1,500 ראשי נפץ מוכנים לשיגור: הכל על הנשק הגרעיני בעולם

בעוד שאת ישראל מעסיק, ומסיבות מובנות, הכור האיראני בבושהר, בעולם פועלות מאות תחנות כוח גרעיניות, וראשי נפץ מוכנים לשיגור בכל רגע. ככה זה נראה, ביום שלפני הפצצה

1 | הפטרייה האטומית

כ-27 אלף ראשי נפץ גרעיניים קיימים כיום ברחבי העולם, 1,500 מהם מוכנים לשיגור בכל רגע נתון. הפצצה הממוצעת כיום היא בעלת עוצמה גדולה פי 30 מהפצצות שהוטלו על יפן במלחמת העולם השנייה

צאר בומבה 50 מגהטון, פטרייה בגובה 60 ק"מ

קאסל בראבו 15 מגהטון, פטרייה בגובה 32 ק"מ

הירושימה 18 קילוטון, פטרייה בגובה 6 ק"מ

2 | גרעין שליטה

בעולם פועלות כ-450 תחנות כוח גרעיניות ב-37 מדינות. האנרגיה האטומית מיוצרת בהיקף של 2,500 טרה-ואט לשעה ומהווה כ-16% מהאנרגיה המשמשת לייצור חשמל.

10% יפן

31% ארצות הברית

5% דרום קוריאה

33% שאר העולם

5% גרמניה

16% צרפת

3 | כסף קונה בריאות

אנרגיה זולה זה דבר אחד, אבל 400 אלף טונות הפסולת הגרעינית שמפוזרות בעולם - בעיקר בעולם השלישי - זה דבר אחר לגמרי. את הפסולת מטמינים בקרקע או בלב ים. איפה? בכל שנה עושות דרכן עשרות אלפי טונות של פסולת מארצות הברית וממדינות מערב אירופה למדינות יבשת אפריקה ולמזרח אירופה, שקוברות אותם בשטחן תמורת תשלום כספי גבוה.

תחנות כוח גרעיניות בעולם

תחנת הכוח הראשונה בתכנון או בבנייה

תחנת כוח נוספת בתכנון או בבנייה

מספר יציב של תחנות כוח

שוקלים פירוק של תחנות כוח

עברו פירוק מלא של תחנות כוח

אין מתקני אנרגיה גרעינית בכלל

הירושימה ונגסאקי

ב-1945 נעשו שימושים מלחמתיים ראשון ואחרון (בתקווה) בנשק גרעיני. ארצות הברית הטילה 2 פצצות אטום על יפן - דבר שהביא לכניעתה ולסיומה של מלחמת העולם השנייה. הפצצות גרמו למותם של 180 אלף יפנים ולמספר דומה של פצועים. אזרחים רבים מתו בשנים שלאחר מכן כתוצאה מתופעות לוואי של הנשורת הגרעינית.

צ'רנוביל

הפיצוץ בכור האוקראיני ב-1986 נחשב עד היום לאסון הגרעיני החמור ביותר בהיסטוריה. כמות הנשורת שהתפזרה הייתה גדולה פי 30 מאשר בהירושימה, והיא זיהמה באופן חמור אזורים נרחבים ברוסיה, בבלארוס ובשוודיה. כ-300 אלף איש יושבו מחדש, ומיליונים ממשיכים לחיות עד היום באזור מזוהם.

חנות כח גרעיניות
 חנות כח גרעיניות

צאר בומבה

ב-1961 הוטלה בים הצפוני הפצצה הגדולה והחזקה ביותר שנוסתה אי-פעם, כחלק מניסוי סובייטי. הפיצוץ שנמדד היה בעוצמה גדולה פי 3,300 מעוצמת הפצצה שהוטלה על הירושימה, והגיע בשיאו ל-1% מהכוח שאותו מפיקה השמש.

קאסל בראבו

הפיצוץ באי ביקיני במיקרונזיה ב-1954, היה חלק מסדרת ניסויים גרעיניים של ארצות הברית. כתוצאה מהפיצוץ התאדו ונעלמו מן העולם שני איים קטנים. במקום הפגיעה נוצר מכתש בקוטר של כ-2.25 קילומטרים. הנשורת הגרעינית יצרה ענן רדיואקטיבי שפגע בתושבי האיים הסמוכים.

נתונים: המכון לאנרגיה וסביבה, הוועדה לאנרגיה אטומית, רשימת ממצאי הגרעין 2008, C.I.A