מכתשים אגן תייצר חשמל: תבנה תחנת כוח ברמת חובב

200 מיליון דולר יושקעו בתחנת הכוח שתייצר 120 מגה-וואט ■ ההקמה תתבצע בידי רמת נגב אנרגיה בשיתוף הקונצרן הטורקי זורלו

הוועדה לתכנון ובנייה של המועצה המקומית-תעשייתית ברמת חובב אישרה הקמת תחנת כוח, שתשרת את מפעל מכתשים אגן הפועל בתחומה. התחנה תופעל באמצעות גז טבעי והיא צפויה לייצר כ-120 מגה-וואט חשמל בשנה. עם השלמת עבודות ההקמה והפעלת התחנה, צפויה חברת מכתשים למכור חלק מהאנרגיה שתיוצר בה לחברת החשמל ולצרכני קצה נוספים.

בעבודות להקמת התחנה יועסקו כ-300 עובדים, והן עתידות להימשך כשנתיים בהיקף השקעה של כ-200 מיליון דולר. בתום עבודות ההקמה, יועסקו בה כמה עשרות עובדים.

עבודות הבנייה צפויות להתחיל בקרוב, כבר בראשית 2011. היא תוקם בידי חברה-בת של אדלטק, רמת נגב אנרגיה, והשותף העיקרי במיזם הוא הקונצרן הטורקי הענק זורלו, שיחזיק ב-51% ממנו.

גורמים ישראליים הפועלים בתחומי האנרגיה והתעשייה אמרו ל"גלובס", כי בניגוד להערכות שנשמעו לאחרונה, לפיהן זורלו תצמצם ואולי אף תפסיק את פעילותה בישראל בשל המשבר ביחסים בין המדינות - היא ממשיכה בפעולותיה בארץ.

הערכות אלה עלו בעקבות התבטאות חריגה, אך גם מעורפלת, של יו"ר הקונצרן הטורקי, מוראט סונגור בורסה, על רקע אירועי המשט שבו השתלט צה"ל על הספינה הטורקית מאווי מרמרה. סונגור בורסה אמר ימים אחדים אחר כך: "החברה שלנו מתנגדת לשימוש בהשקעות כמנוף פוליטי, אך היא לא מתכוונת להתקדם בעסקיה בתקופה הקרובה כי איננו רוצים שיאמרו שאנחנו מרוויחים מבחינה עסקית, כשאירועים מסוג זה מתרחשים". ההצהרה של יו"ר זורלו עוררה חששות בתחום האנרגיה בארץ, בין השאר על רקע מעורבות הקונצרן הטורקי בארבעה מיזמים להקמת תחנות כוח בישראל.

עם זאת, גורם בתחום האנרגיה אמר, כי במבחן המציאות, זורלו ממשיכה לפעול בישראל ללא שינוי. וזאת, "בשל מעורבותה העסקית העמוקה בישראל".

ראש המועצה המקומית-תעשייתית ברמת חובב, אנדריי אוזן, המכהן גם כיו"ר הוועדה לתכנון ובנייה שלה, אמר כי ". מדובר בהשקעה אדירה שאינה מובנת מאליה, שכן במשך שנים ארוכות היקף ההשקעות לפיתוח ברמת חובב היה שולי. הקיפאון בהשקעות הורגש עד מאד וכעת אנחנו יוצאים לדרך חדשה, של פיתוח עסקי שיורגש כבר בטווח הזמן הקרוב".