הקבלנים לישי: "מדוע עדיין לא דנים בתמריצים לתמ"א 38?"

התאחדות הקבלנים שואלים את שר הפנים מדוע לא מתכנסת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לדון בהקלות ובתמריצים ליישום תמ"א 38 כפי שנקבע בהחלטת הממשלה

מדוע לא מתכנסת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לדון בהקלות ובתמריצים ליישום תמ"א 38 כפי שנקבע בהחלטת הממשלה למדיניות הכלכלית לשנים 2011-2012? זו השאלה שהפנתה היום התאחדות הקבלנים לשר הפנים, אלי ישי.

במכתבו מציין נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל, שלמרות החלטת הממשלה מיולי האחרון ליישם הקלות בתמ"א 38, ישי טרם כינס את המועצה הארצית לדון בנושא. כזכור, ביולי החליטה הממשלה, במסגרת המדיניות הכלכלית לשנתיים הבאות, כי יתווספו תיקונים לתמ"א 38 (תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה), כמו למשל האפשרות לפנות למפקח על הבתים המשותפים ולקבל ממנו אישור לביצוע עבודות מתוקף תמ"א 38 גם לפני שניתן היתר בנייה. כן הוחלט כי יוגדל מספרן ושטחן של הדירות החדשות שניתן להוסיף במסגרת תמ"א 38 וכי יצומצם הרוב הנדרש של הדיירים לביצוע תמ"א 38 מ-66% ל-50%.

אותם התיקונים כוללים גם הענקת זכויות לפי התמ"א גם מחוץ לגבולות המגרש שנדרש לחיזוק במצבים שבהם לא ניתן לממש את כל זכויות הבנייה הנוספות במגרש עליו קיים בניין שזקוק לחיזוק. בנוסף הוחלט על הרחבת תחולת התמ"א כך שתיושם בבניינים שנבנו לפני 1992 - זאת לעומת הסעיפים הקיימים בתמ"א, שלפיהם ניתן לבצע תוכניות מכוחה בבניינים שנבנו לפני 1980.

אולם כדי ליישם תיקונים אלה נדרש שר הפנים בהחלטת הממשלה מיולי להביאם לדיון המועצה הארצית לתכנון ולבנייה תוך 60 יום מיום ההחלטה (16 ביולי). אלא שהמועצה טרם התכנסה לדון בעניין.

בובליל ביקש מישי במכתבו לפעול לזימונה הדחוף של המועצה הארצית על מנת לדון בתיקונים שהוצעו בהחלטת הממשלה. "נדמה כי אין צורך להכביר במילים בדבר חשיבותה של התוכנית לחיזוק מבנים שהרי כל מבנה המחוזק מפני רעידות אדמה משמעותו הישירה הנה הצלת חיים", כתב בובליל לישי, "לא אחת התבטאת, כשר הפנים, בדבר חשיבותה של התוכנית ובצורך לבצע בתמ"א 38 את התיקונים הנחוצים לשם הגברת ישימותה הכלכלית על ידי היזמים והקבלנים. החלטת הממשלה קבעה לוח זמנים בן 60 יום, אשר פוקע בימים הקרובים, לדיון ואישור במועצה הארצית בראשותך בנושאים האמורים, אולם למיטב ידיעתנו דיון כאמור טרם נקבע".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "הנושא שובץ לדיון בוועדה לעניינים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) של המועצה הארצית (ולנת"ע) פעמיים במהלך חודש אוגוסט. בשתי הפעמים נדחה הדיון לבקשת אגף התקציבים במשרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון. הנושא ישובץ לדיון בקרוב".