קודמות".

תוכניות ל-2011

"הרחבת פריסת החנויות והשקעה בחשיפת המותג".

קפריסין ישראל סחר סי.אי.טי

פעילות: יבוא ושיווק תכשיטים מאיטליה

בעלים: ניאו פיטוס, תאסוס מלונס, יעקב נמרודי ואליקו בן-עיון

מספר עובדים: 4

השקעה ראשונית: מיליון שקל

צפי למחזור בשנה הראשונה: כחצי מיליון שקל

"הבידול הוא בשירות: משלוח עוגה ללקוח עד שלוש שעות"

יורם ארגמן רצה להמציא תחליף מפתיע למשלוחי פרחים בימי-ההולדת. אחרי שהפציע במוחו הרעיון לשינוע אקספרס של עוגות, נדרשו לו שנתיים כדי להצליח ליישם אותו

סיפור הקמת העסק

יורם ארגמן (40), חובב עוגות מושבע מבאר-שבע, חיפש "תחליף מפתיע ומשמח לנוהג השחוק של משלוח פרחים ליום-ההולדת". ברגע אחד של הארה ראה בדמיונו עוגה עגולה, טעימה, מעוצבת, עם כרטיס ברכה - המגיעה חיש מהר ליעדה. כך נולדה "כוכבית עוגה" בע"מ, חברה למשלוחי עוגות אקספרס לכל אירוע. "הלכנו על זה כי אין חגיגה בלי עוגה, וכי בישראל יש 24 אלף ימי הולדת בממוצע ביום, וזה לא כולל: ימי נישואין, יום האהבה, קידום בעבודה ומעבר דירה". ארגמן לא עשה את זה לבד. האחים אריק (40) ומשה (42) ליבוביץ', חברי ילדות שלו מהבירה הדרומית והבעלים של רשת "מאפיית הראשונים", נסכו בו את הביטחון המקצועי וקונדיטורי. "בזכות הידע שלהם בעוגות, אפשר היה ליישם את הרעיון שלי הלכה למעשה", אומר ארגמן.

בינואר השנה - אחרי תקופה ממושכת של הקמת העסק, שכללה בניית חנות מקוונת, מיתוג, אריזות ומציאת פתרונות שינוע - הצליחו למכור 2,500 עוגות במחיר של 139 שקל לעוגה, לא כולל דמי משלוח. בקרוב, בתום תקופת החדירה, המחיר יקפוץ ל-169 שקל לעוגה, לא כולל דמי משלוח. השלושה מתחייבים למשלוח של עד שלוש שעות, בדומה למשלוחי פרחים, בשלב זה מרחובות ונס-ציונה בדרום (49 שקל דמי משלוח) ועד לרעננה וכפר--סבא בצפון (39 שקל דמי משלוח). "בעתיד נרחיב הן את פריסת המשלוחים והן את מגוון העוגות, הכולל היום 17 עוגות חלביות ופרווה", הם אומרים.

הקשיים בהקמה

"נדרשו לנו שנתיים והון עצמי של כ-200 אלף שקל כדי ליישם את הרעיון בפועל. זה לקח הרבה זמן בגלל בעיות שינוע. עוגה, בניגוד לפרחים, חייבת להישמר בטמפרטורה מסוימת, במיוחד בימים חמים, ואסור לטלטל אותה יותר מדי כדי שלא תינזק. מפיצים שונים אמרו לנו בהתחלה 'תרדו מזה כי אי-אפשר לשנע ככה סתם עוגות קרות', אבל אנחנו לא ויתרנו עד שמצאנו פתרון של טמפרטורה, אריזה ושינוע. קושי נוסף הוא תזרים. אנחנו לא מושכים משכורות וכל הכסף שנכנס מושקע בחזרה בעסק, כי אנחנו בונים על קניות חוזרות ולא רק על קניות חדשות".

הבידול העסקי

"הבידול שלנו הוא בשירות החדשני: אנחנו מתחייבים למשלוח של עוגה איכותית עד לבית הלקוח עד שלוש שעות, בדיוק כמו במשלוחי פרחים, ויש לנו מוקד הזמנות שעובד 24 שעות ביממה".

2010 לעסק חדש

"לא ברור. מצד אחד, 2010 היא שנה עם שאריות של מיתון, ומצד שני שנה שמגלה פתיחות לחדשנות ולרעננות".

תוכניות ל-2011

"למכור בין 600 ל-1,000 עוגות בחודש, ולהרחיב את פריסת המשלוחים ואת מגוון העוגות".

כוכבית עוגה

פעילות: משלוחי עוגות אקספרס לכל אירוע

בעלים: יורם ארגמן (50%), והאחים אריק ומשה ליבוביץ' (50%)

מספר עובדים: אין

השקעה ראשונית: 200 אלף שקל

צפי למחזור בשנה הראשונה: כמיליון שקל

"אין מספרה כמו שלי עם אינטרנט ובית-קפה ללקוחות"

העובדה שבישראל יש מספרה אחת לכל 1,200 תושבים הקשתה על איציק אואקיל לבדל עצמו. בתום שלוש שנים ולאחר התייעצות עם גרפולוג, הוא בטוח שפיצח את הנוסחה

סיפור הקמת העסק

שוק המספרות מגלגל על-פי ההערכות כ-2 מיליארד שקל בשנה, ומונה כ-12 אלף ספרים וכ-7,000 מספרות, מהן כ-3,000 מספרות ביתיות או בבית הלקוח.

לספר איציק אואקיל (28) היה ברור כבר בגיל 15 מה יעשה כשיהיה גדול.

"מגיל קטן אני נמשך לעיצוב שיער, ודי מהר הפכתי לספר הבית של האמהות של החברים שלי מבית-הספר.

"אחרי הצבא עברתי השתלמויות בלונדון ובאמסטרדם, ועבדתי אצל כמה מהספרים המובילים בארץ. עיצבתי שיער גם בהפקות אופנה", הוא אומר.

בדומה לספרים רבים אחרים, גם אואקיל, בתום תקופת ה"התגלחות" כשכיר, החליט לפתוח מספרה משלו.

העובדה שישראל היא סוג של מעצמה בתחום: מספרה אחת על כל 1,200 תושבים, הרתיעה אותו.

"לקח לי שלוש שנים למצוא את הלוקיישן ואת הקונספט המתאימים, שיבדלו את המספרה שלי מהאחרות בתל-אביב ובכלל", הוא אומר.

בהתחלה חשב להתחבר עם "גלעם קוסמטיקס", יצרנית מותג טיפוח השיער SARYNA KEY ויחד לפתוח מספרת קונספט הממותגת SARYNA KEY. אחרי שהמשא ומתן בין הצדדים לא הבשיל לכדי מספרה, פנה אואקיל לגרפולוג אילון בן-יוסף, העוסק גם בייעוץ עסקי. "אילון עזר לי לאתר את הלוקיישן - בשכונה מתחדשת בתל-אביב; ואת הקונספט הייחודי - עמדות אינטרנט ובית-קפה ללקוחות המספרה".

הקשיים בהקמה

"מלבד הקושי שבאיתור הלוקיישן והקונספט, כאמור, קשה היה לי להתמודד מול דרישות העירייה. הפרוצדורה מולה עייפה אותי, ולא אחת גרמה לי ללכת לאיבוד. אין בעירייה מישהו שמלווה את בעל העסק החדש. מטרטרים אותך ממחלקה א' למחלקה ב'. אני בתהליך קבלת רישיון עסק כבר שלושה חודשים".

הבידול העסקי

"יש לא מעט מספרות מעוצבות, אבל אין מספרות כמו שלי עם עמדות אינטרנט ובית-קפה לשימוש הלקוחות ומלוויהם".

2010 לעסק חדש

"מי שמאמין בעצמו, כל שנה היא שנה טובה לפתוח עסק ולהצליח".

תוכניות ל-2011

"להרחיב את מעגל הלקוחות".

מספרת איציק אואקיל

פעילות: מספרה

בעלים: איציק אואקיל

מספר עובדים: 2

השקעה ראשונית: 100 אלף דולר

צפי למחזור בשנה הראשונה: 360 אלף שקל

10

טיפים לבידול עסקי נכון של עסק, מוצר או שירות חדש

על-פי מוטי אלמליח, מנכ"ל יורוקום פנסוניק

1. ניתוח הבידול הסביבתי

לפני שמקימים עסק חדש או שנכנסים לנישה עסקית חדשה, חשוב לבצע ניתוח מעמיק של הסביבה העסקית אליה נכנסים: מי הם המתחרים, מהו דפוס הפעילות שלהם, מהם היתרונות והחסרונות ההדדיים, ואיך כל אחד מהם מבדל את עצמו. ניתוח כזה עוזר למצוא את הגורם שמייחד ומבדל אותך מהמתחרים ומעניק לך יתרון תחרותי מובהק.

2. בחירת דרך הבידול הנכונה

בהתאם לתוצאות ניתוח הסביבה העסקית, יש לבחור דרך איזה מרכיב לבדל את העסק: בידול דרך מחיר, חדשנות, שירות, עיצוב, התמחות וכיוצא בזה. ההחלטה על הדרך, צריכה להיות נגזרת מהאסטרטגיה שנבחרה לעסק.

3. פשטות בהגדרת הבידול

על העסק החדש להציג בבירור ובפשטות במה הוא שונה מעסקים אחרים. התחכמות בהגדרת הבידול או ניסיון לייצר בידול שנדרש להסבירו, עלולה עשויה להוות מכשול לקראת הטמעתו בקרב הלקוחות, העובדים והספקים.

4. הימנעות מסיסמאות

כשמגדירים את הבידול, חשוב לפתח שפה שיווקית פרסומית ברורה, להיות ספציפי ולהימנע מסיסמאות כלליות דוגמת "השירות הטוב ביותר" או "המחיר האטרקטיבי בשוק".

5. תקשור הבידול

נדרש להקצות משאבים לצורך תקשור הבידול העסקי בתוך ומחוץ לארגון. הבידול צריך לבוא לידי ביטוי בשפה פרסומית עקבית ואחידה, בנראות בנקודות המכירה ובממשק עם הלקוחות, בכרטיס הביקור וכיוצא בזה.

6. בחירת הספקים לתקשור הבידול

ישנה משמעות רבה לבחירת הספקים (משרד הפרסום, יחסי הציבור, קידום המכירות), שתפקידם יהיה לתקשר את הבידול. בחירת הספקים הטובים והמובילים בתחומם מסייעת רבות בהטמעת הבידול, לא רק ברמה המעשית אלא גם ברמה התדמיתית.

7. בידול דרך מחיר הוא חרב פיפיות

יש לוודא כי הצרכן מוכן לקבל איכות ותועלת נמוכים יותר משהוא מקבל ממוצרי המתחרים, ושהוא סבור כי המחירים הנמוכים שאתה מציע אינם פוגעים באיכות ובתועלת שהוא מקבל מהמוצר.

8. היצמדות לבידול שנבחר

יש לוודא שאפשר לחיות עם הבידול שנבחר ולעמוד בצורה עקבית בהבטחה לצרכן. בידול נכון אמנם יכול להקפיץ את העסק שלך, אך אם אינך יכול לקיים ולתמוך בו לאורך זמן מדובר ב"התאבדות" עסקית.

9. יצירת יותר מבידול אחד

למרות האמור לעיל, בהחלט ניתן לבחור בידול שונה לשני תחומים שאין השקה ביניהם. למשל, ניתן לבדל את המוצרים דרך החדשנות ואת שירות הלקוחות דרך מהירות התגובה.

10. שיתוף העובדים והצוות הניהולי בבידול

בבחירת הבידול העסקי והטמעתו מומלץ לשתף את העובדים בתהליך. הם אלו שבאים במגע עם הצרכנים ודרכם ניתן לקבל משוב האם הבידול עובד ואיזה שינויים יש לעשות על מנת לשפרו.