מקורות בפמליית רה"מ: יש מעקב אחר מבצעי הפיגוע

(עדכון) השקפת נתניהו: צריכים להיות ריאליים; לאמריקנים יהיה מקום חשוב בשיחות ■ "לא באתי לחפש תירוצים. באתי למצוא פתרונות" ■ ישראל למזכ"ל או"ם בעקבות הפיגוע: נממש זכותנו להגנה עצמית

"לא באתי לכאן לשחק משחקים... לא באתי לכאן לחפש תירוצים. באתי לכאן למצוא פתרונות". כך יאמר הערב (ד') ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בסעודת ערב בבית הלבן לציון חידושו של המו"מ הישר בין ישראל לפלסטינים. באירוע ישתתפו כמובן נשיא ארה"ב, ברק אובמה, וכן נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, עבדאללה מלך ירדן, חוסני מובראק, נשיא מצרים, טוני בלייר, נציג הקוורטט ודמויות מרכזיות אחרות בתהליך השלום.

"אני מודע לכאב שנגרם למשפחות כה רבות, שאיבדו את יקיריהן", יאמר נתניהו. "רק אתמול נרצחו ארבעה ישראלים, לרבות אשה הרה ואם לשישה, ע"י טרוריסטים אכזרייים. אני מוכן לצעוד בשביל השלום מפני שאני יודע מה תהיה משמעות השלום לילדינו ולנכדינו". "אבל על השלום צריך להגן מפני אויביו", יוסיף רה"מ.

"... עזבנו את לבנון וקיבלנו טרור. עזבנו את עזה, וקיבלנו טרור.. אנו רוצים להבטיח שהשטחים שעליהם נוותר לא ייהפכו למובלעת איראנית שלישית שמכוונת לליבה של ישראל. לכן, שלום בר הגנה מחייב הסדרי ביטחון שיוכלו לעמוד במבחן הזמן והאתגרים הרבים שעוד נתייצב מולם". "הנשיא עבאס, איננו יכולים למחוק את העבר, אבל יש בכוחינו לשנות את את העתיד", יאמר נתניהו.

מקורות בפמליית רה"מ אמרו אמש, כי מתקיים מצוד אחר מבצעי הפיגוע ליד חברון, שהטיל את צילו על השקת המו"מ הישיר. לראש הממשלה נמסר, זמן קצר לפני כניסתו לשיחה עם אובמה, כי "יש מעקב אחרי המחבלים; המודיעין שלנו עוקב".

השיחה עם אובמה נמשכה כמעט שעתייים. רה"מ התבטא באזני מקורביו, כי הוא ואובמה "כבר צוברים הרבה שיחות בארבע עיניים ונוצר ביננו דיאלוג די ייחודי". נתניהו מסרב לומר האם הנושא האיראני עלה בשיחותו עם נשיא ארה"ב, אך ציין שאחד הגורמים שסללו את הדרך לחידוש המו"מ עם הפלסטינים היא, שלמדינות רבות באזור יש אינטרס ברור בהצלחתו, בגלל חששותיהן מהתעצמותה של איראן.

רה"מ גם מסרב לענות לשאלות הנוגעות להמשך הקפאת הבניה בשטחים. חשיבתו היא, שהתבטאויות רבות יכולות להכשיל את המו"מ הטרי כבר בתחילתו. הכוונה היא להצניע את הדיון הפומבי בסוגיות רגישות. הוא סירב לענוות על שאלות האם אובמה ביקש ממנו להאריך את ההקפאה.

רה"מ יצא מהבית הלבן משוכנע שאובמה מבין שיש רצון כן, אמיתי, בצד הישראלי להגיע להסדר, אך זה חייב להיות מושתת על הסדרי ביטחון שאינם תיאורטיים, שאינם נשענים רק על התחייבויות מילוליות או אפילו חוזיות. נקודה זו הובהרה היטב לנשיא.

נתניהו מנה שלושה יסודות להסדר פוטנציאלי עם הפלסטינים:

הכרה: ביטוי לסיום הסכסוך. הכרה שישראל היא הבית הלאומי של העם היהודי ושיהודים יכולים לבוא לחיות לישראל באופן חופשי, בדיוק כפי שפלסטינים יוכלו לחיות באופן חופשי בפלסטין עתידית.

ביטחון: כל הסכם חייב לכלול מענה לבעיות שקשורות בהחדרת אמצעי לחימה או טרוריסטים לשטחה של פלסטין העתידית. הסדרי הביטחון שיהיו מקובלים עלינו יאפשרו לנ לפעול נגד איומים עתידיים כמו נגד איומים שצצו בעשור שחלף. הקשר ההיסטורי של העם היהודי לישראל. אנו לא זרים בארץ הזו. אבל אנו יודעים גם שבארץ הזו חייים שני עמים. אנו צריכים למצוא פיתרון לדו-קיום בשתי מדינות: מדינה פלסטינית מפורזת, בצד ישראל שהיא בית לעם היהודי.

נתניהו העלה עקרונות נוספים בשיחתו עם אובמה, אך הוא מעדיף לא לדבר עליהם בפומבי בשלב זה, לדברי מקורות בפמלייתו.

רה"מ מבין שלאמריקנים יהיה תפקיד חשוב במו"מ הישיר עם הפלסטינים, אם כי הוא נמנע לפרט או להגיב על הערכות, שכתום הפסגה, יתקיימו פגיישות דו-שבועיות בינו לבין עבאס, בנוכחות נציג אמריקני, קרוב לוודאי ג'ורג' מיטשל. האמריקנים יראו בהתחיייבות כזו להמשך המו"מ הישג משמעותי. חשיבתו של נתניהו היא, שאי אפשר להגיע להסדר בלי מו"מ ישיר, אך הסדר לא יהיה אפשרי בלי מעורבות אמריקנית צמודה ועמוקה. צריך להיות ריאליים, הוא אומר.

נתניהו מודע כמובן לפערים העמוקים מאוד בין ישראל לפלסטינים, אך הוא גורס שהמו"מ לא עומד להתסתיים בשיחתו מחר עם עבאס, בסטייט דיפרטמנט. זו רק השקת התהליך. האם נוכל להגיע להסכם קונספטואלי על יכולתינו להגיע למצב של דו-קיום בשלום ובביטחון? האם זה אפשרי? כן, בעתיד, גורס נתניהו. האם נוכל להגיע להבנה עם אובמה על כך? רה"מ סבור שכן. עם עבאס? תשובת נתניהו היא: אינני יודע.

לפני הפגישה עם נתניהו, התבטא אובמה בחריפות נגד מבצעי הפיגוע ליד חברון. "אלה גורמים קיצוניים שרצו לזרוע הרס במקום שלום", אמר הנשיא. "הביטוי לכך הוא הטרגדיה שביצעו אתמול אלה שחותרים תחת השלום. צרך להיות ברור: ארה"ב מחויבת לביטחונה של ישראל ותנסה לעשות כל מה שביכולתה למנוע מעשים כאלה". "הנה מסר לחמאס ולכל מי שנוטל על עצמו אחריות לפעולות כאלה", אמר אובמה. "זה לא יעצור אותנו משיחות השלום". הוא הביע תנחומיו למשפחות ההרוגים והביע הערכה לנתניהו על שהוא מוסיף להיות מחויב לתהליך השלום בשעה קשה כזו.

ישראל למזכ"ל או"ם בעקבות הפיגוע: נממש זכותנו להגנה עצמית

באיגרת למזכ"ל או"ם, באן קי מון, כותב השגריר החדש של ישראל באו"ם, מירון ראובן, כי ישראל תוסיף לממש את זכותה להגנה עצמית ותנקוט את כל האמצעים הדרושים כדי להגן על אזרחיה.

"ישראל נחושה בהחלטתה להעמיד לדין את המחבלים האחראים לפיגוע כמו גם את שולחיהם", נאמר באיגרת.

"אני רוצה להדגיש שישראל לא תיתן לטרור להכתיב כיצד והיכן יחיו ישראלים ולא תתיר לו לשנות את מחויבותה לביטחון אזרחיה ושאיפתה לשלום", מדגיש השגריר. הוא צייין, שישראל מקדמת בברכה את ההחלטת המזכ"ל לפרסם גינוי חריף של הרצח האכזרי.

לראובן, בן 49, יש ותק של יותר מ-20 שנה בשירות החוץ. הוא התמחה באמריקה הלטינית ובתפקידו האחרון שימש כשגריר ישראל בקולומביה.