ארגון ה-OECD: שכר המורים בארץ - מהנמוכים בעולם

הדו"ח חושף נתונים מדאיגים על מצב החינוך בישראל ■ ההשקעה הממוצעת לתלמיד בישראל עלתה רק ב-8% בשנים האחרונות, לעומת עלייה ממוצעת של 82% ביתר המדינות

שוב מצטיירת תמונה עגומה של מצב החינוך בישראל מדוח שפרסם היום ארגון המדינות המפותחות ה-OECD. על פי הנתונים שכר המורים בישראל הוא מהנמוכים בעולם, וההשקעה הממוצעת לתלמיד קטנה משמעותית מזאת שביתר המדינות.

הדו"ח השנתי "מבט לחינוך 2010" שנחשף היום, מציג נתונים עולמיים שנאספו בשנים 2007-2008 בנושאים שונים בנושא חינוך והשכלה. מתוך ההשוואה בין הנתונים שנאספו מסתמן כי מצבה של ישראל ביחס למדינות המפותחות אינו מזהיר כלל.

על פי הדו"ח, ההשקעה הממוצעת לתלמיד בישראל עלתה בין השנים 1995 ל-2007 רק ב-8%, בעוד שממוצע ההשקעה בשאר המדינות המפותחות עלה בלא פחות מ-42%. נתון זה מקבל משנה תוקף בהתחשב במספר הגבוה של תלמידים בישראל בהשוואה ליתר המדינות הנבדקות.

"שכר המורים עלה בעשרות אחוזים"

עוד עולה מן הדו"ח כי שכר המורים בישראל הוא מהנמוכים בעולם, גם במונחים מוחלטים וגם חסית לתמ"ג לנפש. אולם יש לציין כי הנתונים נבדקו לפני ביצוע רפורמת "אופק חדש" שכללה גידול בשכר המורים.

למרות הנתונים השליליים שפורסמו קיימות גם מספר נקודות אור. מהדוח עולה כי ישראל בולטת ביחס לשאר המדינות בשיעור מסיימי כיתה י"ב. בנוסף נמצא שיעור האקדמאים במדינה גבוה יותר מהממוצע בשאר המדינות.

יוסי וסרמן, מזכ"ל הסתדרות המורים מסר בתגובה לפרסום הדוח כי "הנתונים המדאיגים משנים 2007- 2008 ממחישים מדוע הסתדרות המורים הייתה נחושה באותם שנים להוביל לרפורמה מרחיקת לכת שתביא לשיפור ניכר בשכר המורים ובמעמדם. לדברי וסרמן, ממוצע השכר של המורים בבתי הספר היסודיים בישראל גבוה בשנת 2010 ב-26% אחוזים בממוצע מאשר בשנים 2007- 2008.