סומכים על הנגיד פישר בקביעה שאין בועה במחירי הדירות בישראל? בארה"ב הוא כבר פספס לחלוטין

פישר מתעקש כי אין בועת נדל"ן בישראל ■ אלא שב-2005 הוא נשאל ע"י סבר פלוצקר על בועת נדל"ן בארה"ב - וענה: "אינני שותף לחזיונות החורבן, זו לא בעיה כלל-עולמית" ■ שנה אחר כך החלו מחירי הנדל"ן בארה"ב לצנוח בעשרות אחוזים, ושלחו את העולם למשבר כלכלי ■ והפעם?

"כולם חושבים שיש בועה בנדל"ן ולדעתנו אין. המחיר לא עלה כל כך הרבה". את הדברים האלה אמר נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בראיון ל"פגוש את העיתונות" בערוץ 2 לפני כשנה. דברים דומים אמר פישר פעמים רבות בהזדמנויות שונות באמצעי התקשורת, תוך שהוא מעביר את המסר באופן ברור למדי: אין בועת נדל"ן בישראל.

כידוע, מחירי הדירות בישראל עלו ב-48% (נומינלית) ב-3 השנים האחרונות (לפי נתוני הלמ"ס). בחודשים האחרונים נקט בנק ישראל בצעדים לריסון בועת הנדל"ן, כמו למשל העלה מינורית של הריבית במשק או הקשחה עקיפה של תנאי המשכנתאות (הוראת חזקיהו המפורסמת).

אבל בבנק ישראל, בראשותו של פישר, מקפידים להימנע משימוש במילה "בועה" וממשיכים לטעון כי אין בועת מחירים בשוק המגורים בישראל. האם ייתכן שפישר טועה? תשובה לשאלה זו אין בנמצא, ונצטרך לחכות ולראות. בינתיים, מעניין לשוב ולבחון הערכות שסיפק פישר לפני כחמש שנים בנוגע לשוק הנדל"ן האמריקני - ולהיווכח חד-משמעית שגם הנגיד אינו חסין משגיאות.

ביוני 2005 אמר פישר בראיון לסבר פלוצקר, הפרשן הכלכלי של "ידיעות אחרונות", כי אין בועת נדל"ן בארה"ב. כידוע, ב-2006 התנפצה הבועה ולפי מדד S&P קייס-שילר צנחו מחירי הבתים מאז ביותר מ-30%. משבר הנדל"ן בארה"ב היכה במערכת הפיננסית וגרר את הכלכלה האמריקנית - ואת הכלכלה העולמית - למשבר הקשה ביותר מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת. זאת, בניגוד מפורש להערכות פישר, כי לא מדובר בבעיה כלל-עולמית.

"אני לא שותף לחזיונות החורבן הללו", אמר פישר לפלוצקר ב-2005, כאשר נשאל על בועת הנדל"ן בארה"ב. "בועת הנדל"ן קיימת רק במספר ערים בארה"ב, אבל היא לא בעיה כלל-אמריקנית ולא כלל-עולמית. מחירי הדירות גבוהים בסן-פרנסיסקו, למשל, ולא בבוסטון".

פישר אף הדגיש כי לא מדובר בבועה כמו בועת ההיי-טק שהביאה למפולת בבורסות בשנת 2000. הוא אמר כי ירידות במחירי הדירות בארה"ב יכולות להביא להאטה זמנית בצמיחה אך לא מעבר לזה, וכי השפעתן תהיה "מוגבלת".

אמנם, פישר אז טעה (ובגדול) בהערכתו לגבי בועת הנדל"ן בארה"ב, אולם לזכותו ייאמר שחזה והתריע מפני איום אחר: החוב התופח של ממשלת ארה"ב. "הגירעונות בסחר החוץ ובתקציב הממשלתי של ארה"ב מייצרים איום כלכלי גלובלי מאוד רציני", אמר אז פישר. בול פגיעה.