המירוץ לטריליון

גייתנר ואובמה יכריזו לבסוף על תוכנית תמריצים חדשה - ואנחנו יכולים להרוויח מכך

ברננקי, גייתנר ואובמה טומנים ראשיהם בחול. במשך תקופה ארוכה התעקשו השלושה כי נתוני המאקרו חזקים והצמיחה איתנה. הם הצליחו להתעלם בעקביות משוק תעסוקה גרוע שאינו משתפר, מנתוני שוק דיור אנמיים ונתוני צריכה שהולכים ומחריפים. ברננקי היה הראשון למצמץ ובהודעת הריבית בתחילת החודש הודיע על חזרה לרכישת אגרות חוב ארוכות.

אך ההודעה הזו לא הצליחה לעודד את השוק: המשקיעים רוצים יותר כסף ושיהיה זול (זול אפילו יותר מהריבית הנוכחית). מתחזקים הקולות הקוראים לתוכנית פיסקלית חדשה, וכבר יש לה שם - Stimulus II, אמנם לא שם מקורי, אבל הדבר מראה כי השוק כבר נתן לתוכנית תוקף. הבעיה טמונה בהיקף התוכנית הקודמת. התוכנית הקודמת (שמטרתה, אם נשתמש בתיאורו של ראש ממשלה ממדינה אחרת, הייתה "בלימה") הייתה בגודל של כ-780 מיליארד דולר. התוכנית הבאה (שמטרתה צריכה להיות "נסיקה", אם נחזור על דברי אותו פוליטקאי), צריכה להיות גדולה יותר וטובה יותר. אך מצב הכלכלה אינו רע כפי שהיה עם בחירתו של אובמה, ולעומת זאת מצב החוב של ארה"ב, הלך והדרדר. הסביבה הזו של יחס חוב-תוצר גבוה יותר בארה"ב, וסביבה כלכלית ופוליטית תומכת פחות, לא תאפשר לאובמה להעביר תוכנית פיסקלית בסדר גודל שירגיע את המשקיעים.

הרקע לעיל יכול להביא לתבנית קלאסית של "קנה בשמועה - מכור בהודעה": אם נתוני המאקרו ימשיכו להציג חולשה (והם ימשיכו) ייאלצו הצוות ברננקי-גייתנר-אובמה להכריז על תוכנית פיסקלית חדשה. גם אם יקראו לה בשם תקשורתי אחר (תוכנית האצה, התוכנית לעידוד התעסוקה וכו') הציפייה לתוכנית שכזו תביא לעליות בשווקים. מכיוון שהתוכנית לא תוכל להיות טריליון דולר, המשקיעים יתאכזבו והדבר יביא לירידות בשווקים. התבנית הזו הינה התבנית התואמת להתנהגות מחירי האג"ח הארוכות בהמתנה לנאום ברננקי שראינו בשבוע האחרון.

אז מה ניתן לעשות? בלתי אפשרי לתזמן את התהליך שתיארתי לעיל. ייתכן ויהיה תוך שבועות או תוך חודשים. אך איננו מנסים לתזמן את התוכנית, אלא את האכזבה בשוק מהיקפה, ואת זה קל יותר לתמחר. כאשר נגיע (ונגיע) למצב בו השווקים ממתינים לנאום "מיוחד" של אובמה, וכאשר השווקים יעלו לאור הציפיות על הכרזה מיוחדת בנאום שכזה, זה יהיה הזמן "למכור את השמועות".

הכותב הינו ראש צוות השקעות חו"ל במנורה מבטחים פיננסים.

האמור לעיל אינו מהווה המלצה לפעילות פיננסית מכל סוג והנוקט בה עושה זאת על דעתו שלו בלבד.