מפיקת "כוכב נולד": "ליד 'האח הגדול' אנחנו הכי תרבותיים"

טמירה ירדני סוגרת עוד עונה של "כוכב נולד": "צעקו לי 'בגללך אנו במקום 5 במתמטיקה'" ■ היא מתעקשת שרייטינג הוא לא חזות הכול, אבל עושה הכול כדי לגרום לצופים לסמס יותר

בראשית שנות ה-80, הרבה לפני שאנשים פה סימסו ויילדו כוכבנים, טמירה ירדני נדדה ברחבי הארץ יחד עם יהודית רביץ, שאותה ניהלה אז, והגיטרה הנוגה שלה. השתיים עברו בין היכלי תרבות לחדרי אוכל קיבוציים, רביץ על הבמה וירדני בקהל, מאזינה לרחשיו.

באחת ההופעות ישב ליד ירדני צעיר שאיבד את מאור עיניו באחת החזיתות. כשרביץ החלה לפרוט את "לקחת את ידי בידך", הוא חייך לפתע. בלי לדעת שירדני מצותתת סיפר החייל למי שלצדו כי על רקע השיר הזה פגש את חברתו, ושזה השיר של חייו. "בכל פעם שאשמע את השיר אולי לא אשכח שאני עיוור", אמר, "אבל אתה יודע מה? אני מבין למה להמשיך".

היום, 30 שנה אחרי, ירדני מתארת את השיחה הזו כרגע ששינה את חייה. "אני לא נותנת איזה ערך מיוחד לדברים שאני עושה, אבל היה שם משהו שהבנתי. הבנתי שבדיוק את 'זה' אני רוצה לשמר", היא מגלה בראיון מיוחד ל"גלובס", "את השורשים שלנו, המורשת".

מבעד לענני הציניות של עולם הטלוויזיה המקומי, שירדני היא ללא ספק משליטיו, מתעקשת המפיקה שמה שהיא עושה, זה לא עניין של כסף ושל טבלאות רייטינג. "אומרים שריאליטי זה סמסים", היא אומרת, "נכון, אבל זה כלי, זה שטויות. המהות היא באמת תמימה. להביא למסך שירים שאלמלא 'כוכב', הנוער היום לא היה שומע".

רגע לפני גמר העונה השמינית של "כוכב נולד" במוצאי השבת הקרובה, היא משוכנעת כי "זו אחת העונות הכי טובות שעשינו".

* את אומרת את זה כל עונה.

"ממש לא. היו עונות יותר קשות, עם מועמדים פחות אטרקטיביים. בשנה שבה יהודית רביץ החליטה לשבור את הקונצנזוס האמנותי ולבוא להתארח ב'כוכב', הכול השתנה. מאז הגיעו משלמה ארצי ועד יהודה פוליקר, שהבינו שהנושא הוא מוזיקה. אני אומרת את זה על העונה הזאת, כי היא היתה מאוד ארוכה, אינטנסיבית ולא פשוטה".

זמן פציעות במונדיאל

"כוכב נולד" של השנה תסתיים ככל הנראה עם רייטינג נמוך משנים קודמות. בחודש הראשון שלה התמודדה התוכנית מול משחקי המונדיאל בערוץ 1, וחלק ניכר מהקהל הנאמן פתאום העביר ערוץ, וחמור מכך, הפסיק לדבר על התוכנית.

"התחלנו עונה עם אודישנים באחוזי רייטינג מאוד גבוהים ובאזז גדול, ואז הגיע המונדיאל. וואו, מלחמה. לא צפינו כזה דבר", מודה ירדני, "איש לא צפה שהמונדיאל ישאב את האנשים. זו השנה הראשונה שהבאזז היה ועבר למשהו אחר. אחר-כך במשך כל התקופה עשינו רי-באזז".

* מה זה רי-באזז?

"זו המצאה שלי. אתה צריך להחזיר את 'דיבור המשרדים' הזה, שאתה הולך ברחוב ואומרים לך 'מי יזכה? לא מגיע לו, כן מגיע לו'. ברוך השם זה חזר, אבל זו עבודה קשה".

לנצח את המונדיאל בכל פעם שהוא ניצב מול "כוכב נולד" הפך עבור קשת וטדי הפקות, חברת ההפקות של ירדני, ל"ספורט" של ממש, "ותמיד ניצחנו באותו יום את המשחק". אבל זה לא היה פשוט, והזיעה של המותג הכל-יכול נראתה היטב על המסך. "הוספנו הרבה אמנים, הוספנו ספיישלים, עבדנו על כל תוכנית כמו על שתי תוכניות. פעמיים בשבוע, תוכניות מאוד מורכבות מוזיקלית בנות שעתיים. בנוסף, צילמנו הרבה תוכניות מקדימות. נעשתה כאן עבודה מאוד אינטנסיבית השנה. דווקא חיבבתי את העונה הזו, אתגרים זה כיף בשנה השמינית. רגיל זה לא מעניין".

* ובכל זאת, הניסיון להוסיף שידור שלישי באותו שבוע - ביום שישי - עלה לכם ברייטינג נמוך של כ-14%.

"יום שישי היה טעות. בלי שום קשר למונדיאל, זה היה רעיון גרוע ולא נכון אמנותית. הקידום של היום הזה גם היה קשה, כי ללא פרומו בתוכניות של רשת (על רקע מחלוקת בין שתי הזכייניות - ל"א) היה צריך ביומיים להבהיר שיש פתאום עוד תוכנית, וזה לא היה נכון. אבל באשר למונדיאל, אני שמחה שבקשת נאבקו ואמרו 'מונדיאל זה מעולה, אבל אפשר עוד משהו'".

אין לטעות. גם השנה, למרות הפגיעה, "כוכב נולד" שמרה על הובלה ברורה בטבלאות הרייטינג ומסיימת בממוצע של 24.5% בקרב משקי-בית יהודיים. ההכנסות מהתוכנית מגיעות לעשרות מיליוני שקלים.

"כל מה שקשור למסך הוא של קשת", אומרת ירדני, "אנחנו לא מקבלים דבר, גם לא מה-SMS. אנחנו עובדים עם מחיר מסוים לעונה, וההסכם הוא שב-5 בספטמבר, בשעה חצות ודקה, אנחנו מעבירים את כל המתמודדים לרשותנו".

* ובכל זאת, כשנאלצתם להשקיע בעונה יותר, בגלל המונדיאל, הרווח שלכם קטן.

"עקרונית כן. אבל כשיש דברים חריגים, מתיישבים ורואים מה הגיוני ומה לא ומוסיפים. אז קשת השקיעה יותר משאבים השנה. זה היה נכון, כי היא הצליחה גם להתמודד עם המונדיאל וגם לשמור על אחד העוגנים הכי חזקים שלה".

* ושידור שמביא רייטינג של 14% לא שוחק את העוגן הזה?

"בכלל לא ידעו אם היום הזה היה או לא. בגלל זה גם לא צפו. התדמית של 'כוכב' לא יכולה להינזק מפעם אחת שצפו בה פחות".

לפי ירדני, התחושה של חצי מהאנשים היא שגם הם יכולים לשיר ואף להיות שם, על הבמה, היא הכוח האמיתי של התוכנית, והיא שגורמת לקשת לבקש שכבר עכשיו תחל העבודה על עונה תשיעית. "בניגוד לריקוד, אתה לא צריך לעבוד 24 שעות ביממה כדי לעמוד בסטנדרטים".

* ובכל זאת, זו הפקת טלוויזיה, עם שיקולי מערכת ולוח משדרים וכסף ואנשים. עד מתי תמשיכו?

"כמו שזה עכשיו, מבחינת קשת ומבחינתנו, אנחנו נשמח לעשות עוד ועוד. אבל זה פונקציה של אם זה יעניין את האנשים. לא יעניין - נלך הלאה".

* עד כמה "כוכב נולד" היא העוגן הכלכלי של החברה?

"כשנחשוב שלא יהיה 'כוכב', יהיו לזה תחליפים. זה עוגן, עם עוד מספר עוגנים, ואני מעריכה שנמצא פתרון, כמו כל עסק שבסופו של דבר המוצרים שלו הם עונתיים".

"אנחנו לא משרד החינוך"

ירדני היתה במשך שנים, יחד עם בעלה דודו, מנהלתם האישית של כוכבים כמו יהודית רביץ, קורין אלאל, אריק סיני, יהודה פוליקר ולהקת בנזין. תמונותיהם של כל אלה תלויות בקולאז' במשרדי טדי בתל-אביב, לצד אלה של נינט, שי גבסו ורוני דלומי. קיר אחד, בחדרה שלה, מוקדש לתמונות שחור-לבן של זמרת צעירה אחרת שהספיקה להוציא אלבום אחד לפי שפרשה, טמירה ירדני.

לימים הפיקה טדי של הזוג ירדני את "הקומדי סטור" בראשית ימי ערוץ 2, ובהמשך גם את "שמש" ואת "לא נפסיק לשיר", שהתפתחה לפני 8 שנים להיות "כוכב נולד". כיום, אחרי שהפיקה גם להיטים כמו "השיר שלנו", "דני הוליווד", ו"הפיג'מות", החליטו בטדי לראשונה ליצור מה שמכונה "ז'אנר עליון", כלומר דרמות איכות.

היום עובדים בחברה על 3 דרמות של הסופר רון לשם (ל-HOT, yes וקשת), על סיטקום לצביקה הדר, על סדרת המשך ל"עניין של זמן" עם רונית וייס עבור רשת, על סדרה קומית עם אבנר ברנהיימר על משפחות אלטרנטיביות ועל פרויקט של התסריטאי אורי גרוס עבור ערוץ 10.

"התרחבנו לכיוונים נוספים", אומרת ירדני, "חבריי המפיקים שעושים סדרות דרמטיות כמעט מתמוטטים. צריך לפתור את זה. צריך לראות איך בישראל הקטנה אפשר לעשות דרמות בשפה שערוץ 2 מכתיב".

* התרגלת לזה ש"כוכב נולד" מושכת גם הרבה אש?

"בעבר זה היה יותר. ברוך השם בא 'האח הגדול', תודה. אחרי 'האח הגדול' אנחנו כבר הכי תרבותיים שיש", היא אומרת בחיוך. "הלוא מה אנחנו עושים? שרים ובוחרים זמר. הסמסים זו כבר התרבות של הילדים. להגיד על זה משהו זה כבר אנכרוניסטי.

"לא מזמן הוזמנתי לדיון באוניברסיטת בר-אילן על עתיד השירה העברית. פתאום הקהל התחיל להגיד 'בגללכם אנחנו במקום החמישי במתמטיקה!', ואנשים קמו וצעקו. פתאום הפכתי למייצג ערוץ 2 והרגשתי כמו כושי בדרום האמריקני שחשוד ברצח. עוצמת המחאה היתה מדהימה. אנחנו לא משרד החינוך, אנחנו חלק מדבר בולט, אבל אבוי אם זה מה שמפעיל את החברה".

* את אוהבת מה שאת רואה בטלוויזיה?

"האם התמהיל כולו בעל ערך ושווה צפייה? לא. הטלוויזיה משפיעה כמדורת שבט. אבל אדם בוגר לא ישנה את דעותיו ואת דרכיו בגלל הטלוויזיה. בעידן האינטרנט ליידי גאגא משפיעה יותר מכל טלוויזיה".

עלבון מ"ידיעות אחרונות"

עם מעבר הגמר לירושלים, פתחה "כוכב נולד", שיצרה לא אחת מחלוקות, חזית חדשה - הפעם מול החוגים החרדיים. אלה דרשו שלא לקיים את האירוע בסמוך לעיר העתיקה במוצאי שבת, מחשש לחילול היום הקדוש. שלשום (ד') נודע כי מנכ"ל קשת אבי ניר נפגש עם נציגי החרדים והבטיח לרבנים כי הגמר לא יפגע בקדושת השבת.

הגמר, אומרת ירדני, צפוי להיות קשה מאוד להפקה. כדי לא לחלל שבת, הכניסה לבריכת הסולטן תהיה רק ב-19:40. "נקווה שיהיה מה לראות בשעה 21:00", היא ספק מחייכת.

"אנחנו עושים את הדבר שלנו, והם עושים את הדבר שלהם. אלה השורשים שלנו. הרי בכל שבת יש שם אירוע, ופתאום 'כוכב נולד' הפך למשהו משוקץ ומאיים על קואליציות? חבל. לא יהיה עימות, כי אנחנו לא נתעמת. אני מקווה רק שלא יזרקו עלינו חיתולים".

* דבר ייחודי נוסף לעונה, זה שהיא היתה הראשונה שלא קודמה ב"ידיעות אחרונות". הרגשת שזה פגע בכם?

"עולם התקשורת משנה פאזה. יש הרבה מאוד דברים ש'כוכב' חווה ביחד עם קשת עכשיו, באופן טבעי. אבל במהות זה לא פוגע. זה קצת מעליב, מבחינתי. זה מסוג הדברים שאין לנו שום יד וחלק בהם. בטח שיותר כיף כשעיתון עוזר, אבל זה תוספת. אני מעריכה ויודעת שלטלוויזיה יש כוח יותר חזק לקדם את עצמה".

ירדני מביטה מלב הזירה על הנעשה ומבינה כי השוק משתנה. "אני כבר שועלת קרבות ותיקה", היא אומרת, "אתה רואה את המשקיע החדש ב-HOT, אתה רואה את שאול אלוביץ' בבזק, ואתה רואה שקשת מפתחת סביבה הרבה תחנות לווייניות ואת אתר mako, עד שהוא הופך לפלטפורמת ערוצים. לדברים האלה יש משמעות".

* את שומרת לעצמך מקום בסדר החדש? לאילו שינויים את נערכת?

"הכול מתחיל ונגמר בתוכן, ותוכן אנחנו יודעים לעשות. מעשית בחרנו מקצוע נכון".

* יש סיכוי שתקני ב-2012 רישיון לערוץ טלוויזיה או תחברי לקבוצה שתעשה זאת?

"לא בשלב הזה של חיי. זה נורא תלוי בקונסטלציה ומה יעניין".

* היתה לכם הרפתקה עם מיזם "טדי TV", שיועד לשדר תוכן שלכם באינטרנט ולא עלה יפה.

"רצינו לעשות ערוץ וחברנו לאינטרנט זהב, לשאול אלוביץ', שחשבו שתהיה להם מחלקת אינטרנט גדולה, והתברר להם שהם לא רוצים מחלקת אינטרנט. קשה מאוד לעשות ערוץ בעל ערך, בלי להשקיע בו הרבה כסף".

* השנה הגיעה אלייך ואל יואב צפיר הצעה לנהל את התוכן של רשת, ולעבור אליה יחד עם המותג "כוכב נולד".

"הם לא רצו את 'כוכב נולד' שם. רשת, שמצאה את עצמה בלי מנהל תוכן, עשתה את הדבר הכי נכון ופנתה לשוק. בדקה את יואב ואת טדי, בלי 'כוכב נולד' ובלי צביקה כי ידעו שהוא חתום. זו היתה הצעה מעולה ומחמיאה מאוד. אני מאוד מודה להם עליה. אבל אנחנו גם באמצע העשייה של 'כוכב', וגם נעים לנו איפה שאנחנו".

* איך קשת הגיבו לאיום?

"היה איום, אבל אבי ניר מכיר אותי, גם לאור תשובותיי לרשת המאוד מובהקות. זה לא שניהלתי משא-ומתן. אז היה משהו שהוכיח שבעוד מקום חושבים שאנחנו טובים ויודעים לעשות את המלאכה".

* יש מחויבות שלכם לקשת?

"את רוב הדברים שאנחנו חושבים שמתאימים לערוץ 2, אנחנו מביאים כמעט באופן טבעי לקשת. ליוויתי אותם שנים באהבה גדולה עם אנשים מצוינים שבראשם אבי ניר. עם זאת, אם משהו לא מתאים להם - הם לא לוקחים, והיו דברים מעולם. אין מצב שהם אומרים 'טוב, זו טמירה, בוא נעשה את זה'. אין פה רחמים".

"העיתונאים גירשו את ג'קו מהארץ"

רגע לפני סוף העונה, ירדני מבינה שיש מקום לשקול להפחית את מספר המועמדים לעונה הבאה. לדבריה, השנה ירדה גם הציפייה שכל יוצאי התוכנית יהפכו לכוכבים. "אנשים הפסיקו לחשוב שכל הקבוצה צריכה להצליח בכל אשר תפנה, וכשסופרים את כמות הזמרים שישנם עכשיו בשוק, משירי מימון דרך הראל סקעת, ורואים את ערכם - רואים שזה נחמד".

* חלק ניכר מהפרנסה של טדי הם בוגרי התוכנית.

"אנחנו משאירים את אלה שהם יותר - מילה די שנואה עליי - 'מולטי טאלנט'. כאלה שיכולים לעשות עוד דברים, כמו טלוויזיה, תיאטרון או מוזיקה, כי לזה המשרד שלי יודע לתת תשובות. לאנשים שרק רוצים לשיר יש אולי מקומות טובים יותר.

"כולם חתומים אצלנו לשנתיים מרגע הכניסה לתוכנית, בעיקר בשביל שימשיכו להופיע במסגרת 'כוכב' כדי להתפרנס, והם אכן מתפרנסים מזה. אחר-כך אני משחררת באהבה רבה.

"בשנתיים האחרונות, בכירות זמרות טדי הרימו את נס המרד. נינט, למשל, החלה לכתוב פרינג'. אז כל מי ששומע תצלנה שתי אוזניו, 'איך זה יכול להיות, הלוא מנינט אפשר להתפרנס עד אין קץ'. אבל אני חושבת שזאת הדרך. היא צריכה לצאת עם האמת שלה. כך גם מרינה. אמנים שיכולים ממש להרגיש שהם עושים שקר בנפשם, אותם אני ממש מחבבת. יאללה, יש הופעה, זה עבודה. אצל מרינה זה לא עבודה, וגם לא אצל נינט. יצאו לי כאלה פתאום, דווקא ב'כוכב'".

* אפקט נינט עוד עובד?

"לנינט יש תכונה שהיא לא בת-הגדרה. כשהיא משחקת בהצגה, מקריאה שיר או עושה פרסומת - כולם שם. זה יוצא דופן. זה קורה אחת לעשרות שנים בארץ או בחו"ל. זה אחד הדברים שמאוד הפריעו לה, או יותר נכון - לקהל. אנשים שרואים נינט, וזה הדבר הכי אהוב עליהם, לא מבינים פתאום מה היא עושה".

* הקהל הרגיש נבגד על-ידה?

"איך אפשר לדבר עם הטוקבקיסטים שכעסו שהיא עברה מרן ליהודה? נהיה חוסר אמון על שטויות שאי-אפשר לתאר. גם אצל ג'קו אנשים אמרו, 'תחזירי לי את ה-SMS'ים!'".

* כששמעת שג'קו עוזב את הארץ, כי לא הצליח להשתקם מאז אותו ריאיון, מה חשבת?

"זו נקודה כאובה מאוד. אני חושבת שמה שיצא החוצה זו לא האמת. אני חושבת שהראיון שנעשה אתו היה בוטה וחסר מחשבה, ולבסוף העיתונאים גירשו בן אדם מהארץ. גם האשמה שלנו מאוד כבדה, כי יום אחרי גמר לא שולחים בן אדם לבד להתראיין כך".

* יש החלטה עקרונית לגבי שירות בצבא והשתתפות בתוכנית?

"ממש לא. למרות לחצי המכבש שעברנו, חשבנו שזה לא תפקיד שלנו להיות הצנזור של המדינה. כל האנשים שלנו שהם לא בני 18 הולכים לצבא אחרי זה. זה היה עם רוני, עם דיאנה, כולם, כי אני דחפתי אותם, וכי יש להם הבנה שהם חיים פה במדינה והנטל מתחלק".

* במקצוע ההפקה תמיד יש חרדה קיומית, או שאת מרגישה יציבה?

"זה עסק של הרבה שנים. הוא נמצא בהרבה מקומות. גם את 'כוכב' אנחנו מותחים ולוקחים אותו למקומות נוספים. אנחנו עובדים עם נינט, עם מרינה מקסימיליאן בלומין, עם בועז מעודה, ברור שעם צביקה הדר, אז העשייה שלנו מגוונת. טדי היא על בסיס מאוד איתן, אני לא מרגישה מאוימת".