הספירה לאחור בגבעות

הפסקת המסחר והיעדר דיווח חד-משמעי על כדאיות ההפקה אינם מבשרי טובות

ליבנו עם המשקיעים ביחידות ההשתתפות של גבעות . אלו הם ודאי ימים לא קלים למי שבלהט כמעט משיחי רוממו את שותפות החיפושים של טוביה לוסקין לשווי שוק כ-1.3 מיליארד שקל, על בסיס ציפיות להכרזה על תגלית נפט מסחרית בשדה מגד הסמוך לראש העין.

בסוף השבוע שעבר נסחרה גבעות בשווי גבוה מזה שבו נסחרות חברות אנרגיה מבוססות ורווחיות דוגמת גרנית הכרמל (סונול) ודלק ישראל, וגבוה מזה של קמעונאית המזון המשגשגת רמי לוי או יצואניות מצטיינות כפלסאון ופמס.

הפסקת המסחר שנכפתה על-ידי רשות ני"ע ביחידות ההשתתפות של גבעות, והיעדר דיווח חד-משמעי אודות כדאיות ההפקה מצדה של גבעות, שישים להפסקה קץ - אינם סימנים מבשרי טובות עבור מי שמחזיק ביחידות ההשתתפות.

העובדות הידועות מלמדות, כי מאז קיבלו לידיהם מנהלי גבעות את הדו"ח ההנדסי אודות קידוח מגד 5, חלפו ארבעה ימי עבודה, אך דיווח ברור וחד משמעי באשר לתוצאותיו טרם הופק על-ידם.

ייתכן כמובן שמדובר בזהירות יתר של מנהלי השותפות מתוך אחריות כלפי מחזיקי היחידות. אולם על רקע ריבוי הדיווחים האופטימיים (גם עם מעורפלים) ששיגרו לבורסה בעבר וההופעה הפומבית שופעת הביטחון שלהם מהעת האחרונה - ספק אם זה המצב.

גם מהסטטיסטיקה של קידוחי היבשה - בהם קידוחים קודמים שנערכו בשדה מגד - יתקשו מחזיקי היחידות לשאוב אופטימיות רבה. נכון, בשטחים הנמצאים בתוך גבול ישראל כבר מופק גז (ים תטיס) והתגלו מאגרים גדולים נוספים (תמר ואולי גם לוויתן), אך הללו נמצאים כולם במעמקי הים התיכון. תגלית יבשתית משמעותית - עדיין אין.

בחודש שעבר הערכנו כאן, שדיווח חד-משמעי אודות עתידו של קידוח מגד 5 לא יתפרסם בשבועות הקרובים. נזכיר כי עד סוף השנה צפויה קופתה של גבעות להתעשר בכ-45 מיליון שקל ממימוש אופציות ליחידות השתתפות חדשות.

כפי שכתבנו, לפחות עבור יזמי השותפות, לא מדובר בסכום של מה בכך. למרות שאת רוב הכסף שגייסה גבעות מהמשקיעים ב-17 שנות קיומה (סה"כ כרבע מיליארד שקל) היא ניצלה לצורך חיפושי נפט, הרי שסכום לא מבוטל ממנו זרם לכיסיהם של היזמים המתפרנסים ממנה יפה באמצעות משיכת "דמי מפעיל", משכורות והוצאות נלוות (ב-2009 לבדה עמד סכום זה על כ-3.5 מיליון שקל).

התערבותה של רשות ני"ע במסחר ביחידות ההשתתפות של גבעות, ודרישתה לדיווח ברור אודות כדאיות ההפקה משדה מגד, טרפו את הקלפים. אתמול החלה הספירה לאחור עד מתן התשובה לשאלת 1.3 מיליארד השקלים.