בשורה לצרכנים: כחלון הוציא מכרז למפעילי סלולר נוספים

‎‎המפעילים שיזכו במכרז יחויבו לפרוס רשת ארצית בתוך 7 שנים ■ ‏‎‎צפויים להתמודד במכרז מירס, סמייל 012 וחזי בצלאל‏

בתום שנים של עיכובים, שעלו לצרכנים ביוקר רב, מוציא היום שר התקשורת משה כחלון את המכרז המיוחל למפעילים נוספים בשוק הסלולר. המשרד מפרסם מכרז לשתי רצועות תדרים בתחום ה-2.1 ג'יגה-הרץ, ויוכלו להתמודד בו שחקנים חדשים בלבד. המפעיל או המפעילים החדשים שיזכו במכרז יחויבו לפרוס רשת סלולרית חדשה בכל הארץ בתוך 7 שנים. עד כה הכריזו על כוונתם להתמודד במכרז חברת מירס, 012 סמייל שבשליטת יוסי מימן וחזי בצלאל, הבעלים של 018 אקספון.

‏ תנאים מוקדמים

‏‎‎התנאים המוקדמים להתמודדות במכרז כוללים הון עצמי של 200 מיליון שקל לפחות, מחזור הכנסות שנתי משוקלל לשלוש השנים האחרונות בסך 300 מיליון שקל לפחות ותזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בשלוש השנים האחרונות. כמו כן, ההצעה המינימלית האפשרית היא בסך 10 מיליון שקל.

המפעיל שיזכה במכרז יחויב לפרוס את הרשת שלו בשלבים: בתום שנתיים יחויב לכסות 20% מאזור מיושב, בתום ארבע שנים יחויב לכסות 40% מאזור מיושב, בתום חמש שנים - 55% מאזור מיושב, בתום שש שנים - 75% ובתום שבע שנים - 90% מאזור מיושב ו-90% מהכבישים.

עד לפריסת הרשת במלואה אמורים המפעילים החדשים לקבל זכות שימוש ברשתות הקיימות, אך נושא הנדידה הפנים-ארצית עדיין טעון אישור בחוק התקציב, שיעבור בסוף השנה. נושא הנדידה הוא קריטי לכל המתמודדים, ובקרוב צפוי שר התקשורת להתערב כדי להבטיח שלא יהווה מכשול.

‎‎הקלות לחדשים

‎‎משרדי התקשורת והאוצר החליטו להעניק שורה של הקלות למפעילים החדשים, מלבד ארכה של 7 שנים בפריסת התשתית, וביניהן החזר של דמי רישיון שישלמו הזוכים מעבר לסכום המינימום במכרז, 10 מיליון שקל. מנגנון ההחזר יתבסס על נתח השוק של הזוכים בקרב לקוחות פרטיים, אשר ישוקלל לפי מספר מנויים, הכנסות ודקות יוצאות. נתח השוק של חברת מירס בע"מ, אם תזכה במכרז, לא יכלול את נתח השוק שלה במגזר הפרטי ערב קיום המכרז.

המנגנון מאפשר החזר של מלוא היתרה: במקרה של זוכה יחיד, אם הגיע לנתח שוק של 10% בתום חמש שנים, ובמקרה של שני זוכים - אם הגיעו לנתח שוק של 7% בתום חמש שנים.

במסגרת תקנות האגרות ייקבע מנגנון החזר תשלום אגרות לזוכים במכרז, עד מלוא גובה הסכום. התשלום השוטף שבו יחויב זוכה במכרז עבור אגרות התדרים יושב לבעל הרישיון בהתאם לנתח השוק שיגיע אליו במגזר הפרטי בתום חמש שנים מיום שניתן לו הרישיון.

‏הזכאות להחזר התשלום תיבחן בשני מועדים - שנתיים מיום מתן הרישיון וחמש שנים מיום מתן הרישיון.

המכרז עצמו יתנהל בשני שלבים. בשלב הראשון יגישו המציעים הצעה בסיסית, בהתאם לתנאים המפורטים במכרז (תנאי סף ודרישות מינימום). מתמודדים שהצעתם תעמוד בתנאי הסף יהיו רשאים להתמודד בשלב התמחור, שבמסגרתו יציעו את הצעתם הכספית. ‎‎כחלון ידאג לנושא הנדידה הפנים-ארצית.