"מספיק להקשיב לטון של פרננדז כדי להבין מה הוא רוצה"

טל בנין לא מתכון לשמש כמתורגמן בנבחרת. "השחקנים מקצוענים, תראה להם סימנים על הלוח והם יבינו"; ניסיון? התקופה באיטליה לפני 15 שנה לימדה אותו מספיק על אימון

1. טל, יש מצב שהפעם לא תפשלו ותביאו את הנבחרת לאליפות אירופה?

"אני בן אדם אופטימי מטבעי".

‏‏2. מקום שני בסיום הקמפיין מוביל לפלייאוף, זה ייחשב הצלחה מבחינתכם?

‏‏"אני לא מתייחס למקום שני או מקום ראשון, זה לא מעניין. השאיפה שלנו היא קודם כל לעלות, וזה כולל את כל השחקנים, הצוות המקצועי ואנשי ההתאחדות לכדורגל. מכוונים רק לשם".

‏‏3. כשמסתכלים על הסגל, ברור לכולם שזו נבחרת עם הרבה כישרון בחלק הקדמי ומלא חלוצים מוכשרים, אבל בלי יותר מדי עומק בהגנה.

‏‏"אני לא רוצה להתייחס לנבחרת כחלקים, או למערכים כאלה ואחרים. אבל אני כן יכול להגיד שאנחנו בהחלט נדגול במשחק התקפי ושימוש בכישרונות ההתקפיים שיש לנבחרת".

‏‏4. גם הפעם ליגיונרים יקבלו קדימות בהרכב?

‏‏"לואיס (פרננדז) כבר אמר כמה פעמים ועכשיו אני אחזור על זה - יש מספר שחקנים שיהוו את השלד. כאלו שיהוו דוגמה ויהיו מנהיגי הנבחרת. מטבעם אלו יהיו שחקנים שמביאים איתם ניסיון אירופי".

‏‏5. יש הרבה קולות שקוראים לתת את המושכות בנבחרת לגילי ורמוט, שיחלק את העומס יחד עם יוסי בניון. אולי באמת הגיע הזמן להוריד את הנבחרת מבניון?

"לנבחרת יש רק מאמן אחד ועוזר אחד ורק הם קובעים. אם להתייחס לשאלה שלך, צריך לזכור שיש את הרמה בליגה ויש את רמת הנבחרת, שהיא בעצם רמה אירופית. אלו שני דברים שונים לגמרי".

‏‏‏6. יש הרבה ביקורת על הזימונים האחרונים שלכם. בחלק מהביקורות יש היגיון: איך יכול להיות שגל שיש ודני בונדר, שאפילו לא פותחים בהרכב בהפועל ת"א, נמצאים בסגל?

"ביקורות תמיד יש ואין בעיה איתה. התפקיד של המבקרים הוא לבקר, והתפקיד שלנו הוא לאמן ולקבל החלטות. לגבי בונדר, אני יכול להגיד שעשינו שיחות עם אלי גוטמן לגביו. הוא אמר לנו שבעונה הקודמת, כשהפועל רצה לאליפות, הוא השתמש בו בהרכב במשחקים שבהם הוא רצה לשחק יותר הגנתי. אז כן, יהיה לו שימוש בנבחרת. מן הראוי ששחקני ההגנה יהיו טובים במשחק ההגנה".

לואיס פרננדז, אבי לוזון, נבחרת ישראל, ההתאחדות לכדורגל / צילום: איל גפן
 לואיס פרננדז, אבי לוזון, נבחרת ישראל, ההתאחדות לכדורגל / צילום: איל גפן

לוזון עם פרננדז. "יש דינמיקה טובה" (צילום:איל גפן)

‏‏‏7. נבחרת ישראל לדורותיה הצטיינה בספיגת שערים בדקות האחרונות וספיגת שערים ממצבים נייחים. איך אתם מטפלים בזה?

‏‏"לקחנו הכל בחשבון. אנחנו מודעים לדברים האלו. מצד שני, אנחנו לא רוצים להסתכל על מה שהיה בעבר. ננסה לשנות את זה בדרך שלנו. להיות שחקן נבחרת זה בעצם להיות מוכן ברמה המנטלית וברמה הפיזית במשך 90 דקות, ולא 89".

‏‏8. אין אווירה ביתית באצטדיון ר"ג. אולי כדי לעלות לטורניר גדול צריך לעזוב כבר את המכלאה הזאת ולשחק בטדי או בלומפילד, מגרשים קטנים יותר אבל עם אווירה הרבה יותר ביתית?

‏‏‏"כל מי שמשחק כדורגל או מאמן כדורגל תמיד יעדיף לשחק באצטדיון שמכיל הרבה מאוד מקומות ושהמגרש יהיה קרוב ליציעים. זה הרצון של כולם. אבל מה שיש כרגע זה אצטדיון ר"ג. כולם היו שמחים אם היה משהו אחר, אבל אתה לא יכול לשחק בבלומפילד כשאין לך שם 40 אלף איש".

9. מי יצעק על השחקנים במחצית, אתה בעברית או פרננדז בצרפתית?

‏"מי שמכיר את לואיס, יודע שתוך יום יומיים הוא לא צריך באמצע אף אחד. מספיק להבין את הטון בשביל להבין מה שהוא רוצה. בגדול, כשאתה מדבר עם שחקנים ברמה של נבחרת, הם מבינים את עקרונות המשחק. הם מקצוענים. הם משחקים בקבוצות באירופה ובשלב הבתים של הצ'מפיונס ליג. אתה יכול להראות להם על הלוח כל מיני דברים ובשביל זה לא צריך מתורגמן. יש דינמיקה טובה וכולם מבינים הכל".

‏‏‏10. אין לך יותר מדי ניסיון באימון. מאיפה צברת את הידע הנדרש למאמן ברמות האלו?

"שיחקתי באיטליה 3 שנים, למדתי שם המון. אין לי צל של ספק שחיי היום-יום באיטליה, עם כל כך הרבה טקטיקה וכל כך הרבה לימוד של כדורגל, תרמו לי. וכרגע, זה הצעד הכי טוב שיכול להיות מבחינתי".

11. אתה רואה את הנבחרת כמקפצה עבורך ברמת הקבוצות בעתיד?

"אני לא מתעסק בזה. רק מתחיל קמפיין עכשיו, ואני כולי מרוכז בלעשות אותו כמו שצריך. אין לי עניין לחשוב כל כך הרבה קדימה".