פקיד אמריקני: "יוזמת פולארד תמורת הקפאה - שולית וננסית"

הממשל בוושינגטון מסרב להגיב רשמית על היוזמה ■ פקידים אחרים: "לממשל אין סמכות להפוך פסק דין, למעט לצורך חנינה" ■ יו"ר מועצת יש"ע: "זה כמו להציע את רמת הגולן תמורת שליט"

סירוב של ממשל אובמה להגיב על יזמה להמשך הקפאת הבניה בשטחים תמורת שחרורו של ג'ונתן פולארד מעורר ניחושים בוושינגטון, שאולי יש אש מאחורי העשן ושייתכן שהבית הלבן לא דחה את ההצעה על הסף.

בתדרוך לכתבים אתמול (ג') נשאל דובר הבית הלבן, רוברט גיבס: תוכל לדבר על דיווחחים שלפיהם מציעה ישראל הסכם על המשך הקפאת ההתנחלויות תמורת שחרורו של מישהו שהודה בריגול לטובת ישראל?

בניגוד להרגלו, היה הדובר לקוני מאוד: "ראיתי זאת ואין לי שום תגובה על כך".

כזכור, לפי ידיעה ששודרה השבוע בגל"צ, העלתה ישראל את הרעיון כהצעה בלתי רשמית לממשל אובמה. המצדדים בהצעה טוענים, כי היא תעניק לחברות הקואליציה כיסוי פוליטי אם יתמכו בהמשך הקפאת הבניה בגדה. ההקפאה עומדת לפוג ביום א' הקרוב, 26 בספטמבר.

גורם ממשלתי בכיר בישראל אמר לסי.אן.אן: "אנו מעלים את הנושא (פולארד) לפני האמריקנים באופן שגרתי". לדבריו, העלאת הנושא אחרי תחילת המגעים הישירים בין ישראל לפלסטינים "לא תהיה משהו חריג". אך המקור סירב לומר האם אכן נאמר לממשל במפורש שישראל מציעה זיקה בין שחרור פולארד לבין הקפאת הבניה.

פקידים אמריקנים אישרו לסי.אן.אן., כי ממשלת ישראל מעלה את נושא פולארד בוושינגטון לעיתים תכופות, והפרחת בלון הניסוי של זיקה בין השחרור המיוחל לבין המשך ההקפאה הוא אחת מהדרכים שבהן מנסה ישראל לפתור את בעיית המרגל, שנדון למאסר עולם ב-1987.

פקיד אמריקני תיאר את רעיון הזיקה בין הקפאת הבניה לבין שחרור פולארד כ"הערת שוליים ננסית", למרות הסיקור הנרחב שהיוזמה קיבלה בישראל.

פקידים אמריקניים אחרים אמרו, כי היזמה לשחרור המרגל היא 'נון-סטארטר' מפני שפולארד הורשע בבית-משפט ולשום ממשל אין סמכות לשנות גזר דין של בית-משפט, למעט מתן חנינה.

ראש מועצת ישע, דני דיין, מתח ביקורת קשה על היזמה ואמר כי היא מהווה "סחיטה מכוערת, ששקולה לוויתור על רמת הגולן תמורת גלעד שליט"