הוכרע: דירות הנופש בחוף ראשל"צ ישארו ברשות הציבור

בפברואר האחרון פסק ביהמ"ש העליון כי הקמת פרויקט דירות הנופש של חברת מעוז דניאל תותנה בכך שכל דירות הנופש יועמדו לרשות הציבור הרחב למשך תקופה שתעלה על מחצית מימות השנה

למרות מאמציהם של יזמי פרויקט דירות הנופש בחוף ימה של ראשון לציון לשנות את ההחלטה להתנות את הקמת הפרויקט בהעמדת כל הדירות לרשות הציבור הרחב לתקופה של יותר משישה חודשים בשנה, החליטה ועדת הערר המחוזית להתיר את ההתניה על כנה וצידדה בהחלטת הוועדה המקומית ראשל"צ לקבוע תקופה של תשעה חודשים בשנה בה יועמדו הדירות להשכרה.

כזכור, בפברואר האחרון פסק ביהמ"ש העליון כי הקמת פרויקט דירות הנופש של חברת מעוז דניאל תותנה בכך שכל דירות הנופש יועמדו לרשות הציבור הרחב למשך תקופה שתעלה על מחצית מימות השנה. זאת כחלק ממגמת הערכאות המשפטיות לאסור את השימוש בדירות שנבנות על החוף הים למגורים של ציבור מצומצם בלבד. בתחילת השנה אף הוחל ביישום פסקי הדין של העליון מ-2003 שאסר על השימוש למגורים במרינה שעל חוף הרצליה וקבע שיש לעשות שימוש למלונאות לרווחת הציבור הרחב.

חברת מעוז דניאל, שהיא אף אחת היזמיות בפרויקט פלמחים, קיבלה את אישור הוועדה המקומית ראשל"צ ב-2005 להקים מבנה בן 12 קומות שיכלול 232 דירות נופש במרחק של 200-250 מטר בלבד מקו המים. הוועדה קבעה אז ש-20% מהדירות יועמדו לרשות הציבור הרחב ואילו השאר יימכרו לגורמים פרטיים. נגד החלטה זו ערערו דב צור, היום ראש העירייה ואז יו"ר האופוזיציה, וספי ריבלין, חבר האופוזיציה דאז. הערר נדחה ולכן הוגשה עתירה לביהמ"ש לעניינים מינהליים, שם היא התקבלה והוחלט להתנות את היתר הפרויקט בהעמדת הדירות לציבור הרחב למשך תקופה שתעלה על מחצית מימות השנה במצטבר. ערעורה של חברת מעוז דניאל לעליון על החלטה זו נדחה כאמור בפברואר.

בינתיים קבעה הוועדה המקומית שיש לחייב את היזמים בהעמדת כלל הדירות בפרויקט בהשכרה מלונאית למשך 9 חודשים בשנה ועל קביעה זו הגישו היזמים ערר לוועדת הערר המחוזית. לטענתם אין כל הצדקה לשינוי החלטת המקומית מ-2005, שכיוונה להשכרת 20% מהדירות.

המקומית טענה שההחלטה על השכרה במשך 9 חודשים בשנה תואמת את החלטת העליון שהצביע על תקופה של יותר משישה חודשים בשנה ושמדובר בתקופה סבירה.

ועדת הערר תמכה בעמדת הוועדה המקומית וקבעה שפרק זמן של 9 חודשים אף תואם את עמדת משרד התיירות.

לדברי עו"ד עפר טויסטר, מומחה לתכנון ובנייה, "יש לראות בהחלטה זו המשך ישיר ולוגי לסוגיית דירות הנופש במרינה בהרצליה, לפיה יש לנכס בחזרה את החוף לציבור ולהנגישו ככל האפשר לכלל הציבור. לכן, כשמדובר בדירות נופש יש להעדיף את האינטרס הציבורי ולהעמידן לרשות הציבור למירב התקופה. עם זאת, מדובר בהחלטה שלא ברור כיצד ניתן לאוכפה שכן אני מתקשה לראות פקחים שידפקו על דלתות הדירות".