בדרך לטסט? שימו לב: בדיקות זיהום האוויר יוחמרו בקרוב

השר כץ: הבדיקות המחמירות מבוצעות במסגרת מאמצי משרד התחבורה להפחית את זיהום האוויר מכלי הרכב והן תואמות את הדרישות המקובלות בקהילה האירופית

משרד התחבורה מיישר קו עם התקינה האירופית. החל מה-1 באוקטובר יוחמרו בדיקות פליטת זיהום האוויר המתבצעות בכלי רכב, במסגרת מבחן הרישוי השנתי לרכב ("טסט").

החמרת בדיקות זיהום האוויר התאפשרה לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לאחרונה תקנה חדשה של שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, המעדכנת את ערכי הפחמן החד חמצני ברכב בנזין משנת ייצור 1995 ומעלה, ומוסיפה בדיקת פחממנים לכלי רכב בנזין משנת ייצור 1994 ומטה.

שר התחבורה ציין כי הבדיקה החדשה תואמת את התקינה האירופית והמקובל במדינות המערביות המתקדמות. מהממצאים של משרד התחבורה עולה כי כלי רכב מיושנים מהווים מקור גדול לפליטת פחממנים (אדי דלק בלתי שרופים). מדובר בתערובות חומרים שחלקם רעיל וחלקם מוגדר כמסרטן ודאי בבני אדם, כאשר פחממנים אלה גורמים לתהליכים כימיים באטמוספרה, המביאים ליצירת מזהמי אוויר נוספים המסוכנים לבריאות האדם.

על פי התקנות מחויבים כיום כל כלי הרכב בישראל לעבור בדיקת ערכי התכולה של חד תחמוצת הפחמן (CO) בגזים הנפלטים מצינור הפליטה של הרכב בסיבובי סרק. על פי הנהלים החדשים, כלי רכב המצוידים במנוע בנזין משנת 1995 ומעלה יחויבו לעבור בדיקות זיהום אוויר גם בסיבובי מנוע גבוהים, במטרה לבחון את תקינות הממיר הקטליטי ברכב.

התקנות החדשות יחייבו בדיקת תכולת חד תחמוצת הפחמן (CO) ברכב בנזין משנת ייצור 1995 ומעלה לכל דגם של רכב, בהתאם לערך שקבע עבורו יצרן הרכב. כמו כן תיערך בדיקת תכולת פחממנים בגזי הפליטה של רכב משנת ייצור 1994 ומטה. כיום נקבע ערך תכולת חד תחמוצת הפחמן, בגזים הנפלטים מהרכב, בהתאם לשנת ייצור של הרכב וללא אבחנה בין הדגמים השונים.

מכוני הרישוי בכל רחבי הארץ רכשו בחודשים האחרונים ציוד חדש והצטיידו במכשירי בדיקה נוספים ובתוכנות חדשות, המאפשרות להם להתאים את הבדיקה לכל דגם של רכב וללא עיכובים מיותרים. ערכי הבדיקה נקבעו בהתבסס על מחקר שבוצע על ידי הטכניון, במסגרתו הומלץ לקבוע תקני פליטה מחייבים לפליטת פחממנים, במבחן הרישוי השנתי.

על פי נתוני משרד התחבורה, בדיקת חד תחמוצת הפחמן תחול על כשני מיליון כלי רכב בנזין משנת יצור 1995 ומעלה. עלות הבדיקה תהיה 9 שקל, כאשר בדיקות הפחממנים תחול על כ-250 אלף כלי רכב בנזין משנת ייצור 1994 ומטה ועלותה תהיה 7 שקל.