פרופ' חיים בן-שחר וקסלמן יעריכו את שווי מיזם התקשורת של חב' החשמל

פרופסור חיים בן-שחר (חב"ש) ופירמת ראיית החשבון קסלמן וקסלמן PWC נבחרו על ידי חברת החשמל לצורך הערכת השווי של מיזם תשתיות התקשורת והסיבים האופטיים של החברה. חב"ש וקסלמן יכינו הערכות שווי בנפרד לפרויקט, וזאת במסגרת פרסום המכרז לבחירת משקיע פרטי, הצפוי לצאת בחודש-חודשיים הקרובים.

על פי החלטת הממשלה, על חברת החשמל לצרף שותף פרטי למיזם, והוא יהיה בעל השליטה בחברה שתקום לצורך פרויקט הסיבים האופטיים, שבמסגרתו תמכור החברה החדשה לחברות תקשורת חיבורים אופטיים לבתים פרטיים ועסקים. במכרז אמור להיבחר מי שיגיש את ההצעה הגבוהה ביותר, ועד כה נרשמה התעניינות רבה מצד גופים בארץ ובחו"ל. בין החברות המתעניינות בפרויקט נמצאת גם פרטנר, אולם על פי החלטת הממשלה, היא לא תוכל להיכנס כשותפה, מאחר שהמכרז מיועד רק לשחקנים חדשים.

דרוש רישיון

רשות החברות הממשלתיות, שעובדת עם חברת החשמל על הפרויקט, תלווה אותה במכרז, אך החברה טרם החליטה אם ילווה אותה גם בנק השקעות. כפי שפורסם אתמול (ב') ב"גלובס", חברת החשמל זקוקה לרישיון ממשרד התקשורת כדי לגייס משקיעים למיזם. ללא רישיון או טיוטת רישיון לכל הפחות, החברה לא תוכל לצאת ברוד שואו למשקיעים, ולפיכך הצלחת המכרז תלויה בו.

החלטת הממשלה להכניס את חברת החשמל לשוק תשתיות התקשורת התקבלה על רקע טענה לתחרות מוגבלת בין ספקיות התשתית הקיימות (בזק והוט). בימים אלה הן משדרגות את הרשתות שלהן, והדבר יאפשר אמנם לצרכן הישראלי ליהנות מגישה לרשת במהירויות ובמחירים שאינם חורגים משמעותית מהסטנדרט הבינלאומי המקובל, אך גם אינם מציבים את ישראל בקדמת פיתוח התשתיות והגישה לאינטרנט ברמה עולמית. לטענת הממשלה, התחרות המוגבלת בין הספקיות והעובדה שלשתיהן אינטרסים שונים בתחומים שונים בשוק (טלוויזיה, טלפוניה וסלולר) אינן מבטיחות כי גם בטווח הארוך יעמדו לרשות ישראל תשתיות מפותחות שיאפשרו שירות יעיל ומתקדם לצרכן ויהוו בסיס לפיתוח עתידי של שוק התקשורת בארץ.