מש' התשתיות תוקע סיכה בבועה: עצר עסקאות למכירת רישיונות

התשואות המפלצתיות, ההודעות התכופות והחלפות הידיים הרבות עשו את שלהם ■ בימים האחרונים מתאפיינות מניות המגזר בתנודתיות קיצונית

זה כבר נהיה עניין שבשגרה בשבועות האחרונים והגיע לשיאו השבוע: כל שמועה על כניסה לשוק הקידוחים, כל דיווח לא מבוסס על מו"מ בין חברות - מביא מיידית לקפיצה ענקית במחזורי המסחר במניות מגזר קידוחי הנפט והגז ומקפיץ את שערי המניות לרמות מבהילות.

הספקולנטים וסוחרי היום אמנם מסופקים לנוכח ההזדמנויות, אבל הערב (ד') עושה רושם שבמשרד התשתיות מאבדים סבלנות.

בהודעה מיוחדת שפירסם המשרד הערב נכתב: "משרד התשתיות הלאומיות מודיע כי הוא שוקל את המדיניות לעניין התנאים והמקרים בהם יאושרו העברות זכויות לפי חוק הנפט, בין במישרין ובין בעקיפין". במשרד הוסיפו והבהירו כי "הזכויות על פי חוק הנפט הינן אישיות וכי עד לפרסום המדיניות לא תאושרנה עסקאות אלא במקרים חריגים".

משמעות הדבר היא למעשה הקפאה של העסקאות הרבות הנרקמות בימים אלה בין גופים שונים בשוק האנרגיה המקומי וכן העמסת קשיים ביורוקרטיים על אנשי עסקים המעוניינים להיכנס לפעילות בתחום הקידוחים באמצעות רכישת רישיונות.

מהמשרד נמסר ל"גלובס" כי בשלב זה לא מונחת בפני פקידיו כל בקשה שהיא להעברת זכויות. לפיכך, צפויה ההחלטה על פי ההערכות להשפיע מחר באופן מהותי על המסחר במניות הסקטור.

בין העסקאות עליהן דווח בימים האחרונים, ניתן למנות את שמיר השקעות המחזיקה בשליטה בשותפות חיפושי הנפט של יולי עופר, אשר דיווחה היום על חתימת הסכם לרכישת 10% מהזכויות ברישיון "שרית" באשדוד מלפידות חלץ תמורת כ-400 אלף דולר. מניית ספן עלתה במאות אחוזים בימים האחרונים במחזורי ענק לאחר שרכשה גם היא 10% מהרישיון.

החלטת משרד התשתיות מגיעה על רקע הביקורת הציבורית הנמשכת על הסטנדרטים הבעייתיים הקשורים לנהלי הדיווח של החברות בסקטור זה, ובמקביל לעבודה המתבצעת בימים אלה ברשות ניירות ערך בכל הנוגע לסטנדרטיזציה לדיווחים בתחום זה - זאת על מנת להמשיך ולמתן את ההשפעה של ספקולנטים על שוק ההון המקומי בתחום זה.