תעריף הקישוריות המעודכן: 6.5-7 אגורות לדקה - 70% הוזלה

הפרסום הרשמי ייעשה כנראה בשבוע הבא או בזה שאחריו ■ משרד התקשורת עובד במרץ על מנת למנוע טעויות נוספות בעבודה ■ הערכות - חברות הסלולר יפנו לבג"ץ כל עוד התעריף יהיה נמוך מ-12 אג'

תעריף קישור הגומלין בסלולר ינוע סביב 6.5-7 אג' לדקה, כך נודע ל"גלובס". התעריף החדש בא בעקבות העדכון שערכה חברת הייעוץ NERA ששכר משרד התקשורת בעבודת החישוב שלה.

במשרד התקשורת מתכוונים לפרסם את התעריף הסופי עוד השבוע, אם יסתיימו עבודות אגף כלכלה על חוות הדעת הסופית. המקרה החלופי הוא שהפרסום יידחה לשבוע הבא, אך השאיפה היא לגמור את העבודה השבוע.

מדובר בירידה דרסטית של כ-70% בתעריפים - מ-25.1 אג' היום. ההפחתה תיכנס לתוקפה ב-1 בינואר 2011 והתעריף ימשיך לרדת עד 2014.

תעריף הקישוריות מגובש בימים אלה במשרד התקשורת, כאשר המטרה היא להבטיח שהמשרד יבצע את העבודה הטובה ביותר שניתן. ההערכות הן שכל עוד התעריף יהיה פחות מ-12 אג' ומעלה, חברות הסלולר יפנו לבג"ץ. לכן המשרד רוצה להבטיח שלא יפלו שגיאות נוספות בעבודה, ובימים האחרונים עובדים במשרד אך ורק על הנושא הזה כדי לסגור אותו הרמטית, משפטית וכלכלית.

ההכרזה כי תעריף קישור הגומלין הסופי יהיה נמוך מ-7 אג' משלימה מאמץ אדיר מצד המשרד ושר התקשורת משה כחלון. הפחתת התעריפים יוצאת דופן בהיקפה והיא תוביל לתמורות רבות בשוק התקשורת כולו.

כמו באירופה

בעקבות ההפחתה ישראל מאמצת, פחות או יותר, את המתווה הנהוג במדינות האיחוד האירופי, ולפיכך תימצא במקום טוב בין המדינות שבהן הופחתה הקישוריות לרמה המומלצת באיחוד. חברות הסלולר אמנם יספגו פגיעה בהכנסותיהן כתוצאה מהירידה הדרסטית, אך לדעת המשרד החברות יידעו להתמודד עמה והן לא צפויות להינזק בצורה קשה.

היקף הנזק לחברות מוערך בכ-3 מיליארד שקל, אך כיוון שמדובר בכסף שבעיקר מחליף ידיים בין החברות בגין שיחות מנייד לנייד, הרי שהנזק האמיתי הוא בשיעור הרבה יותר נמוך, ומוערך בפחות מ-900 מיליון שקל לשלוש החברות יחד.

הבעיה האמיתית של חברות הסלולר, ובגינה הן כנראה יפנו לבג"ץ, היא בעיקר בכל הקשור להסטת תנועה שעשויה לבוא מצד המתקשרים מרשתות נייחות - אלה צפויים להגדיל את השימוש ברשת הנייחת על חשבון הרשת הסלולרית.