לבעלי הדירות אין בושה: המחיר המבוקש ל-4 חדרים בת"א זינק ב-4 שנים מ-1.1 מיליון שקל ל-2.6 מיליון

מדד גלובס-הומלס: היום התשואה על השכרת דירה בת"א היא בין הנמוכות ביותר ■ 3 חדרים בחיפה - עדיין הנכס עם התשואה הגבוהה ביותר - 6.73%

חודש אוגוסט הישראלי אינו זמן טוב בדרך כלל לבצע (או לאמוד) את עסקאות הנדל"ן בשוק המגורים: חם, לח ודביק; החופש מבתי הספר ומהקייטנות משאיר את הילדים בבית ולא מותיר יותר מדי זמן פנוי להורים (לבילוי, לעבודה או לחיפוש דירה חדשה); מי שבאמת רוצה דירה חדשה מתזמן את הרכישה לחודשי החורף או חודשי הקיץ הראשונים, כך שיוכל להיכנס לדירה לפני חודש ספטמבר; השנה נוספה סיבה נוספת לצינון השוק בחודש האחרון, על רקע הקריאות שיצאו פעם ועוד פעם מקובעי המדיניות השונים שסיפרו שנעצרה השתוללות המחירים וששום דבר לא ממש בוער.

ואף על פי כן, מדד מחירי הדירות המבוקשות באתר הומלס, מצביע על המשך עליות המחירים גם באוגוסט במרבית הדירות ובמרבית האזורים.

בדירות 4 חדרים נרשמה החודש ירידה רק בפתח תקווה ובירושלים, של 5% ו-2% בהתאמה, גם זה אחרי עלייה חדה בחודש שלפני כן (6% ו-4% בהתאמה), מה שמלמד שמדובר בסך הכול בתיקון קל למגמה החיובית; בדירות 5 חדרים נרשמה ירידה ב-3 אזורים בלבד - מתוך 13 האזורים בפריסה ארצית שנבדקו החודש (החודש לא מפורסם המדד לאזור הצפון, בעקבות שינויים שנערכו במדד והצורך באימות סטטיסטי): ראשון לציון ירדה ב-2.3%, המשך לירידה של 1.4% בחודש יולי, פתח תקווה ירדה ב-3.5% (אחרי עלייה של יותר מ-4% ביולי) ובאזור נס ציונה-רחובות נרשמה ירידה של 2% אחרי יציבות קלה בחודש שלפני כן.

עם זאת, דווקא דירות 3 חדרים - שיאניות התשואה מהשכרה והאלטרנטיבה הזולה ביותר בשוק המגורים - רשמו החודש ירידות מחירים ב-7 מתוך 13 האזורים שנבדקו.

המשקיעים נעלמים

לא מן הנמנע, שמדובר בתגובה ליציאתם של רבים מהמשקיעים מהמשחק: המשקיעים הפוטנציאליים מבינים שרווחי ההון של השנתיים האחרונות כנראה לא ישחזרו את עצמם בתקופה הקרובה ומחליטים לוותר, בעוד משקיעים ותיקים משתכנעים שהגיע הזמן לממש (מה גם שמדובר בחודשים של פתיחת חוזי שכירות בדרך כלל) ופולטים לא מעט דירות בחזרה לשוק, כשרבות מהן הן כמובן דירות קטנות וזולות יחסית בנות 3 חדרים.

מעניין גם לשים לב שהעיר פתח תקווה, רווית הבנייה החדשה שרשמה עליות מחירים מרשימות לאורך השנתיים האחרונות, היתה החודש העיר היחידה בה נרשמו ירידות בכל הסגמנטים (דירות 3-5 חדרים), מה שעשוי לאותת על שינוי במגמה באם המושבות.

מנגד, תל אביב, רמת גן-גבעתיים, בת ים-חולון, בקעת אונו ובאר שבע נהנו החודש מעליית מחירים רוחבית.

22
 22

מתודולוגיה: להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות. חשוב לזכור, שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-4,500 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע. המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.