היכל הצדק: איך נראית שעת צהריים בביהמ"ש המחוזי בת"א?

ב-12:00 בצהריים מתנקז כל מתח העולם אל ביהמ"ש המחוזי בת"א: עורכי הדין לחוצים, המזכירות קורסות, והאזרחים ממתינים לדינם ■ פרויקט מיוחד - 24 שעות של יממה ישראלית

ב-12:00 בצהריים מתנקז כל מתח העולם אל שערי בית המשפט המחוזי בתל-אביב. בתור בכניסה עומדים לפחות 30 אנשים לחוצים וממתינים לבידוק הביטחוני. גם על פניהם של עורכי הדין הרבים ששולפים, כג'יימס בונדים קטנים, את התעודות וחולפים במהירות דרך הכניסה הפטורה מתור, שורה ארשת לחוצה ורבת חשיבות.

רק על פניו מחורצות הקמטים של זכריה עקפה, סגן המזכיר הראשי, נסוך חיוך. עכשיו, כשהמזכיר הראשי בחופשה, הסגן הוא האלוהים האמיתי של בית המשפט.

לזמן יש בהיכל הצדק משמעות אחרת. בדקה הקרובה מישהו יישלח ל-20 שנה בכלא. דקה אחר-כך, באולם שמעבר לקיר, בלי לטוס לאיי הפנינה ובלי לענות על שאלות טריוויה, מישהו יזכה במיליון שקל. בני אדם שהוסמכו לכך על-ידי החברה חורצים עכשיו את דינם של בני אדם אחרים. מי לשבט ומי לחסד, מי יתייסר ומי יתעשר, מי יישקט ומי ייטרף.

"זוהי שעת העומס", מסביר עקפה, תוך כדי הליכה במסדרון הצר והישן של המזכירויות. הוא מגביר את קצב הליכתו ומנפנף לשלום למזכירות שיושבות מאחורי דלפקי הקבלה השקופים, כאילו היו בובות בחלונות ראווה.

"בשעה הזו אני עסוק בטיפול בבעיות שוטפות. למשל, באזרחים שיוצאים ממשפטים ומבקשים ממני לשנות את ההחלטות של השופטים", מגחך עקפה - אבל לא בבוז או בזלזול כלפי קהל הלקוחות, אלא בהבנה אמיתית של מי שראה כבר הכול.

"הם לא מכירים את החוק ואת התקנות, הם חושבים שאני ערכאת ערעור על השופטים", הוא מסביר. "לפעמים הם גם מבקשים ממני להיכנס איתם לשופט אחרי הדיון, כדי לנסות לשכנע אותו שטעה. בעצם, חלק מהעבודה שלי זה להיות פסיכולוג ולהרגיע אותם".

הפכו את המטבח לתיקייה

בעמדת המידע המאולתרת, שתי בנות שירות לאומי מנסות להסביר לזקנה דוברת ערבית ולנכדתה הפעוטה שאינה דוברת דבר איפה יושב השופט עודד מודריק. אב המשפחה, מסתבר, נאשם באונס, ומודריק יגזור את דינו. הבנות מתבלבלות, ועקפה ממהר להתערב ואומר שמודריק עבר היום לאולם אחר. "יש אצלנו מצוקת מקום קשה והשופטים מחליפים ביניהם אולמות במהלך היום, לפי הצורך", מבהיר עקפה. "בגלל מצוקת המקום, אפילו הפכנו את המטבח לתיקייה".

אתי מהמזכירות האזרחית אומרת שעקפה הוא "המקצוען הכי גדול, וכולם הולכים בעקבותיו". המזכירה היפה שיושבת לידה מחזקת את דבריה: "אין על עקפה, אין. לא סתם הוא עובד בבית משפט כבר יותר מ-40 שנה".

החזון של ברק מתממש

לפי העומס על עמדת פתיחת התיקים, החזון של נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, מתממש הלכה למעשה - כנראה שבאמת הכול שפיט. שליח של משרד עורכי דין מבקש לפתוח תיק פשיטת-רגל, עורכת דין מוכרת מגישה תביעה שמשתרעת על מאות עמודים.

"את כל החומר הזה אנחנו סורקים למחשב. מערכת המשפט עוברת מהפכת מחשוב, ובתי המשפט יהיו בקרוב בכלל בלי נייר", אומר עקפה.

בקצה המסדרון יש התגודדות. גבר מזוקן, לבוש גופייה, צועק לעברנו: "איזה חרא עולם, אף אחד לא מבין מהחיים שלו. אף אחד". אני מביט בעקפה. "פה זה בית משפט", הוא מפרשן בחיוכו הקבוע. "מבית משפט, כמו מהחיים, אף אחד לא יוצא מרוצה".

בית המשפט במספרים

332,137 תיקים נפתחו במחצית הראשונה של 2010

82.1% מהתיקים שנפתחו בתקופה זו היו אזרחיים

615 שופטים מכהנים בבתי המשפט השונים

20,173 תיקים נפתחו בתביעות קטנות במחצית 2010

816 תיקים נפתחו בבג"ץ במחצית 2010